Heikki Westerlund-Hanna Kukkonen Mantalla Nuottisarjan nopein pari
Hämeenlinna Historic Rallyn nuottisarjalaisten luokkiin ilmoittautui yhdeksän autokuntaa. Revontulirallissa luokan 22 voittanut ja Hankasalmella toiseksi nopein kuljettajapari AL-Kangasniemen Timo Markkanen–Tommi Suihkonen sai Volvo 142 S:n oviin numerot 1, kun avauskisassa nopein kuljettaja Ville Ruokanen ei Hämeenlinnan kisaan ilmaantunut. Lammin UA:n Heikki Westerlund-Hanna Kukkonen Opel Mantalla sekä HRCF:n pari Martti Virolainen-Jukkis Kesseli Opel Ascona 400:lla starttasivat kärkikolmikkona.
Luokassa 20 Naantalin Seudun UA:n Timo Pitkäniemi ja kartturi Lahden UA:n Kirsi Holmberg olivat Ford Escort 1300 GT:llä luokan ainoa autokunta, ja olivat nuottisarjalaisista kolmanneksi nopein pari.
”En oo yhtään tyytyväinen. Sarvet kasvoi päähän lopussa, kun ruvettiin Laurenin kanssa ajamaan liikaa kilpaa ja sit vedettiin oheen oikein huolella”, selvitti Pitkäniemi värikkääseen tyyliinsä.
”Jäätiin kiinni ja just siinä kapeimmalla kohdalla. Perä menosuuntaan eikä päästy ympäri. Meni paljon aikaa, kun pikkuhiljaa hinnattiin keula oikeaan suuntaan.”
”Muuten meni kaikki tosi hyvin. Olin tosi yllättynyt, että täällä oli hyvät tiet ja tällaiset Lapin kelit. Pelkäsin etukäteen, että soralla joudutaan ajamaan. Mutta ei. Eihän soraa ollut missään.”
Luokassa 21 samoin ainoana parina starttasi Forssan FK-kerhon Juha-Pekka Jokela Ford Escort Sportilla kartturinsa Orimattilan UA:n Matti Heikkisen kanssa. Maaliin asti Jokela kisassa suoriutui, mutta lopulta heidän suorituksensa hylättiin huoltorikkeen vuoksi.
”Ihan peiliin saa katsoa syyllistä haettaessa”, myönsi Jokela reippaasti kisan jälkeen.
”Säännöt on sääntöjä, ja kyllä ne tiedetäänkin, mutta jotenkin vain siinä hässäkässä kaikki unohtui.”
Jokelalla on rallikokemusta mm. F-cupin puolelta. Nyt oli uusi auto alla ja ensimmäinen osallistuminen historic-ralliin. Eikä kaikki mennyt ihan putkeen.
”Meiltä unohtui ottaa polttoainetta mukaan, kanisteri kyllä oli valmiina. Kun sitten renkaidenvaihtopaikka oli huoltoaseman alueelle, huoltomies huikkasi, että hae sillä aikaa bensaa. Minähän hain ja epähuomiossa tankkasin saman tien, kun muilla oli muuta puuhaa”, kertasi Jokela.
”Kisan jälkeen tuli kutsu tuomariston pakeille, ja niin meidät sitten hylättiin, kun tankkasimme väärässä paikassa. Tästä otamme opiksi.”
”Kisa oli hieno kaikin puolin, vaikkakin meillä oli pieniä teknisiä ongelmia. Kuhmoisiin tullaan tämä ”moka paikkaamaan”, lupasi Jokela.
Luokassa 22 Heikki Westerlund ja Timo Markkanen osattiin nimetä kärkikuljettajiksi, mutta Reijo Laurenin vauhti ei ollut täysin tiedossa. Ykkösellä Westerlund ajoi 5,4 sekunnin pohjat ennen Markkasta, Lauren jäi 18,5 sekuntia vajaan viiden kilometrin pätkällä.
Westerlund johti luokkaa tauolle tultaessa 20,6 sekunnilla ennen Markkasta. Lauren oli jäänyt jo lähes 50 sekuntia. Westerlund oli nopein nelosellakin, mutta vain 0,1 sekunnin turvin ennen Markkasta.
Markkasen loppukiri ei auttanut, sillä viimeisen pätkän pohja-aika 9,1 sekunnin erolla Westerlundiin ei riittänyt.
