HRT-sarjan 2024 viimeistä edellinen osakisa Petäjävedellä lauantaina

Published by HRCF Tiedottaja on

Lähtö- ja maaalialueena toimii ST1 Kyläsepän huoltamo, osoitteessa Karikontie 1, Petäjävesi.

Vielä ei missään HRT-kategoriassa ole lopullisesti varmistunut voittaja eikä kaikissa mitalikolmikkokaan. Nyt on silti hyvä aika myös varata paikat HRCF:n Palkintogaalaan 30.11.2024 Vääksyn Hotelli Tallukassa. Siellä palkitaan kategorioista viisi parasta autokuntaa, 1- ja 2-ohjaajat erikseen. HRT-kategorioiden lisäksi palkitaan myös kolme parasta 1- ja 2-ohjaajaa Rally Trophy-, Classic F-, Historic Seniorit- ja Rally Trophy Seniorit -luokassa. (Majoitukset ajalle 30.11.–1.12.2024 ovat jo nyt varattavissa Tallukan verkkokaupassa kampanjakoodilla HRCF. Majoituksen voi varata myös puhelimitse 03-88 881 tai sähköpostilla myynti@tallukka.fi.) Seuraa tiedotustamme näillä nettisivuilla.

Takana on siis viisi osakilpailua ja jäljellä vielä kaksi. Usealla on jo sarja- sekä osallistumispisteet ”täynnä”, mutta yllätyksiä saattaa olla tulossa. Tämän ovat kilpailijat hyvin huomioineet ja lähteneet XI Kyläseppäralliin 21.9.2024 varmistamaan omaa menestystä.

Kategorioittain

Forssan UA:n Markku Hakala-Jari Männistö. Kuva: Marko Kyöstilä

Ykkösryhmässä luokassa 2 useimmiten yksin ajava Markku Hakala on kuudella pisteellä johdossa. Nyt luokassa on toinenkin osanottaja, joten Hakala voittamalla luokan voi kasvattaa pistepottiaan kahdella. Toisena pisteissä oleva Kai Iivanainen, joka ajaa luokassa 1, keskeytti Lahdessa lauantaina, joten luokkavoitto lisää pistesaldoa 11:llä. Mitalitaistossa vahvasti on mukana myös Jarmo Siira, jolta keväällä jäi Kouvolan kisa väliin. Luokkavoitolla ja viimeisillä osallistumispisteillä Siira parantelee asemiaan rutkasti. Ykkösryhmäläisten viimeiset ratkaisut jäänevät lokakuun Heinolan UA:n kisaan Hartolassa.

Ikäkategoriassa Historic -> 1969 ”yhden kuljettajan loukussa” usein ovat luokassa 5 ajava Antti Heinänen sekä luokan 6 Sami Leinonen. Kyläseppärallissa on jälleen sama tilanne, joten pistepotti ei muutu miksikään. Kahden pisteen erolla Heinänen on kärjessä, kun myrskyläläisellä on kaksi 11 pistettä tuonutta luokkavoittoa. Tähän Leinonen ei pysty vielä Petäjävedellä pääsemään, Hartola onkin sitten jo toinen juttu. Heinänen on ilmoittanut jo hyvissä ajoin, että hirvestyksen alkaessa hän ei enää viimeisessä osakisassa ole mukana.

AL Myrskylän pari Antti Heinänen – Tiia Mäenpää. Kuva: Marko Kyöstilä

Kolmantena pistetaulukossa on luokan 7 Markku Hietamäki, joka keskeytti kauden kaksi ensimmäistä kisaa. Näin ollen kohennusta teoriassa luokkavoitoilla voisi tulla sen verran, että Petäjäveden jälkeen eroa Leinoseen olisi 10 pistettä. Jos Hartolasta vielä napsahtaisi 11 pistettä, menisi Hietamäki Leinosesta ohi yhdellä pisteellä. Helppo tehtävä Hietamäellä ei kuitenkaan ainakaan vielä Petäjävedellä ole, sillä kisatouhuihin luokassa 7 ovat palanneet Bertil Lindholm sekä Jyrki Meronen.

