Hallitseva mestari Reijo Rintala uusi tarkistusten jälkeen sittenkin mestaruuden

Published by HRCF Tiedottaja on

Hallitseva tasanopeusluokan mestari Reijo Rintala yhdessä varakartturin Matti Juseliuksen kanssa nappasi kauden viimeisen kisan voiton, nousi tasapisteisiin kärkeen ja voitti lopulta mestaruuden tänäkin vuonna. Kuva: Marko Kyöstilä

Tasanopeusluokan kauden päätöskisaan, Hakevuori-ralliin, ilmoittautui peräti 24 autokuntaa, joista kaksi oli ns. vanhempien autojen luokassa 24, ja loput luokassa 25. Valitettavasti Iida ja Vesa Kauppinen peruivat osanottonsa, mutta silti 23 osallistujaparia on ennätyksellisen suuri. Tasanopeusluokkaan osallistujien keskiarvo on tänä vuonna 14,75 autokuntaa.

Tasanopeussarjassa (HTRS) osakilpailuja kauden aikana oli HRT-sarjasta poiketen kahdeksan, sillä Lahden kaksipäiväisessä tapahtumassa tasanopeusluokkalaisille jaettiin pisteitä kumpanakin päivänä erikseen. Kilpailun virallisessa palkintojenjaossa kahden päivän tulokset yhdistettiin ja niiden perusteella palkinnot jaettiin Lahden venesataman maaliintuloseremonioissa.

Ennen viimeistä osakisaa Askolassa Lapuan pari Mika Alakoskela–Risto Salonpää olivat pistejohdossa. He olivat myös ainoa pari, joka oli kolmesti voittanut osakilpailun. Rintalalla oli kaksi osakisavoittoa ja Eugen Damstedtilla ja latvialaisella Agris Stanevicsilla yksi. Alakoskelan pistejohto ennen kakkosena pistetaulukossa olevaa paria Eugen ja Ritva Damstedt oli seitsemän pistettä. Rintala, joka uuden kartturinsa kanssa aloittivat yhteistyön vasta Kaakkoisrallista, oli vain pisteen päässä Damstedtista kolmantena.

Lapuan Mika Alakoskela ja EPUA:n Risto Salonpää starttasivat luokassaan 23:ntena autona, jota paikalle vasta tuleva yleisökin tässä hämmästelee. Kuva: Marko Kyöstilä

Mukaan Askolassa ajettavaan kisaan saatiin myös latvialainen pari Agris Stanevics–Uldis Hmielevskis. He voittivat Lahdessa perjantain kisan, mutta keskeyttivät lauantaina. Heidän odotettiin Askolassa yltävän kärkitaisteluihin ja ehkä sen myötä sekoittaisivat pistetaisteluakin.

Tämäkin tasanopeuskisa alkoi tutulla tavalla

Parhaiten ensimmäisen tasanopeuskokeen suoritti pari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen. Eikä se missään nimessä ollut enää mikään yllätyskään, sen verran hyviä tuloksia ovat miehet kauden aikana saaneet jo tehtyä. Virhepisteitä tuli vain 4,10. Pistejohtaja Alakoskelan autokunta kirjautti virhepisteitä 4,60 ja olivat toiseksi tarkimmat. Tämäkään ei ollut yllätys, eikä sekään, että Juutilaiset olivat kolmantena virhepistein 6,60. Latvialaiset olivat pätkällä neljänsiä (7,10) sekä Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen viides (8,30).

Aiemmin rallia harrastanut pari Pekka Stellberg-Pertti Toivonen ovat hyvinkin nousujohteisesti suoriutuneet tänä toisena vuonnaan lajin parissa. Kuva: Marko Kyöstilä

Hallitseva mestari Rintala tyylilleen uskollisena ei taaskaan ollut kärjessä ensimmäisellä pätkällä, vaan tällä kertaa kuudes (12,10). Rintalan kanssa kisannut Jari Kulmala oli ajamassa autosuunnistuskisaa samaan aikaan, mikä oli kuulemma tiedossa jo silloin, kun yhteistyöstä kevättalvella sopivat. Nyt Matti Juselius sai kutsun kartturin hommiin, ja hyvin näytti homma sujuvan, vaikka laitteet eivät olleet ennestään tuttuja.

