HRCF:n Palkintogaalassa jaettiin perinteisesti kiertopalkintojakin

Published by HRCF Tiedottaja on

Juhlasali Hotelli Tallukassa valmiina ottamaan vastaan HRCF:n Palkintogaalan vieraat.

Historic Rally Club Finland ry:n vuosittainen Palkintogaala oli marraskuun viimeisenä lauantaina Vääksyssä. Paikkana oli tänä vuonna Hotelli Tallukka, kun vuosien ajan aiemmin oltiin Lahdessa Valimon Casselissa. Päivän aikana pidettiin myös HRCF:n sääntömääräinen syyskokous sekä perinteinen historic-aiheinen keskustelutilaisuus, jossa mm. juuri muutama päivää aiemmin julkistettu AKK:n historic-lajiryhmä oli kolmen edustajansa; puheenjohtaja Juha Liukkosen ja jäsenten Marko Allisen ja Ilkka Pohjosen, voimin esittäytymässä. Tilaisuudessa uudestaan puheenjohtajaksi valittu Reijo Rintala kävi pääpiirteissään läpi tulevan HRT-sarjan sääntöjen pieniä muutoksia, ja lopuksi keskusteltiin yleisistä historic-asioista. Paikalla keskustelutilaisuudessa oli 59 henkilöä.

Illan palkintogaala aloitettiin huomionosoituksella, minkä jälkeen juhlavieraille muutamilla sanoilla esiteltiin vuoden HRT-sarjan sekä Historic Rallisprint -sarjan kalenterit ja muistutettiin HRCF:n Talvitestipäivästä 11.1.2025. Kiertopalkintoja jaettiin tuttuun tapaan, ainoastaan Jarmo Leivon kiertopalkinto menestyneimmälle kansainväliselle kuljettajalle jäi vielä odottamaan ”parempia aikoja”. EM-sarjassa ei tänä vuonna ollut, Lahtea lukuunottamatta, pisteistä ajavia kuin Ville Silvasti, joka jätti heti alkumetreillä sarjan kesken. Toivottavasti tulevaisuudessa tämäkin kiertopalkinto saa taas ottajansa.

Helena Salmiselle kiitokset työstään

HRCF:n rahastonhoitaja/jäsenkirjurina kahdeksan vuoden ajan toiminut Helena Salminen on nyt viimeistä vuotta tehtävässään. Helena on toiminut myös jäsenkirjurina, joten tämäkin tehtävä siirtyy seuraavalle. Helena kertoi tilaisuudessa, ettei kuitenkaan mihinkään ”häviä”, vaan auttaa parhaansa mukaan seuraajiaan pääsemään hommista perille. Kiitos Helena!

Merkittävä kansainvälinen historic-teko 2024

Nyt seitsemännen kerran jaettu palkintolautanen on aikoinaan saatu Suomeen, kun HRCF:n historic-kuljettajat tiimien välisessä kilpailussa voittivat EM-hopeaa FIA:n historicien EM-sarjassa 2015. Suomalaiset historic-kuljettajat olivat vertaansa vailla, kun parhaimmillaan EM-mitaleita yhdeltä vuodelta tuli Suomeen 11 kappaletta.

Kiertopalkinnoksi vuonna 2018 muutettu palkintolautanen ojennettiin tänä vuonna Ilkka Kalmanlehdolle, joka on lapsuudestaan saakka ollut vankasti Datsunin ja tällä merkillä ajaneiden kuljettajien; Timo Salosen, Rauno Aaltosen ja Peter Geitelin, lumoissa. Kunnianosoituksena heille Kalmanlehto alkoi jo parisen kymmentä vuotta sitten ajaa 1–3 historic-kisaa vuodessa ympäri Eurooppaa. Mies on nähty useita kertoja San Remo Rallyssa, Rally Legends -tapahtumassa, Costa Smeraldassa, Kielder Forest Rallyssa ja nyt viimeksi Kreikan EM-osakilpailussa Acropolis-rallissa 2024 marraskuussa.

Ja mikä vielä merkittävää: mies teippaa Datsuninsa aina ko. kilpailua varten niihin samoihin väreihin, joilla Salonen aikoinaan ajoi.