Historicien -> 1975 kategoriassa Mäntsälän Sami Vuorisen mestaruutta pitää ”elossa” luokkavoitto joko Petäjävedeltä tai Hartolasta. Näin yksi yhdeksän pisteen voitto kohenisi kahdella ja kokonaispistemäärä olisi maksimimäärä eli 70 pistettä. Petäjävedellä Vuorinen saa vastaansa kovaksi menijäksi tiedetyn Sami Jaakkolan, joka Lahdessa ajoi tällä kaudella ensimmäistä kertaa Escortilla, mutta molemmista kisoista tuli keskeytys merkinnäksi. Pistetaulukon kärkeä Jaakkola ei siis hätyyttele, mutta saattaa olla Vuoriselle vähintäänkin kova haastaja. Uutena kuljettajana kategoriassa nähdään Teiskon UA:n Mikko Inkiläinen Volvo 144:lla. Tamperelainen näyttäisi vasta aloittaneen ralliuransa, joten hänen vauhdistaan ei ole toistaiseksi hajuakaan.

Mäntsälän Sami Vuorinen-Timo Peltonen. Kuva: Marko Kyöstilä

Anjalan Janne Kanerva on tietty ykkösnimi kategorian Historic -> 1981 mestaruustaistoissa. Vilppulassa Kanerva keskeytti helmikuussa, joten hän pystyy luokkavoitolla kasvattamaan pistepottiaan 11 pisteellä yhteensä 66:een. Luokkaan 14 ilmaantui Uuraisten UA:sta Sami Tannermäki, jolla merkintöjä ralleista näyttää olevan aina vuodesta 2003 alkaen, HRT-sarjassa mies on uusi tuttavuus. Ja Kanervalle varmaankin ”mieluinen” kanssakilpailija luokassa HRT-pisteitä ajatellen.

Anjalan Kanervat, Janne ja Harri. Kuva: Marko Kyöstilä

Lammin UA:n Asko Järvinen on Kanervaa 22 pistettä perässä. Järvisellä on kuitenkin pisteitä vasta kolmesta osakisasta, samoin osallistumispisteitä. Näyttäisi siltä, ettei Järvisellä ole mahdollisuuksia mestariksi, mikäli Kanerva ei keskeytä molemmissa jäljellä olevissa osakisoissa. Siinä tapauksessa Järvinen ajamalla luokkavoittajana maaliin vielä kahdesti nousisi viidellä pisteellä ohi.

Kovin taistelu HRT-mitaleista on kuitenkin ikäkategoriassa Historic -> 1990. Hallitseva mestari Risto Tiinus on kärjessä 66 pisteellä. Tiinuksen kolmella luokkavoitolla alkanut kausi koki pieniä kolauksia, kun Lahdessa ensin Keijo Hållfast ja sitten Esa Lindroos vei korkeimmat luokkapisteet. Näin ollen Tiinuksella lienee tavoitteena luokkavoitto ja pistepotin kasvattaminen maksimimäärään eli 70:een.

HRCF:n Juha Selänne-Markku Haarala. Kuva: Timo Pullikka

Tässä kategoriassa kuusi autokuntaa on ajanut pisteille kaikissa osakisoissa, paitsi Hållfast, joka keskeytti lauantaina Lahdessa. Juha Selänteellä on mahdollisuus nousta mestaruuteen myös ja vieläpä maksimipisteillä 70, mikäli 11 pisteen luokkavoitto napsahtaa kahdesti vielä tänä syksynä. Selänne ei nimittäin Lahden osakisoihin osallistunut.

Luokan 15 pisteitä Selänteen lisäksi jahtaavat Antti Siikala, Marko Anttonen sekä taas ajokuntoon päässyt Matti J. Tarvainen. Siikala on kuitenkin Selännettä heikommassa tilanteessa, kun pistepotti voi kasvaa maksimissaan vain neljä pistettä loppukaudella.

Selänteen kisahistorian tuntien mestari on joko hän tai Tiinus, muut; Siikala, Hållfast, Lindroos, Mäkitalo ja Anttonenkin, kisaavat pronssista.

THU-teamin Petri Fonsell-Jani Kovanen Kouvolan kisassa.

Nuottisarjassa vielä ennen kahta viimeistä osakisaa Martti Virolainen on johdossa kahdeksalla pisteellä ennen Jari Oksasta. Samalla pistemäärällä 48 ovat seuraavina Antti Leponiemi sekä Petri Fonsell. Heillä on kolmen 11 pisteen luokkavoiton lisäksi vielä kaksi keskeytystä, joten mahdollisuudet eri luokissa ajavana on molemmilla maksimipisteisiin 70. Pasi Hapulahden pystyessä ”vaihtamaan” kaksi keskeytystä 11 pisteen luokkavoittoon, mies nousisi kolmanneksi mitaliehdokasporukkaan. Mutta kuten sanottu, rallit pitää ajaa ja pitää voittaa luokkakin, jossa on enemmän kuin yksi autokunta. Panoksia jäänee siis vielä päätöskisaan?

