HRT-sarjassa hyvässä sovussa mukana myös uudempiakin autoja
Rally Trophy -sarjassa kolme luokkaa
Toista vuotta Historic Rally Trophy -sarjan yhteydessä ajetaan myös nykyaikaisemmille autoille tarkoitettua Rally Trophy -sarjaa. Luokka 30 on Vakio 1600 -autoilla ja luokka 31 on autoille, joiden ”viritysaste” määritellään termein F ja Pro enintään 1400 cm3 F. Lisäksi luokka 32 on Seniori-kuljettajille.
Luokan 30 hallitseva mestaripari Jani Viher-Vehmas – Eetu Pitkänen Toyota Auriksella oli Lahdessa kumpanakin päivänä selvä voittaja, mutta aikamoisen ”myrskyvaroituksen” tuleviin kisoihin antoi laukaalainen, vasta 14-vuotias (lokakuussa 15 v) Rasmus Pentti myös Auriksella.
Vielä ei ek-ajoissa ollut Viher-Vehmakselle vastusta, mutta kakkospätkän ajovirhettä lukuunottamatta poika ajoi luokan kakkosena oikein hyvin.
”Rasmus on ajanut paljon rallisprinttejä, ja nyt yhteen shikaaniin tuli ajettua napakasti samaan tyyliin. Se ei tällä kertaa onnistunut ja päädyimme ojaan. Ylimääräistä aikaa meni kuusi ja puoli minuuttia”, kertasi tilannetta kartturina toiminut jyväskyläläinen Mika Haatanen, joka siis ajoi kaikki siirtymät.
Alle kymmenen rallia vasta ajaneesta Rasmus Penttisestä on kartturilla pelkkää hyvää sanottavaa.
”Rasmus on rauhallinen ja määrätietoinen kuljettaja, ei hötkyile lainkaan. Auto on hyvin hanskassa ja siinä vieressä on oikein miellyttävää istua.”
Samuli Mynttinen – Hugo Väisänen tulivat luokassa myös maaliin. Viher-Vehmas voitti noin kolmella minuutilla luokkansa. Mynttisen autokunta on tässä vaiheessa vielä pistejohdossa, sillä heillä on pisteitä viidestä osakisasta, kun Viher-Vehmaksella vasta neljästä. Loppupisteisiin lasketaan viisi parasta kilpailua.
Luokassa 31 on Roope Suomalainen ylivertainen, eikä vain trophy-luokassa, sillä Suzukillaan mies on usein yltänyt kaikkien lähtijöidenkin joukossa kolmen sakkiin. Lahdessa perjantain kisassa luokkavoittaja Suomalainen sekä luokan toinen osanottaja Vilma Kivenne pääsivät maaliin. Lauantaina luokkavoittaja oli Kivenne, kun Suomalainen keskeytti tekniseen vikaan kolmen pätkän jälkeen. Kivennekin on vasta aloittanut ralliuransa, eikä ek-aikojen vertailua Suomalaiseen kannata mitenkään tehdä.
Luokka 32 on 55 vuotta tänä vuonna täyttävien Senioreiden luokka. Alkuvuodesta luokkaan odotettiin autoja enemmän ja ensimmäisessä kisassa Mikkelissä niitä olikin neljä. Tuolloin kovassa pakkasessa (yli – 25 astetta) kaikki kilpailijat keskeyttivät. Sen jälkeen sarjaa ovat jatkaneet vain Jarmo Mustonen Mini Onella sekä Petri Liikanen Ford Fiestalla. Pistetilanteessa miehet ovat nyt täsmälleen samassa. Ratkaisevaa on, miten kaksi jäljellä olevaa kisaa sujuvat.
Tasaisesti miehet kisaavatkin. Lahdessa perjantaina Mustonen ”veti” paremmin, kun kuuden pätkän jälkeen johti 43,2 sekuntia. Lauantaina Liikanen kirjattiin voittajaksi, eroa maalissa oli vain 6,4 sekuntia.
”Menetimme aamun toisella pätkällä reilusti aikaa, kun joudumme ajamaan kanssakilpailijan takana kilometritolkulla. Edellä lähteneeltä kilpailijalta auto sammui heti lähtöviivan jälkeen. Lähettäjä varmisti, että pääsemme siitä hyvin ohi ja lähetti meidät minuutin päästä pätkälle. Samalla auto lähtikin tien sivusta käyntiin. Aikaahan siinä kului rikkinäisen auton takana”, raportoi Mustonen kisan jälkeen.
