Classic F -sarjassa osanottajien määrä tuplaantui talvikauden kisojen jälkeen

Published by HRCF Tiedottaja on

Classic F -sarjan hallitsevan mestariparin Anssi Laurell-Kari Vihmalaakso Kouvolan kisa jäi tällä kertaa ”testikisaksi”. Ensin uuteen autoon totuttelun ja sitten pölyn vuoksi. Kuva: Timo Pullikka

HRT-sarjan Classic F -luokissa ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri ja lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet eivät ole sallittuja ja amoin sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä.

Suurimpana kohderyhmänä ovat siis 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F -luokkiin kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106-, Citroën AX- ja Skoda Favorit -tyyppiset autot. Autot on jaettu eri kuutiotilavuusluokkiin: enintään 1400-, 1650- ja 2250-kuutioiset.

Kouvolan O.K. Auto Rallin Classic F -sarjan luokkiin 27–29 tuli talvikauden jälkeen tuplasti lisäystä, kun viivalle asettui neljä kuljettajaparia. Kolme isoimpien autojen luokkaan 29 ja yksi pienimpään (27). Nyt isoimpaan luokkaan saatiin mukaan vääksyläinen Juho Nurminen Escort RS 2000:lla sekä Haminen UA:n Markus Kyötikki myös Escort RS:llä. Riihimäen UA:n Julius Halonen edusti pienintä luokkaa Peugeot 106:llaan.

Laurellin kanssa Classic F -sarjassa kisannut pohjanmaalaispari Jari Perttu–Sara Kortelainen ei tällä kertaa ollut mukana. Talven kahden osakisan jälkeen ja ennen Kouvolaa Laurell ja Perttu olivat pistetaulukossa tasapistein kärjessä, kun kummallakin oli yksi keskeytys ja yksi luokkavoitto ”plakkarissa”.

Viime vuosien Classic F -sarjan ”kunkku” Anssi Laurell oli liikkeellä täysin uudella autolla.
”En ole yhtään päässyt tällä ajamaan vielä. Torstaina otettiin vasta ensimmäiset savut moottorista ja auton olen ajanut oikeastaan vain trailerille”, paljasti Laurell ennen starttia.

Laurellin vauhti on kaikilla tiedossa, mutta miten Nurminen ja Kyötikki vastaavat siihen. Se kiinnosti kovasti. Ensimmäisen pätkän tulosten tultua näytti siltä, että päivästä tuleekin mielenkiintoinen. Nurminen nimittäin oli 0,4 sekuntia Laurellia nopeampi kuuden kilometrin avauksessa. Kyötikki oli kolmas 12 sekuntia pohjista jääneenä. Julius Halonen 106:lla ainoana luokassaan jäi 15,7 sekuntia.

Vääksyn Juho Nurminen ja Päijät-Hämeen Sami Rautiainen ovat HRT-sarjan uusi tuttavuus. Classic F -sarjan korkeimmat pisteet heille Kouvolasta. Kuva: Seppo Koskinen

Nurminen oli kakkosellakin nopein, nyt eroa Laurelliin kertyi 4,1 sekuntia. Kolmosellakin Laurell hävisi Nurmiselle, nyt 8,5 sekuntia 15-kilometrisellä pätkällä.
”Oikeastaan kisan alku meni uuteen autoon totutellessa. Tauon jälkeen nelosella alkoi tuntua jo paremmalta”, myönsi Laurell, joka ajoikin neloselle sitten neljän sekunnin pohjat.

Ennen viimeistä pätkää kärkikaksikon ero oli yhdeksän sekuntia. Kyötikin autokunta oli alustavaikeuksien vuoksi keskeyttänyt tauolla.

Ja mitä ihmettä? Viitosella, reilun 14 kilometrin mittaisella pätkällä Nurminen ajoi peräti 37,5 sekunnin eron Laurelliin. Ei tullutkaan mitään loppuhuipennusta Classic F -luokkien voitosta Kouvolassa. Pikku hiljaa alkoi tihkua pahaenteistä tietoa, että ihan kauhea edellä menneen pöly pilasi Laurellin kisan.

Vaikka turvallisuussyistä suurien vauhtierojen vuoksi kilpailun johtokeskus pyrkii lisäminuutteja tiettyihin väleihin antamaan, muuttuu tilanne helposti maastossa, kun kilpailijoita keskeyttää tai samalla minuutilla sisään tulleet kilpailijat at:lla vielä vaihtavat järjestystään eikä edessä lähtevä olekaan se alkukisan ”riittävän nopea” kilpailija. Tällaiseen tilanteeseen Laurell nyt joutui.

”Jouduimme kolme kertaa pätkällä ihan pysähtymään, kun eteenpäin ei nähnyt mitään. Ei siinä nypyiltä voinut laskea menemään, kun vastassa oli sankka pölyseinä”, myönsi Laurell tiedot oikeiksi.

Erityisesti pöly häiritsi viitosella, muilla pätkillä ei Laurellin mukaan niin suurta haittaa ollut. Rauhallisesti Laurell asian kuitenkin otti.
”Ei tässä mitään, kilpailutilannehan tuo oli, mutta ei siinä kylläkään rallia pystynyt ajamaan.”
”Nurminen on kova kuljettaja, tunnen miehen kouluajoilta asti. Toivottavasti päästään vaikka jo Lahdessa uudelleen kisaamaan voitosta, ja ilman ulkopuolisia häiriöitä.”

Riihimäen pari Julius ja Jarno Halonen siirtyivät Rally Trophyn puolelta Classic F -sarjaan. Ensimmäisestä kisastaan kotiin viemisinä luokkavoiton pytyt. Kuva: Seppo Koskinen

Rally Trophy -sarjassa menestyksekkäästi aiemmin ajanut Julius Halonen tuli myös maaliin. Kouvolan kisa oli Halosen ensimmäinen Classic F -sarjassa tänä vuonna.

Seuraavat kaksi osakisaa ajetaan Lahdessa 23.–24.8. kaksipäiväisessä tapahtumassa, jossa HRT-pisteitä jaetaan kumpanakin päivänä erikseen.

Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 29 Ford Escort MkII pisteitä 26
2. Jari Perttu EPUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
3. Juho Nurminen VääUA lk 29 Ford Escort 2000 pisteitä 12
4. Julius Halonen RiiUA lk 27 Peugeot 106 XSI pisteitä 10
5. Markus Kyötikki HamUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 1

Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 26
2. Sara Kortelainen EPUA lk 29 pisteitä 14
3. Sami Rautiainen Päij-HUA lk 29 pisteitä 12
4. Jarno Halonen RiiUA lk 27 pisteitä 10
5. Katariina Palmu HamUA lk 29 pisteitä 1