Classic F -sarjan ”valtiaan viitta” on siirtynyt jo Juho Nurmiselle
HRT-sarjan yhteydessä on jo muutaman vuoden ajettu myös Classic F -sarjan mestaruudesta. Tarkoituksena oli sallia F-ryhmän autoja mukaan tietyin rajoituksin. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri. Lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet eivät ole sallittuja eivätkä sequentiaali-vaihteistot. Suurimpana kohderyhmänä ovat siis 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F -luokkiin kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Autot on jaettu kolmeen kuutiotilavuusluokkiin: enintään 1400, 1650 ja 2250 cm3.
Vuonna 2022 FoSUA:n Tommi Huhtala hallitsi täysin tätä sarjaa ja viime vuonna HRF:n Anssi Laurell. Tänä vuonna Laurell kuitenkin kesällä ennen Lahden kisaviikonloppua vaihtoi HRT-puolelle uuden autonsa myötä. Laurell keskeytti Vilppulassa ja oli Kouvolassa kakkonen, mutta pisteet 26 riittivät tuolloin vielä johtoasemaan pistetaulukossa.
Vääksyn Juho Nurminen tuli Kouvolan kisasta lähtien mukaan ja sieltä alkoi Nurmisen rynniminen pistejohtoon. Petäjäveden Kyläseppärallin jälkeen miehelle on kirjattu neljä luokkavoittoa ja yhteensä pisteitä on 54. Viisi osakisaa ajanut EPUA:n Jari Perttu on kolmen pisteen päässä kakkosena ja Laurell edelleen kolmantena pistein 26. Kaiken kaikkiaan pisteille on tänä vuonna ajanut 12 kuljettajaa.
Luokittain Kyläsepässä
Enintään 1400-kuutioisten luokassa 27 nähtiin pitkästä aikaa Matti Leander, joka pari vuotta sitten kilpaili vielä 1969-historiceissa. Ei ollut onni nyt matkassa, sillä Leander keskeytti moottorivikaan jo ykkösellä.
Luokan 28 ainoasta osanottajasta Alavuden UA:n Jari Valtaalasta saatiin säpinää Classic F -sarjan kisaan. Starletia huimasti paiskova Valtaala ei kuitenkaan Nurmisen isommalle autolle mahtanut tällä kertaa mitään. Luokkavoitto toki maaliintulosta.
”Koko kisan ajan me yritettiin Nurmista tavoittaa. Kakkosen jälkeen todettiin, ettei pystytä siihen, mutta ei luovutettu, yritettiin kuitenkin”, paljasti Valtaala.
”Tiet olivat loistavia, mutta tälle meidän pienimoottoriselle autolle liian nopeita. Olisi pitänyt päästä kovempaa.”
Alavutelaisen perhe harrastaa rallia aktiivisesti. Nyt perheen 14-vuotiaan pojan kanssa on takana jo yksi ralli ja vaimo Elina oli omalla autollaan Kyläseppärallin lisäluokkien puolella. Kolmen ralliauton ylläpitäminen ja kilpaileminen pitää porukan kiireisenä.
”Vielä en uskalla sanoa, tullaanko Hartolaan. Paljon riippuu siitä, tuleeko mitään kalustotappiota, kun ennen Jari-Pekka-rallia ehditään parina viikonloppuna olla kisaamassa”, kertoi Valtaala.
Luokassa 29 oli kolme autokuntaa. Nurminen tietty oli luokassa ylivoimainen. Toiseksi ajanut pari Harras Lindroos – Mikko Heinävaara Escortillaan jäi lähes kaksi minuuttia. Ihmekös tuo, Nurminen kun 32-vuotiaana on noin 50 vuotta nuorempi. Lindroos kuitenkin jatkuvasti ajaa rallia edelleen, vaikka tänä vuonna Classic F -sarjassa vasta ensimmäisen kerran. Lindroosin suoritus on ”hatunnostonarvoinen”.
Pohjanmaalaiset Perttu ja kartturi Sara Kortelainen tulivat ihme kyllä maaliin.
”Takapyörän laakeri meni molemmilta puolilta kakkosella. Ykkönen tultiin vielä normaalisti, sitten kolme viimeistä pätkää vain varmisteltiin, että päästään maaliin ja saatiin pisteitä kerättyä”, kertasi Perttu kisan jälkeen.
Penkan päälle keskeyttäneiden joukkoon jäivät ykkösen jälkeen moottorivaurion vuoksi Ilkka Järvinen ja Marko Riihimäki ykköselle teknisen vian vuoksi.
Nurmisella on mahdollisuus maksimipisteisiin, mikäli voittaa Jari-Pekka-rallissa luokkansa 11 pisteen veroisesti.
HRT-sarjan 2024 viimeinen osakisa ajetaan Heinolan UA:n isännöimänä Hartolan ympäristössä 19.10.
-kk
Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen Classic F -sarjassa
Kuljettajat – Top 5
1. Juho Nurminen VääUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 54
2. Jari Perttu EPUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 51
3. Anssi Laurell HRF lk 29 Ford Escort MK2 pisteitä 26
4. Janne Koskema KalUA lk 29 Ford Escort 2000 pisteitä 12
5. Julius Halonen RiiUA lk 27 Peugeot 106 XSI pisteitä 10
5. Jari Valtaala AlavUA lk 28 Toyota Starlet pisteitä 10
5. Harras Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
Kartturit – Top 5
1. Sami Rautiainen PäijHUA lk 29 pisteitä 54
2. Sara Kortelainen EPUA lk 29 pisteitä 51
3. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 26
4. Jani Kivistö KalUA lk 29 pisteitä 12
5. Jarno Halonen RiiUA lk 27 pisteitä 10
5. Pekka Perälä AlavUA lk 28 pisteitä 10
5. Mikko Heinävaara KotkaUA lk 29 pisteitä 10