Mielenkiintoista nähdä, miten kaksi viimeistä kisaa miesten kesken sujuvat. Päädytäänkö tasapisteisiin eli kumpikin voittaa vielä yhden kisan ja toinen tulee myös maaliin. Vai saataisiinko luokkaan lisää kilpailijoita?
Seuraava osakisa ajetaan Petäjävedellä 21.9.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Rally Trophy
Kuljettajat
1. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën C2 VTS pisteitä 57
2. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 54
3. Vilma Kivenne RiiUA lk 31 Suzuki Swift pisteitä 35
4. Roope Suomalainen ValUA lk 31 Suzuki Swift pisteitä 32
5. Rasmus Pentti LMM lk 30 Toyota Auris pisteitä 20
6. Ari Häiväläinen TerUA lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 12
7. Pekka Penttilä AlavUA lk 30 Honda Civic pisteitä 10
8. Otto Pitkänen KuortUA lk 30 Toyota Corolla pisteitä 9
8. Mika Luukka LprUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 9
10. Jere Mannoja HamUA lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 1
10. Riku Salmela OrSUA lk 30 Ford Focus pisteitä 1
Kartturit
1. Hugo Väisänen – lk 30 pisteitä 57
2. Eemil Pitkänen FoSUA lk 30 pisteitä 54
3. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 31 pisteitä 35
4. Petri Kivioja ValUA lk 31 pisteitä 32
5. Mika Haatanen JyvUA lk 30 pisteitä 20
6. Leevi Salonen TerUA lk 31 pisteitä 12
7. Jarno Saarinen AlavUA lk 30 psteitä 10
8. Onni Pitkänen KuorUA lk 30 pisteitä 9
8. Marko Niemi LprUA lk 30 pisteitä 9
10. Teemu Mannoja HamUA lk 31 pisteitä 1
10. Nestori Tiainen RiiUA lk 30 pisteitä 1
Juho Nurminen voitti Classic F -sarjalaisten kisat
Kun Anssi Laurell siirtyi luokkaan 10, tuli vääksyläinen Juho Nurminen ”tilalle”. Ykköspätkällä 11 sekuntia Nurmiselle hävinnyt Lasse Puhakka keskeytti kakkosella ulosajoon. Nurmisen voittomarginaali kuuden pätkän jälkeen oli noin kaksi minuuttia. Maaliin tulivat Janne Koskema – Jani Kivistö Kalkkisten UA:sta sekä Jari Perttu – Sara Kortelainen EPUA.
Lauantai meni samaan tahtiin. Nurminen kärjessä, Koskema oli vaikeuksissa jo aamun toisella ja keskeytti kolmannella. Maaliin tuli vielä Pertun autokunta.
PISTETILANTEET OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat
1. Juho Nurminen VääUA lk 29 Ford Escort RS pisteitä 39
2. Jari Perttu EPUA lk 29 Ford Escort RS pisteitä 38
3. Anssi Laurell HRF lk 29 Ford Escort RS pisteitä 26
4. Janne Koskema KalUA lk 29 Ford Escort 2000 pisteitä 12
5. Julius Halonen RiiUA lk 27 Peugeot 106 XS pisteitä 10
6. Lasse Puhakka ValUA lk 29 Peugeot 306 S16 pisteitä 1
6. Markus Kyötikki HamUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 1
Kartturit
1. Sami Rautiainen Päj-HUA lk 29 pisteitä 39
2. Sara Kortelainen EPUA lk 29 pisteitä 38
3. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 26
4. Jani Kivistö KalUA lk 29 pisteitä 12
5. Jarno Halonen RiiUA lk 27 pisteitä 10
6. Peppi Mutikainen ValUA lk 29 pisteitä 1
6. Katariina Palmu HamUA lk 29 pisteitä 1
Erkki Eerola jälleen VW-merkkiluokan voittoon
Lahden perjantai oli melkoisen rankka VW Aircooled Rally Seriesin Volkkareille. Kakkoselle keskeyttivät teknisen vian vuoksi ykköselle pohjat ajanut Kari Haapalainen sekä Joona Ikävalko ja vielä viimeiselle pätkälle Esa Niittymäki.
Ikävalko sai autonsa kuntoon ja pääsi mukaan lauantain kisaan. Maaliin tulijaksi mies kirjattiin, mutta eroa voittajaan kertyi lähes viisi minuuttia. Aivan kunnossa auto ei tainnut olla?
VW Aircooled Rally Series -sarjalla on oma pistelaskunsa, josta löytyy heidän nettisivultaan, classicvwrally.com, lisätietoa.