Classic F -sarjassa sekä Rally Trophy -sarjassa vain Samuli Mynttinen maaliin
Historic Rally Trophy -sarjassa 2024 on pari muutosta luokkien kohdalla tapahtunut: tasanopeussarjassa on jatkossa vain yksi luokka (viime vuonna poikkeuksellisesti siis kaksi), jonka numero on 24. Näin ollen Näytösajo- sekä Youngtimer-luokkien numerot pienenivät yhdellä eli ovat 25 ja 26. Luokat 27, 28 ja 29 on samaan tapaan palautettu nyt Classic F -sarjan kilpailijoille.
Rally Trophy -sarja tuli AKK:n toiveesta viime vuonna HRT-sarjojen yhteyteen. Niidenkin luokkanumerot muuttuivat yhdellä pienemmiksi eli ovat nyt 30 ja 31. Kun ”yleisön toivomuksesta” Rally Trophy -autoille mutta seniori-kuljettajille haluttiin luokat ilman ja nuottien kera kilpaileville, ne otettiin mukaan ja niiden luokkanumerot ovat 32 ja 33.
Ainakin minulle oli pienoinen yllätys ja ehkä pettymyskin, että tosi vähän kaikkiin edellä mainittuihin luokkiin tuli ilmoittautumisia. Näytösajo- ja Youngtimer-luokkiin ei yhtään, Classic F -sarjan luokkaan 29 vain kaksi ja Rally Trophy -sarjan luokkiin 30 ja 31 kumpaankin vain yksi. Sain myöhemmin kuulla, että aika moni viimevuotisista nuorista RT-kuljettajista siirtyivät ”urallaan eteenpäin”, kuka meni SM-sarjaan, kuka muualle, joku haluaa harjoitella nuotista ajamiseen yms.
Uutena Rally Trophy Seniorit
Seniorit-luokkaan 32 (ilman nuottia siis) tuli neljä autokuntaa. Nuotista ajavia ei yhtään. Senioreissa ajaminen edellyttää kuljettajan olevan 55 vuotta täyttänyt. Mikkelin kovassa pakkasessa ajettu kisa näytti olleen melkoisen ”rankka”, kun kaikki neljä kuljettajaparia keskeyttivät. Keskeytyksen syynä kaikilla ulosajo. Joku ”vääräleuka” mainitsi, että taitaa ikänäkö haitannut erikoiskokeella tien reunojen näkemistä… tiedä häntä.
Risto Laine Ford Fiestallaan ajoi pohjat kolmelle ensimmäiselle pätkälle, kunnes keskeytti. Kari Kemppinen Yariksella jäi jo ykköselle. Jarmo Mustonen oli Minillä vaikeuksissa kolmosella. Aika sieltä hänelle annettiin, mutta reilut 11 minuuttia enemmän kuin Laineen pohja-aika. Kun Laine ajoi nelosella ulos, ei enää kilpailijoita viitoselle riittänyt.
Rally Trophy Seniorit -sarjan pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Kari Kemppinen MHJ-RT lk 32 Toyota Yaris pisteitä 1
1. Risto Laine SiAK lk 32 Ford Fiesta pisteitä 1
1. Petri Liikanen LamUA lk 32 Ford Fiesta pisteitä 1
1. Jarmo Mustonen MäntsMK lk 32 Mini One pisteitä 1
Kartturit
1. Toni Hiltunen – lk 32 pisteitä 1
1. Ben Wickström SiAK lk 32 pisteitä 1
1. Jari Kettunen LamUA lk 32 pisteitä 1
1. Jarno Ala-Turkia HRCF lk 32 pisteitä 1
Luokan 30 ainoa pari Samuli Mynttinen – Hugo Väisänen Citroën C2:lla (artikkelikuva) tuli maaliin. Lopputulosta rasittaa kahden minuutin aikasakko viimeisen pätkän AT:lle liian aikaisesta saapumisesta. Luokassa 31 Roope Suomalainen-Petri Kivioja Suzuki Swiftillä ajaa ykkösellä koko rallin nopeimman ajan, mutta oli kakkosella vasta 63:s. Kun kolmosella Suomalaisen aika oli kuudenneksi nopein, hälvenivät nopeasti epäilyt ykkösen virheellisestä ajasta. Nelosella Suzukista petti vetoakseli, joten tilastoihin ei uusia merkintöjä enää saatu.
Luokassa 31 ei ollut maaliintulijoita, kun Roope Suomalainen keskeytti nelosella.
Rally Trophy -sarjan pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën V2 VTS pisteitä 10
2. Roope Suomalainen ValUA lk 31 Suzuki Swift pisteitä 1
Kartturit
1. Hugo Väisänen – lk 30 pisteitä 10
2. Petri Kivioja ValUA lk 31 pisteitä 1
Anssi Laurell: ”Säälipytty saatiin”
Classic F -sarjan hallitsevalle mestariparille Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso Mikkelin kisa oli heidän sanojensa mukaan katastrofaalinen. Siihen kommenttiin on helppo yhtyä, kun kuulee Laurellin tarinan.
”Traileri-parkissa pistettiin säteilylämmitin pörisemään, jotta lämpöä saataisiin. Lämmitin olikin kaatunut ja osui etuseinään syttyen palamaan. Siitä kun selvittiin, lähdettiin turvallisuustarkastukseen, jolla matkalla lämmityslaitteen moottori hajosi. Sitten piti ajaa ostamaan pieniä puhaltimia, että saadaan tuulilasi pysymään auki”, kertasi Laurell tapahtumia.
Kun oli kisan ja ensimmäisen erikoiskokeen aika, Laurell ja Vihmalaakso löysivät itsensä hangesta:
”Taisi olla neljäs mutka, jossa lipsahti. Eikä nostoporukkaa missään. Huudeltiin seuraavasta mutkasta porukkaa auttamaan ja päästiin jatkamaan.”
”Taisin vähän väärällä asenteella lähteä pätkälle. Tie oli todella pientä ja meidän numerollamme jo tosi huonossa kunnossa. Eivät nuo pikkutiet, joilla on vähän liikennettä, oikein kestä.”
Vaikka eroa luokan toiseen kilpailijapariin; Jari Perttu–Sara Kortelainen, tuli jo reilusti yli kuusi minuuttia, Laurell päätti kuitenkin jatkaa kisaamista.
”Kun kerran oltiin jo näin kauaksi tultu.”
Kauaa ei Perttu luokkajohdosta päässyt nauttimaan, kun ajoi kakkosella ulos ja keskeytti. Laurell tuli maaliin ja korjasi pistepotin.
”Non, säälipytty saatiin”, naurahti Laurell.
Pistetilanne Classic F -sarjassa osakilpailun 1/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 29 Ford Escort Mk2 pisteitä 12
Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 12