HRT-nuottisarjan kisat voitti pari Eerola-Kuismanen, Martti Virolainen pistejohtoon
Lahden ralliviikonloppuna HRT-sarjan nuottiluokkiin tuli lopulta vain kuusi autokuntaa, kun suurin osa sarjaa ajavista ajoi Lahti Historic Rallyn EM-puolella. FIA:n EM-sarjaan on rekisteröidyttävä, mikäli haluaa kerätä EM-pisteitä. Suomalaisista vain Lahdessa EM-sarjassa toistaiseksi esiintyneistä Jari-Matti Latvala sekä Jukka Jalonen maksoivat rekisteröitymismaksun ja olivat näin ollen niiden 14 kilpailijaparin joukossa, jotka virallisesti EM-osakisaa ajoivat.
Kaiken kaikkiaan kilpailijoita EM-puolella oli yhden peruneen kilpailijan jälkeen 45. Näin ollen 21 paria oli EM-sarjan suomalaisia, ulkopuolisia kuljettajia. Vaikka EM-pisteitä heille ei olisi tulossa, kaikki suomalaisparit ”noteerataan” HRT-sarjan kilpailijoina Lahden viikonlopun kisoissa. HRT-sarjassa sarjapistelaskelmissa ajettiin sarjan osakisat 4 ja 5. Kilpailijoiden tulokset yhdistettiin. Näin saatiin kilpailijoiden järjestys, jonka mukaan sarjapisteet jaettiin.
Kouvolan Seudun Autourheilijoita edustava Antti Leponiemi lähti edellisen, Kouvolan osakisan jälkeen nuottisarjalaisten pistejohdossa Lahden viikonloppuun. Kansalliselle puolelle.
”Olisihan se ollut kiva ajaa EM-puolellakin, mutta päätös oli aika pitkälle taloudellinen. Sama reitti kuitenkin ajetaan ja samoista pisteistä taistellaan, joten ei ollut vaikea tehdä päätöstä tässä asiassa”, paljasti Leponiemi.
Leponiemi ajoi pohjat perjantaina neljälle ensimmäiselle pätkälle. Johtomarginaali oli reilut kaksi minuuttia.
”Ajo lähti hyvin käyntiin. Jo nuotitusaikana tuli sellainen fiilis, että nyt nuotti tuli tehtyä hyvin. Kisassa päästeltiin oikein hyvää vauhtia.”
Viitosella kaikki vaihtui pettymykseen.
”Sähkövika tuli. Saatiin homma kyllä korjattua siellä metsässä, mutta kun aikaa kului jo lähes 30 minuuttia, päätettiin keskeyttää.”
Lauantaina Leponiemen kisa päättyi jo aamun toiselle pätkälle. Nyt syynä hieman isompi vika.
”Kiertokangen laakeri meni.”
Vasta muutamia nuottikisoja ajanut pari Harri Eerola – Kirsi Kuismanen Escortilla oli Leponiemen jälkeen selkeästi kakkonen. Heinolan Jari Oksanen – Jari Kauppi eivät onnistuneet tarpeeksi painostamaan Eerolan autokuntaa. Eerola piti helposti pintansa ja voitti perjantaina kansallisen nuottiluokan kolmen minuutin erolla Leponiemen keskeytettyä.
Leponiemi keskeytti toistamiseen lauantaina
Lauantaina Leponiemi oli aamun ensimmäisellä pätkällä 14,7 sekuntia nopeampi kuin Eerola. Sen jälkeen taistelu tyrehtyi, kun Leponiemi jäi reitin varrelle.
”Olisihan se ollut kiva ajaa lauantainakin. Seurailin mielenkiinnolla EM-puolella ajavien aikoja. Huttunen meni tietenkin ”maisemaan”, mutta Tommi Hannukselaan oli kiva verrata. Olen itseeni oikein tyytyväinen, kun neljän ajamani pätkän jälkeen olin jopa vajaan viisi sekuntia Tommia edellä”, raportoi Leponiemi.
Eikä Eerolakaan huonosti nuoteista ajanut. Lauantain kisasta Anjalankosken UA:n parille kirjattiin nuottisarjalaisten voitto vajaan kahden minuutin erolla.
”Tämä oli meidän kuudes ja paras nuottikisamme. Täytyy myöntää, että nuoteista ajamisessa on tekemisen meninki, myös kartturille. Lahden reitti ja erikoiskokeet olivat hyviä. Oli oikein hieno kisaviikonloppu”, jutteli Eerola.
”Tästä on hyvä jatkaa ja täytyy tietty kehittää osaamistamme nuotituksessa.”
Kolmas oli Oksasen autokunta, lähes kolme minuuttia Eerolalle hävinneenä.
Kun EM-puolella ajavia yhdistettiin tuloslistalle, näytti viiden kärki tältä perjantaina, osakisasta 4/7:
1. Jari Huttunen KiuUA lk 22 Ford Escort RS 1800 Mk2 36:36,6
2. Marko Uutela HamUA lk 23 Opel Ascona 400 + 24,9
3. Tommi Hannuksela TTR lk 22 Ford Escort RS + 1:42,2
4. Petri Fonsell THU-Team lk 20 Toyota Starlet + 2:30,4
5. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 + 3:24,5
(Latvala keskeytti tekniseen vikaan)
Ja tältä lauantaina osakisasta 5/7:
1. Jari-Matti Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica GT-4 35:05,6
2. Jari Huttunen KiuUA lk 22 Ford Escort RS 1800 MK2 + 3:03,7
3. Marko Uutela HamUA lk 23 Opel Ascona 400 + 3:10,6
4. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 + 4:11,8
5. Tommi Hannuksela TTR lk 22 Ford Escort RS + 5:13,4
Pistetaulukkoa lukiessa voi todeta, että osallistuminen kannattaa.
Seuraava osakisa ajetaan Petäjävedellä 21.9.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat – Top 10
1. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 56
2. Jari Oksanen HeiUA lk 22 Opel Ascona B pisteitä 48
2. Antti Leponiemi KSAU lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 48
2. Petri Fonsell THU-team lk 22 Toyota Starlet pisteitä 48
5. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 47
6. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 45
7. Marko Uutela HamUA lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 37
8. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 S pisteitä 32
9. Timo Ruotsalainen TTR lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 30
10. Jukka Jalonen EMSC lk 23 Audi quattro A2 pisteitä 29
Kartturit – Top 10
1. Jukkis Kesseli HRCF luokka 23 pisteitä 56
2. Jari Kauppi HeiUA lk 22 pisteitä 48
2. Jenna Palohalme ValUA lk 22 pisteitä 48
2. Jani Kovanen THU-team lk 20 pisteitä 48
5. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 45
6. Ville Mäkelä NuUA lk 23 pisteitä 37
7. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 32
8. Milla Pasanen KUA lk 20 pisteitä 30
9. Arto Tolvanen SLUA lk 23 pisteitä 29
10. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 20 pisteitä 27