Ilkka Kalmanlehto (oik.) ja Marko Mäkinen asettuivat yhteiseen kuvaan kiertopalkinnon saatuaan. Kuva: Marko Kyöstilä

Vuoden Historic-teko

Nyt neljännen kerran jaettu kiertopalkinto; Vuoden Historic-teko, annettiin porukalle, joka on halunnut yhdistyksensä perustamisen periaatteiden mukaisesti kunnioittaa suomalaisia rallimiehiä ja -naisia vielä heidän eläessään. Eikä siis pelkästään kilpailijoita, vaan myös kaikkia rallin parissa toimivia; toimitsijoita ja katselijoitakin. Näiden vuosien aikana monet tähtikuljettajat, mm. Markku Alén, Timo Salonen, Rauno Aaltonen ja monet muut ovat myös olleet tapahtumissa mukana ns. hyvää hyvyyttään ja kovasti asiasta innostuneina. Ja ovat jatkossakin….

Rallimuseon Ystävät ry tekee pyyteettömästi ja aktiivisesti työtä edistääkseen ihmisten tietämystä ralliautoilusta ennen ja nyt. Ilmaisissa tapahtumissa ralliautoilusta kiinnostuneilla on mahdollisuus henkilökohtaisesti tavata vanhoja ja nykyisiäkin mestareita ystävineen sekä kalustoa vuosien varsilta. Koko perheelle tarkoitettu tapahtuma perinteisesti elokuun viimeisenä sunnuntaina, Rallimuseon ystävien Suurajot, tarjoaa myös autourheiluyhdistyksille mahdollisuuden esitellä omaa toimintaansa. Rallin ystävien Suurajot, jonka järjestää Rallimuseon ystävät ry sekä Elävä Rallimuseo, perustuu Mobilian Rallimuseon toimintaan.

Palkinnon vastaanotti Rallimuseon ystävät ry:n nykyinen, mutta väistyvä puheenjohtaja, toimittaja Marko Mäkinen.

Vuoden Historic-kuljettaja 2024

Tämän kiertopalkinnon jakamisen perusteena on joko menestys tai yleisesti toiminta HRT-sarjassa. Vuonna 2018 palkinnon sai Arttu Karttunen, 2019 Tommi Järvinen, 2020 Janne Lindberg, 2021 Toni Kemppainen, 2022 Janne Kanerva ja 2023 Janne Kanerva. Ja nyt oli Sami Leinosen vuosi.

Tänä vuonna halusimme painottaa valintakriteereissä enemmän muuta kuin sitä, että on porukan nopein kuljettaja. Sehän on meillä ollut tiedossa jo kauan, että Janne Kanervalle ei näytä löytyvän voittajaa.

Lahden UA:n ikäkategoriassa 1969 Escort 1300:lla ajava Sami Leinonen palkittiiin Vuoden Historic-kuljettajaksi 2024 Hotelli Tallukan Palkintogaalassa. Kuva: Marko Kyöstilä

Katsoimme kilpailujen tuloslistoja hieman ”leveämmällä kiikarilla”. Huomasimme, että Sami Leinonen yli 50-vuotiaalla ralliautolla ajaa useammin kuin kerran tai kaksi luokkien 1–18 yleiskisassa viiden sakkiin, parhaimmillaan jopa kahdesti kolmanneksi. Ja autolla, jossa on vain enintään 1300-kuutioinen moottori.

Lahtelainen Sami Leinonen on aktiivisesti ajanut myös Historic Rallisprint -kisojammekin sijoittuen sarjassa viidenneksi. Vieläpä lähti viimeiseen osakisaan usean sadan kilometrin päähän kotoaan, vaikkei mitaleille ollut enää mahdollisuuksia.

Timo Mäkelän kiertopalkinto Historic Rallisprint -sarjan voittajalle

Nyt seitsemännen kerran jaettu kiertopalkinto on ensi kesänä 80 vuotta täyttävän Timo Mäkelän lahjoittama. Mäkelä oli armoton rallimies, jonka menestyneimmät kisat osuivat 1970- ja 1980-luvuille ja. Ensimmäinen ralli miehellä oli tiettävästi vuonna 1966 Volvo 544:lla ajettu Itäralli. Volvojen jälkeen automerkiksi vaihtuivat Renault 8 Gordini, 900 Imppi, Chrysler Avenger ja useiksi vuosiksi Talbot Sunbeam Lotus ennen Opel Kadettia ja BMW M3:a. Mäkelä oli kova nimi myös rallisprinteissä, myös Suomen ensimmäinen rallisprintin Suomen mestari. Viimeinen kisamerkintä löytyy vuodelta 2021 Autoglym-rallista Bemarilla (keskeytys).