Kymppikärjen täydensivät vielä Petter Wallen–Lauri Lindström, Markku Nieminen–Tapani Laitinen ja Jorma Laakso–Sauli Veikkola sekä Sakari Puro–Sirkku Hohenthal, jotka Laakson kanssa olivat samalla ajalla. Ehkä Laakson autokunnan sijoittuminen näin ylös 23 autokunnan joukossa on pienoinen yllätys, sillä he olivat vasta neljättä kertaa mukana tasanopeuskisassa. ”Asiaa paremmin tuntevista” piireistä annettiin Saulista kehuvia kommentteja, tyyliin ”tästä 16-vuotiaasta se vasta kova kartturi tulee…”

Odotusten vastaisesti sen sijaan suoriutui Damstedtin pariskunta. Ykköseltä tuloksena vasta 12:s sija, se kyllä yllätti.

Kakkosella porukka terästyi. Stanevics Ladalla oli tarkin (2,40 vp), Rintala kakkonen (6,20), Jääskeläinen kolmas (6,90) ja Juutilaiset neljäntenä samalla virhepistemäärällä (6,90). Alakoskela, Stellberg, Damstedtit ja Nieminen seuraavina.

Kolmosella kympin kärkeen ylsivät Stanevics, Alakoskela, Juutilaiset, Rintala, Nieminen, Antti Manninen, Laakso, Damstedtit, Jani Koivisto ja Hannu Sulonen. Näin ollen kolmen jälkeen johdossa oli latvialaispari (11,80), seuraavina Alakoskela–Salonpää (15,10), Eero ja Eetu Juutilainen (17,10), Rintala–Kulmala (23,30) sekä Jääskeläinen–Valkonen viidentenä. Damstedtit olivat sijalla 8 virhepistein 34,10.

Nelonen oli Hakevuori-rallin ratkaiseva erikoiskoe

Nelosella tuli Stanevicsin autokunnalle virheitä, ja sijoitus oli vasta 8:s virhepistein 30,90, kun parhaiten suoriutuneella Rintalalla virhepisteitä tuli vain 9,30. Stellberg sekä Damstedtit sijoittuivat Alakoskelan edelle. Nelosen jälkeen yhteistilanteessa Rintala oli kärjessä (32,60), Alakoskela kintereillä (36,30) ja kolmantena Stanevics (42,70).

Viimeisellä, vain vajaaseen viiteen kilometriin lyhennetyllä tasanopeuskokeella Alakoskela keräsi vain 1,10 virhepistettä. Sulonen kartturinsa Kari Temosen kanssa 2,20 ja Juutilaiset 2,70. Stellberg (3,50) sekä Rintala ja Nieminen seuraavina tasatuloksella 3,80. Mutta sitten…. Damstedtit sijalla 11 (6,40) ja Stanevics sijalla 12 (6,90).
”Ei meillä mitään sen kummempaa ollut, omia laskuvirheitä vain. Tiukkaa on kyllä kärjessä, ei saisi yhtään tulla mokia, muuten putoaa kauas kärjestä”, jutteli Eugen Damstedt kisan jälkeen.

Samaa totesi latvialaiskuljettajakin.
“Kolme ensimmäistä pätkää meni suunnitelmien mukaan, mutta valitettavasti kartturille sattui virheitä nelosella ja viitosella. Näiden vuoksi putosimme kärkikolmikosta, harmi. Tykkäsin kyllä kisasta, mutta pätkiä olisi saanut olla useampia, nyt kisa tuntui liian lyhyeltä”, viestitti Stanevics kisan jälkeen.

Kun sitten kaikki ynnättiin yhteen, Rintalahan se taas voitti. Virhepisteitä kertyi 36,40.
”Vähän jännitti aluksi, kun oli uusi kartturi, mutta siitä se sitten lähti luistamaan. Erityisesti mieleen oli kisan pisin pätkä (18,2 km). Se oli todellinen ajajan pätkä, ja kisan ratkaisupätkä”, jutteli Rintala.
Alakoskela oli kisan kakkonen vain yhden virhepisteen eli yhden sekunnin erolla (37,40). Sama ero oli tämän kärkikaksikon ero Lahdessakin, mutta tuolloin Alakoskelan eduksi. Todella kovaa suorittamista kummaltakin!

Mazda 323:lla kilpaileva pari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen oli aivan loistavasti kisan kolmas.
”Kaksi vuotta vasta olemme lajia harrastaneet. Täytyy myöntää, että alussa oli välillä aika hankalaa, ja mielessä kävi jo koko homman lopettaminenkin”, paljasti ennen rallia harrastanut Stellberg.
”Lähes joka kisassa tuli yllätyksiä vastaan. Vähemmän kieliä osaavana oli myös hankaluuksia saada riittävästi tietoa, miten mittalaitteistot toimivat jne. Kantapään kautta nämä hommat on kartturin kanssa opeteltu.”

Kympin sakkiin ylsivät vielä edellä mainittujen lisäksi Nieminen–Laitinen (57,10), Juutilaiset 58,50), Damstedtit (60,40), Sulonen–Temonen (80,80), Wallen–Lindström (81,90) sekä Laakso–Veikkola (92,60).

