HRT-sarjan pääkatsastaja Juha Ikosen kommentteja alkukaudesta 2024
Kausalalainen Juha Ikonen on toiminut HRT-sarjan pääkatsastajana jo yli 10 vuotta. Ikonen tekee selkoa kauden 2024 alkupuoliskon kilpailujen teknisistä asioista.
Kirjoittelen taas pitkästä aikaa kuulumisia kilpailuista. Kausi on jo edennyt puoleen väliin ja kolme kisaa on kurvailtu. Minulla alkoi jo kolmastoista kausi pääkatsastajana Historic Rally Trophyssä, pitäisikö kohta antaa tilaa muille?
Mikkeli 20.1.2024
Kausi aloitettiin rapsakassa kelissä, taisi pakkanen pahimmillaan lähennellä – 30 astetta. Hieman tuollainen keli jo rassaa autoja, kuljettajia, huoltoporukkaa ja myös järjestäjiä. Itse kävin menoa katsomassa EK:lla 2 ja KYLMÄÄ oli. Onneksi VPK:n porukalla oli nuotio, mistä sai hieman lämpöä ympärilleen.
Kilpailuaikataulu sai kiitosta, tosin katsastus olisi voinut alkaa myöhemmin. Huoltoparkki ja kilpailukeskus olivat myös mainiot, ja tilaa riitti.
Tekniseen tarkastukseen valikoituivat seuraavat autot:
Numero 3 Hapulahti/Volvo 242, tarkastuskohteina korin kevennykset, imusarja ja pakosarja (visuaalisesti)
Numero 38 Tikanmäki/Saab 98, tarkastuskohteina sytytyslaitteet, taka-akseli, tukivarret ja takajarrut
Numero 39 Vuorinen /Ford Escort, tarkastuskohteina moottorin lohko, sytytyslaitteet, taka-akseli, tukivarret ja takajarrut.
Autot tarkastetuilta osin luokituksenmukaisia.
Vilppula 24.2.2024
Nyt mentiin sitten talvikeleissä toiseen ääripäähän, lämmintä ja sohjoa riitti. No, säälle ei voi mitään, ja pätkät menivät huonoon kuntoon, mutta kuitenkin saatiin kilpailu ajettua.
Turvallisuustarkastuksen paikka sai aikaan pientä jupinaa, kun lattia oli lievästi sanoen öljyinen.
Täälläkin aikataulu ja reitti saivat kiitosta, mutta ongelmat EK-aikojen ja AT-rangaistusten kanssa hieman vesittivät muuten hienoa kisaa.
Tekniseen tarkastukseen otimme kaikki 1-ryhmän Fiat 127:t: numerot 17 Iivanainen, 19 Siira ja 20 Sarasto.
Tarkistuskohteina etujarrut, tukivarret/akselisto ja korirakenne. Autot noilta osin ok.
Kouvola 18.5.2024
Kesäkausi avattiin minun ”kotikilpailullani”, ja nyt oltiin lämpötilan osalta sitten hellelukemissa, melkein 60 asteen ero Mikkeliin verrattuna.
Kilpailukeskus, lähtö ja huolto olivat Kauppakeskus Veturin alueella. Ratkaisu ja aikataulu sai kilpailijoilta kiitosta, myös reitti oli mieluinen ja haastava. Useammassa pajassa riittää hommaa, jotta autot saadaan taas viivalle.
Tekniseen tarkastukseen otimme Skodia; numerot 15 Ruotsalainen, 16 Pohjonen, 44 Tarvainen, 45 Anttonen, 46 Siikala ja 47 Selänne. Tarkastuskohteina kaasutin ja sen toiminta, imusarja ja pakosarja.
Autot tarkastetuilta osin luokituksenmukaisia.
Lahdessa kv-säännöillä
Alkukauden kilpailuissa on tarkisteltu neste- sekä sähkölinjoja, ja niistä on annettu suullisia huomautuksia. Nehän eivät saa mennä turvakehikon ja korin välistä.
Osalla ne ovat vieläkin laittamatta. Jos niitä ei saada kuntoon, ne saattavat olla este kilpailuun pääsylle.
Seuraavaksi kilpaillaan Lahdessa. Muistakaa, että EM:n puolella kilpaillaan KV-säännöillä ja autojen sekä ajovarusteiden pitää olla niiden sääntöjen mukaisia.
Terveisin
Juha