”Ei mennyt hyvin tänään. Kaksi viimeistä pätkää tuli sentään paremmin”, selvitti Markkanen, jonka autossa oli virtaongelmia aluksi.
Westerlund voitti selkeästi 11,6 sekunnin erolla ja samalla tuli nuottisarjalaisten paras suoritus.
”Timon (Markkanen) kanssa oli kyllä hyvä kisa. Kiva oli ajella, kun koko ajan sai mennä ja kilpaakin sai ajaa oikein kunnolla. Hienot tiet, reittiporukalle ei ihan kymppiä kehtaa antaa, mutta 9,5 kuitenkin”, totesi Westerlund, jota ei Janne Kanervan kovempi vauhti ollenkaan ”sapettanut”.
”Ei suinkaan. Hienosti Janne menee Volvollaan, ja on jo vuosien ajan mennyt, ei voi muuta sanoa.
”Olemme omaan kisaan oikein tyytyväisiä. Vanhalla A-ryhmän 2-litraisella Mantalla on ihan kiva mennä. Tää kulkee ihan tarpeeksi ja tässä on hyvät vaihteistot ja muuta.”
Escort RS:llä ajava THU-Teamin Lauren oli pulassa pitkällä, 20-kilometrisellä nelospätkällä. Ero kärkeen lisääntyi minuutilla, ja lopussa eroa oli yli kolme minuuttia.
”Harjoitellessa meni tämä päivä. Autoon tehdä vielä paljon remonttia, moottori on nyt hyvä. Kun puoleentoista vuoteen en ole ajanut, vaatii sekin puoli harjoittelua. Hauskaa oli ja kaunis talvipäivä”, sanoi Lauren.
Luokassa 23 ajava Martti Virolainen Ascona 400:lla joutui teknisen vian vuoksi keskeyttämään Revontulirallissa. Hämeenlinnassa erittäin hyvin alkanut kisa päättyi myös keskeytykseen.
”Hieman ylipitkä hyppy pienen tien osuudella rikkoi takaripustuksen”, kertoi Virolainen, joka oli hyvissä asemissa kolmen pätkän jälkeen. Westerlundiin oli eroa kymmenisen sekuntia ja Markkanen oli peräti 20 sekuntia takana.
”Ei voi mitään. Uutta matoa koukkuun.”
Kolmen pätkän jälkeen Virolainen oli reippaassa luokkajohdossa, kun Jari Hyvärinen Volvo 164:lla oli jäänyt jo parisen minuuttia. Kun Virolainen ja Hyvärinen keskeyttivät molemmat ek:lla 4, johtopaikan peri Teemu ja Mervi Koivisto Mercedes Benz 280 CE:llä.
Saksalaiskuljettaja, ensimmäistä kisaansa piikkipyörillä ajanut Thomas Kübler tuli myös maaliin kartturin Jani Salomaan kanssa ja oli todella innoissaan kokemastaan.
”Aivan mahtavaa, olen aivan sanaton. Tämä oli upeaa”, ihasteli Kübler, joka oli liikkeellä Pasi Hapulahden Volvolla.
”Piikkipyörillä ajaminen oli aivan uusi, mutta aivan fantastinen kokemus. Varmasti tulen toistekin tänne ajamaan.”
Ei siis ihme, että aikaeroa kärkeen kertyi Euroopassa toki kisoja paljon ajaneellekin useita minuutteja.
-kk
Pistetilanne osakilpailu 2/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 10
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 S pisteitä 23
1. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 E pisteitä 23
3. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mercedes Benz 280 CE pisteitä 21
4. Ville Ruokanen RoiUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-Four pisteitä 12
5. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
5. Timo Pitkäniemi NaSU lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
5. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-Four pisteitä 10
8. Ville Jauhiainen TTR lk 22 Ford Escort RS pisteitä 9
8. Reijo Laurén THU-Team lk 22 Ford Escort RS pisteitä 9
8. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 23 Alfa Romeo Alfetta GT6 2.5 pisteitä 9
Kartturit – Top 10
1. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 23
1. Hanna Kukkonen HeiUA lk 22 pisteitä 23
3. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 21
4. Timo Pallari RoiUA lk 23 pisteitä 12
5. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 10
5. Kirsi Holmberg LahUA lk 20 pisteitä 10
5. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 10
8. Tapio Nirkkonen KorUA lk 22 pisteitä 9
8. Matti Heikkinen OriUA lk 22 pisteitä 9
8. Katri Hämäläinen PoSUA lk 23 pisteitä 9