HRT-sarjan päätöskisa, Hakevuori-ralli, sai uuden käänteen viime metreillä

Published by HRCF Tiedottaja on

Arto Rekola ja kartturi Henri Lindroos eivät sortuneet minkäänlaisiin virheisiin Hakevuori-rallissa. Escort-pari oli päivän nopein historic-kilpailijoista. Kuva: Marko Kyöstilä

Askolan ympäristössä keravalaisen autourheiluseuran, Rally Drivers Teamin, isännöimä Hakevuori-ralli oli kaikin puolin onnistunut kilpailu ja erityisen sopiva päätöskisaksi. Kilpailukeskuksena toiminut Askola-Areena tarjosi hyvät puitteet ja reitti oli onnistunut tarjoten kilpailijoille mukavasti itäuusimaalaista, vaihtelevaa tiestöä.

Ja niin kuin kaiken piti mennä hyvin! Ja menikin, kunnes viimeiselle eli kilpailun viidennelle erikoiskokeelle päästiin. Rankoista sateista johtunut tulvavesi aiheutti sen, että erikoiskoetta jouduttiin lyhentämään alkupäästä lähes puolella. Noin viisi kilometriä jäi ajamatta. Kilpailijoille tiedotettiin asiasta kisaa edeltävänä iltana kilpailun virallisella ilmoitustaululla, kuten sääntöjen mukaan pitääkin. Usealta kilpailijaparilta asia seuraavan päivän kilpailun tuoksinassa kuitenkin unohtui tai asia tulkittiin väärin, joten suuri osa heistä ajoi väärää reittiä tai tuli erikoiskokeen alkuun väärään aikaan eli liian aikaisin. Tästä monet saivat aikarangaistusta neljä minuuttia.

Monen minuutin aikasakko pudottaa tuloslistalla ronskisti alaspäin, eikä palkinnoille sitten lopulta ollut mitään asiaa. Harmillista on, että autokunnan hyvä kilpailusuoritus vaihtui valtavaan pettymykseen kohta maaliintulon jälkeen. Aikarangaistukset kun viimeiseltä erikoiskokeelta tulevat näkyviin vasta, kun ne viimeisen siirtymän jälkeen lopputuloksiin liitetään. Tuloksia lukevat ymmärtävät aikasakkojen sisältyvän loppuaikaan, kun siihen on liitetty *-merkki.

Päätöskilpailussa usein niin tuttu riehakas tunnelma valitettavasti latistui, kun odotettu palkintopytty menikin ”kaverille”. Voittajat ja menestyneet saatiin kuitenkin listattua.

Arto Rekola päivän nopein historic-kuljettaja

Päivän nopein historic-kuljettaja oli lopulta luokassa 11 Ford Escort RS 2000:lla ajava Riihimäen UA:n Arto Rekola kartturinsa Henri Lindroosin kanssa. Rekolan voitto tuli ihan ajamalla, vaikka mies ykköspätkän jälkeen oli yleiskisan kakkosena Janne Kanervan jälkeen 2,3 sekunnin erolla. Kakkospätkällä Rekola ajoi pohjat ja Kanerva oli Sami Vuorisen jälkeen kolmas. Eroa oli tässä vaiheessa Rekolan hyväksi vain 0,2 sekuntia. Kolmosen jälkeen tämä kaksintaistelu loppui, kun Kanerva jäi peräti seitsemän minuuttia Rekolan pohja-ajaksi. Penkalta kantautui huhuja, että Kanervan Volvosta olisi kaasuvaijeri pettänyt.

Kanerva oli tehnyt ison työn ”vanhan sotaratsunsa” kanssa, joka sai tällä kertaa luvan päästä isäntänsä kanssa jälleen tositoimiin. Kanervien, Jannen ja isä-Harrin mestaruus ikäkategoriassa 1981 kun oli jo varmistunut. Vanha auto on ikäkategoriaa 1975.

Kanerva poistuttua kuvioista, ei Rekolalle ollut vastusta. Saman luokan 11 Sami Vuorinen jäi pätkä pätkältä ja maalissa miesten ero oli puolisen minuuttia. Loppilainen, aiempien vuosien tuttu kova rallimies Tero Salminen oli Corollalla lähtenyt pitkästä aikaa mukaan, ja oli kärkikaksikon taakse jääneen porukan nopein. Eroa kärkeen kuitenkin jo yli minuutin verran. Niko Allinen 1300-kuutioisella Escortilla luokassa 9 sekä Tomi Tikanmäki Saab 96:lla luokassa 10 täydensivät kärkiviisikon. Reippaasti yli kahden minuutin päässä Rekolasta.

Nuottiluokkalaisista kolme paria suoriutui ilman rangaistusta

Nuottiluokassa tulosluettelon kolme ensimmäistä autokuntaa suoriutui reitistä ilman aikarangaistuksia. Kaksi kilpailijaparia keskeytti ja muille lisättiin minuuttitolkulla aikaa lopputulokseen.

Kangasniemen Timo Markkaselle riitti mestaruuteen periaatteessa vain maaliinajaminen. Markkasen vauhti Volvolla oli kuitenkin kovaa alusta alkaen, vaikkakin Kadett 1.3:lla ajava  Mikael Wikstedt onnistui 0,3 sekunnin erolla paremmin ykköspätkällä. Kakkosella pohja-ajan ajoi Harri Eerola, jolle Markkanen hävisi 0,9 sekuntia. Tämä nosti Markkasen nuottiluokkalaisten kärkeen. Wikstedtin vauhti pysyi loppuun asti ja ennen viimeistä erikoiskoetta mies oli toisena vain 1,6 sekunnin päässä Markkasesta. Tässä vaiheessa Markkanen lienee hoksannut, että maaliin on päästävä, jottei mestaruus mene ohi suun. Näin Wikstedt nousi voittajaksi 0,7 sekunnin erolla. Petri Fonsell 1300-kuutioisella Starletilla oli kolmas 16,5 sekuntia kärjestä.

Neljänneksi tullut Eerola hävisi lähes neljä minuuttia ja muut sitäkin enemmän.

Kilpailussa oli kaiken kaikkiaan noin 170 autokuntaa, joista keskeyttäneitä sekä kilpailuista suljettuja yhteensä 43. Sekaan tietenkin mahtui ihan teknisen viankin vuoksi keskeyttäneitä.

Ja mitä opimme tästä? Kilpailun järjestäjän on tärkeää laatia tiedotteet yms. niin selkeästi, ettei erilaisia tulkintoja ole mahdollista tehdä ja kilpailijoiden on tärkeää tutustua kaikkeen kilpailumateriaaliin ja jos tuntuu epäselvältä, ottaa heti yhteyttä kilpailun yhdyshenkilöön ja pyytää selvennystä asiaan. Harmillista, että muuten hyvästä kisasta jäi ”hapan” maku.

-kk