Historic Rallisprint -sarjan voittaja Toni Kemppainen hieman jo lupaili tulevansa mukaan ensi vuoden HRT-sarjan nuottikisoihin. Kuva: Marko Kyöstilä

Tämä kiertopalkinto menee itseoikeutetusti Siikajoen Moottoriurheilijoita edustavalle Toni Kemppaiselle, joka voitti Historic Rallisprint -sarjamme, kun pisteille ajoi peräti 24 kuljettajaa. Sarjamme on tuttuun tapaan avoin kaikkien autourheiluseurojen jäsenille.

Esa Maljat kilpailijalle ja toimitsijalle

Herrasmieskilpailija HRT-sarjassa Esa Laine on lahjoittanut kaksi kiertopalkintoa jaettaviksi HRCF:n Palkintogaalassa vuosittain.

Ensin hieman palkinnon lahjoittajasta: Esa Laine ja kartturinsa Antti Härkönen ajoivat tiettävästi ensimmäisen rallinsa Morris Mini Cooperilla vuonna 2002 HRT-sarjan osakisassa nimeltään Peurunkaralli. Tuloksena keskeytys. Vuosina 2003–2010 pari nähtiin Cooperilla kisoissa, välillä tosin Austin Mini Cooperillakin. Vuodesta 2012 asti Laine on ajanut Ford Escort Twin Camilla. Moni on varmasti lähtöluetteloissa noteerannut parin Laine–Härkönen luokassa 10 ja hämmästellyt lähtöpaikkaa, usein ensimmäisten joukossa ennen ykkösryhmän Fiat 127 -autoja. Näin tehdään tämän herrasmiehen omasta pyynnöstä: mies ei omien sanojensa mukaan halua pilata nykyisellä vauhdillaan muiden kisaa – eikä omaakaan, jos koko ajan pitää katsoa peilistä, tuleeko takaa kukaan päälle.

Esa haluaa omalta osaltaan kiittää kaikkia aktiivisia toimitsijoita ja henkilöitä, jotka mahdollistavat kuljettajille kilpailemisen. Esa Malja jaetaan vuosittain sekä kilpailijalle että toimitsijalle.

Jari Ohrankämmen (vas.) saa Esa Laineen kiertopalkinnon Esan Maljan sen lahjoittajalta Esa Laineelta. Kuva: Marko Kyöstilä

Esan Malja I

Kilpailijalle tarkoitetun Esan Maljan perusteluista selviää, että palkinnon saa tänä vuonna henkilö, joka on värikäs henkilö, ajotyyli on ylivertainen – melkeinpä sakkorenkaillakin pistää muille ns. turpiin, on ollut yhdistystoiminnassakin mm. yhdistyksen puheenjohtajana ja historic-lajiryhmänkin jäsenenä. Kaiken lisäksi suurimman osan ajamistaan ralleista alla on ollut auto, jolla ei ulosajoja olla nähty, mutta sitäkin enemmän, jos jonkinlaista remonttia kisan aikana – niin siirtymillä kuin erikoiskokeillakin. Ja kun kerron, että autona on hieman harvinaisempi menopeli Wartburg 353, kaikki jo arvaavatkin, että kyseessä on Jari Ohrankämmen.

Esan Malja II

Esa Laine luovutti toisen omista nimikkopalkinnoistaan valitsemalleen Vuoden toimitsijalle, Heli Korkeilalle. Kuva: Marko Kyöstilä

Esa haluaa muistaa myös toimitsijatehtävissä toimivia henkilöitä. Tällä kertaa palkinto menee Heli Korkeilalle, joka on todella aktiivisesti ollut mukana jo kauan. Ja on myös yksi niistä tärkeitä päätoimitsijatehtäviä vastaanottanut henkilö, joita tuntuu olevan aina vain harvemmassa. Heli on tehnyt ansiokkaasti uraauurtavaa työtä suomalaisessa autourheilussa olemalla tehtävissään ensimmäisten joukossa – nimittäin lasikattoja on tullut rikottua. Esimerkiksi Lahti Historic Rallyssa kahdesti ratamestarina ja kerran reittijohtajana. Kaikki turvallisuusasiat ovat hänelle ns. lähellä sydäntä, mihin myös siviiliammatti antaa hyvät edellytykset.

Muista palkituista löytyy kohta tietoa toisessa artikkelissa.
-kk