Tasanopeusluokassa Petäjävedellä nähdään 13 autokuntaa. Tässä luokassa on usein nähty suurimmat ”heilahdukset” kisan aikana tulosluettelossa. Teoriassa näyttää ennen Kyläseppärallia siltä, että mitaleista vahvimmin ovat kiinni Pekka Stellberg, Eero Juutilainen, Mika Alakoskela ja Reijo Rintala (kuvassa alempana). Lueteltu järjestys on tämän hetken pistejärjestys, ei oletettu mitalistijärjestys. Alakoskela ei ollut avauskisassa Mikkelissä, samoin sieltä oli poissa Rintala, joka teknisen vian vuoksi jäi Lahden jälkimmäisestä kisasta myös pois. Rintala pystynee siis eniten parantamaan HRT-piste- ja osallistumispistepottiaan ja Alakoskela seuraavaksi eniten.

Pekka Stellberg on kuin onkin pystynyt pitämään pistejohtonsa koko kauden ajan. Onnistuuko mies loppuun asti pitämään kutinsa taistelussa ensimmäisestä tasanopeusmestaruudestaan? Miten käy Alakoskelan ja Rintalan välisen kisan. Lahdessa perjantaina Alakoskela voitti yhdellä sekunnilla Rintalan, kun Kouvolassa tilanne oli täsmälleen päinvastoin. Miten käy Petäjävedellä?

Historic Seniorit -sarjan paremmuudesta ajetaan HRT-sarjan ”sisällä”. Siihen saavat osallistua kaikki ne HRT-sarjan kuljettajat, jotka tänä vuonna ovat täyttäneet tai täyttävät 55 vuotta. Kaikista osakilpailuista kerätään pisteet.

Risto Tiinus-Jari Huhtinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Ennen kahta viimeistä osakisaa Risto Tiinus luokassa 16 on kärjessä 51 pisteellä. Jaossa on vielä 22 pistettä itse kullekin, kunhan voittaa luokan, jossa on enemmän kuin yksi osanottaja. Neljän parhaan joukossa vain Martti Virolaisella ei ole kanssakilpailijaa luokassa, joka voisi pisteitä Seniorit-sarjassa viedä. Muut ovat luokassa 16, eli vaikuttavat sijoituksillaan toistensa pisteisiin.

Kyläseppäralliin ilmoittautui 129 autokuntaa, joista 95 ajaa HRT-sarjan luokissa. Muistattehan, että ensimmäisinä erikoiskokeilla ajavat tasanopeus- ja Youngtimer-luokan kilpailijat. Heidän jälkeensä starttaavat nuottisarjan kuljettajat saaden peräänsä HRT-luokat, VW Aircooled -luokan, Classic F -sarjan, BMW- ja Rally Trophy -sarjan kuljettajat.

Sarjan päätöskisa ajetaan Heinolan UA: n isännöimänä Hartolassa 19.10.2024 Jari-Pekka-rallin merkeissä.

-kk

XI Kyläseppäralli 21.9.2024, HRT-sarjan osakisa 6/7 Petäjävedellä

Kilpailukeskuksena toimii Petäjäveden Kirkonkylän koulu, Urheilutie 3, Petäjävesi

Lähtö tapahtuu ST1 Kyläseppä -huoltamon piha-alueella klo 10:01, kun ensimmäinen tasanopeusluokan auto starttaa reitille. Maaliin tullaan samaan paikkaan noin klo 16 alkaen.

Rallipakettien myyntipaikat:
St1 Kyläseppä, Karikontie 1, Petäjävesi
pe 20.9. klo 8-21, la 21.9. klo 7-14

Kilpailukeskus Kirkonkylän koulu, Urheilutie 3, Petäjävesi
la 21.9. klo 7-14

Hirsibaari Koskenpää, Jämsänkoskentie 5, Koskenpää
pe 20.9. klo 12-17, la 21.9. klo 9-14

Rallipaketin hinta 10 euroa