Todettakoon vielä lajia vähemmän tuntevalle, että erikoiskoe on jaettu useaan mittauspisteeseen, joissa tietyn nopeuden mukaisesti pitää olla sekunnilleen. Tasanopeuskokeiden tulokset lasketaan kymmenesosasekunnin tarkkuudella. Ennakot ja myöhästymiset ovat ”samanarvoisia” virhepisteinä.

HTRS- sekä HRT-sarjan tasapistetilannesäännöissä eroa

Näillä tuloksilla pistetaulukossa Rintala nousi Alakosken kanssa tasapisteisiin. Sekaannusta kisan jälkeen aiheutti epäselvyys tasapistetilanteessa sijoitusten määrittämisessä. Alakoski, kuten meikäläinen pisteitä laskeneenakin (nöyrin pahoitteluni), oli siinä uskossa, että sijoitukset ratkaistaan poisluettavien kisojen pisteiden vertailulla, kuten HRT-sarjassa tehdään. Totuus oli kuitenkin toisenlainen; tasanopeussarjan sääntöjen mukaan tasapistetilanteessa paremmuus ratkaistaan laskemalla, kummalla on enemmän voittoja, kakkossijoja, kolmossijoja jne. Ja kyllä Rintalakin kovasti hämmästyi, kun kuuli asiasta. Tarkistuslaskennassa ulkopuoliset tarkastajat huomasivat virheen ja Alakoskela joutui pettyneenä tyytymään sarjan kakkossijaan.

Rintala, joka on näitä kisoja ajanut vuodesta 2008 asti, otti mestaruuden varmistumisen tuttuun rauhalliseen tyyliinsä.
”Ei tässä sen kummemmin tuuleteta, harrastustahan tämä on, vaikkakin tosi kivaa.”
”Kun talvella jäin ilman useiden vuoden ajan vieressäni istunutta kartturia, ajattelin jo, että onko tämä nyt tässä. Sitten kolmannesta osakisasta lähtien Jari Kulmala tuli viereen ja nyt viimeisessä kisassa vielä Juseliuksen Matti paikkasi. Kummatkin ovat hoitaneet hommat hienosti, mistä heille suuri kiitos.”

Rintala nappasi nyt toisen peräkkäisen mestaruuden. Myös Alakoskela on tehnyt saman, sillä lapualainen oli mestari vuosina 2018 ja 2019.

Rintala on iloinen siitä, että uusia tulee koko ajan mukaan lajin pariin.
”Toivon kaikkien muistavan, että tämä on laji, jota ei ole ihan helppo omaksua. Vie aikansa ennen kuin kaikki loksahtaa kohdilleen. Eikä missään nimessä kannata luovuttaa, jos tulokset ovat välillä omasta mielestä huonoja. Kyllä se siitä lähtee, kun jaksaa harrastaa. Tärkeää on myös ohjaajien saumaton ja pitkäaikainen yhteistyö, mikä lopulta tulosta tuottaa. ”

Luokka 24 ei lopulta saanut ”tuulta purjeisiin”

Luokka 24 on tarkoitettu autoille, jotka on luokiteltu ennen 31.12.1969 tai vaihtoehtoisesti luokiteltu ennen 31.12.1975 ja enintään 1100-kuutioisia. Nopeuspyynnit ovat tässä luokassa hieman matalampia kuin luokassa 25. Autoja on ollut vain muutama tänä vuonna mukana. Hakevuori-rallissa luokan 24 voitti Lassi Paarala–Juha Järvinen Austin A40 -autolla virhepistein 111,60. Toiseksi tuli pari Arvo Etelä–Mikko Hugg Fiat 850 Specialilla virhepistein 116,60.

Pistetilanne osakisan 8/8 jälkeen
Kuljettajat
1. Reijo Rintala HRCF lk 25 Talbot Sunbeam t.i. pisteitä 79
2. Mika Alakoskela LapUA lk 25 Opel Kadett 1.8E pisteitä 79
3. Eugen Damstedt SiAK lk 25 Porsche 911 pisteitä 69
4. Eero Juutilainen RUA lk 25 Audi Coupé quattro pisteitä 62
5. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM lk 25 Volkswagen Golf pisteitä 52

Kartturit
1. Risto Salonpää EPUA lk 25 pisteitä 79
2. Ritva Damstedt SiAK lk 25 pisteitä 69
3. Eetu Juutilainen AL-Helsinki lk 25 pitseitä 62
4. Jari Kulmala KangUA lk 25 pisteitä 60
5. Risto Valkonen LMM lk 25 pisteitä 52

-kk