Aikarangaistus vei ykkösryhmässä mestaruuden Sami ja Minna Leinolta
Ykkösryhmässä taistelu mestaruudesta oli tiukka. Ennen Hakevuori-rallia eli Kaloppi-rallin jälkeen Panu Pitkänen oli pisteen erolla johdossa ennen Sami Leinoa. Jämsän Äijien pariskunta Sami ja Minna Leino kertoivat Kalopin jälkeen, että eivät kisan aikana seuranneet aikoja lainkaan ja olettivat vauhdin riittävän hyvin. ”Järkytys” maalissa oli suuri, kun tuloksena olikin kolmas sija ja tietty sarjapisteitä kolme vähemmän kuin luokkavoitosta saa.
Kalopin jälkeen Sami Leino kertoi tehneensä ns. ryhtiliikkeen ja todella hyvin valmistautuneensa Hakevuori-ralliin niin fyysisesti kuin henkisestikin ja autokin oli laitettu viimeisen päälle kuntoon. Hyvillä mielillä Leinot kisaan lähtivät ja aloittivat hurjan taistelun luokkavoitosta heti ensimmäisestä metristä lähtien. Tiedossa oli, että mestaruuteen ei riittäisi muu kuin luokkavoitto, mikäli Pitkänen tulee maaliin. Pitkänen oli luokkansa ainoa osanottaja, joten mestaruuden varmistamiseksi Hakevuori-rallissa riittäisi vain reitin läpiajo.
Leinot seurasivat tällä kertaa ek-tuloksia kisan aikana. Pahin vastustaja luokassa 2, Juha Sarkimo, jäi tasaisesti Leinoille. Ennen viimeistä pätkää Leinot johtivat 23,8 sekunnilla luokkaansa. Lähes puolen minuutin johto ei vaatinut viimeiselle lyhennetylle, noin viiden kilometrin mittaiselle pätkälle enää minkäänlaista puristusta. Leinot jäivät pohjat ajaneelle Markku Hakalalle 5,7 sekuntia, ja vielä jäi hyvää marginaaliakin.
Tunnelma viimeisellä siirtymällä kohti maalia oli autossa korkealla. Luokkavoiton johdosta puhelimeen alkoi kilahtaa onnitteluja ykkösryhmän mestaruudesta. Maaliin tultaessa palkintojenjakaja samoin hehkutti ja onnitteli luokkavoiton johdosta. Harmillisesti kuuluttajan ”papereissa” eivät vielä aikarangaistukset olleet näkyvissä, vain pelkkä tilanne viimeisen erikoiskokeen jälkeen. Kun viimeistä erikoiskoetta lyhennettiin noin viidellä kilometrillä, aikaa kilpailijat kuluttivat myös rutkasti vähemmän ja olivat sitten maalissakin suhteellisen nopeasti. Kun Leinot olivat ensimmäisiä autoja maalissa, ei kaikki tarvittava tieto ollut vielä kuuluttajankaan käytössä.
Onnellisina Leinot lähtivät ajamaan kilpa-autoa trailerille ja sitä tehdessään saivat kuulla, että aikarangaistusta liian aikaisesta saapumisesta viimeisen pätkän AT:lle on tullut neljä minuuttia, kertoi Sami Leino. Näin ollen luokkavoitto vaihtui kakkossijaan noin 3,5 minuutin tappiolla.
Sarkimot, Juha ja Esa, eivät aikarangaistusta saaneet, vaan olivat lisämääräyksessä mainitun ajoajan mukaisesti pätkän lähdössä. Muiden luokan kolmen autokunnan tulokseen lisättiin neljä minuuttia aikasakkoa kaikille.
”Tämä on oikeusmurha. Emme hyväksy tätä”, pamautti Leino kisan jälkeen.
”Ajoimme aikakortin kertoman ajoajan mukaan, sillä käsitykseni mukaan aikakortti ratkaisee, jos on merkinnöissä eroja. Minna kyllä huomautti lisämääräyksestä, mutta päätin toisin.”
Luokassa 3 Raimo Lindén–Toni Repo Corollalla suljettiin kilpailusta. Syynä oli poikkeaminen reitiltä eli lisämääräyksessä mainittu vaihtoehtoinen reitti jäi noteeraamatta.
Luokassa 4 Forssan UA:n pari Panu Pitkänen–Jorma Virkki voittivat ainoana osanottajana luokkansa. Pistepottiaan Pitkänen ei enää pystynyt kasvattamaan, viidestä osakisasta pistepussi oli jo maksimissaan täynnä. Leino nousi tasapisteisiin. Tasapistetilanteessa HRT-sarjassa ratkaisee pisteiden ulkopuolisten kilpailujen keskinäinen ero. Molemmilla on yksi keskeytys, edelleen siis tasatilanne. Toinen ulkopuolinen kisa on parempi Pitkäsellä (9), Leinolla pistettä huonompi. Luokkavoitto oli siksi tärkeä ja se olisi nostanut Leinon mestariksi kahden pisteen erolla.
Luokassa 1 Kai Iivanainen-Päivi Iivanainen Fiat 127:lla olivat ainoa autokunta. Heidät suljettiin kilpailusta reittipoikkeaman vuoksi.
Pistetilanne osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Panu Pitkänen FoSUA lk 4 Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 pisteitä 71,5
2. Sami Leino Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 71,5
3. Juha Sarkimo THU-Team lk 2 Ford Escort GT Sport pisteitä 68
4. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 63,5
5. Raimo Lindén Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica 1600 pisteitä 51
Kartturit
1. Jorma Virkki FoSUA lk 4 pisteitä 71,5
2. Minna Leino Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 71,5
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 63,5
4. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 51
5. Ari Sarkimo THU-team lk 2 pisteitä 41
Täydelliset pistetilanteet löytyvät näiltä nettisivuilta kohdasta Sarjapisteet