Ikäkauden 1975 kalustolla yleiskilpailun kärjessä Janne Kanervan 81:n seurana

Mäntsälän Sami Vuorinen on tänä vuonna ollut Janne Kanervan jälkeen HRT-sarjassa selvä kakkonen. Niin Lahdessakin. Kuva: Marko Kyöstilä
Mäntsälän MK:n Sami Vuorisella voisi luokassa 11 olla jo nyt täysi pistepotti 70 kasassa, jos nimittäin kauden ensimmäisessä osakisassa Mikkelissä Vuorisen olisi ollut toinen autokunta mukana. Mutta näin ei ollut. Vuorinen pystyy kasvattamaan pistepottiaan tässä vaiheessa kahdella pisteellä ja silloin pisteitä olisi 70. Jos Allinen pystyy vielä kahteen 11 pisteen luokkavoittoon, jää hänelle vielä yksi yhdeksän pisteen kisa pistepottiinsa (68). Tässä tilanteessa Vuorinen vienee mestaruuden.
Astetta ”heikompi” tilanne on luokassa 9 ajavalla Niko Allisella, joka on ollut ainoa osanottaja kolmessa kisassa viidestä. Ratkaisevaa pistetilanteen suhteen on, tuleeko näihin toiseen tai molempiin luokkiin edes yksi lisää kauden lopussa.
Niko Allinen myönsi olevansa tyytyväinen Lahdessa kahden päivän yhteissuoritukseensa (6:s yleiskilpailussa), mutta lauantaina Leinosen jälkeen neljäs, vain viisi sekuntia Leinosesta jääneenä.
”Rankka kisahan tuollainen kaksipäiväinen on. Lisää vaikeusastetta toi se, ettei ehditty tauolla syömään. Ruokailu oli niin pitkällä huoltoalueella, ettei aika riittänyt kävelymatkaan sinne, ruokailuun ja takaisin autolle. Alkoi tulla iltapäivän aikana jo huono olo reitillä, kun ei saanut syötyä”, paljasti Allinen.

Veljekset Niko ja Marko Allinen joutuivat lauantain viimeisillä pätkillä ”himmailemaan”, kun laatikko piti kummaa jurinaa. Kuva: Marko Kyöstilä
Kahdella viimeisellä erikoiskokeella Allinen kertoi jo hieman ”himmailleensa”.
”Laatikko alkoi pitää ihme jurinaa. Nostin jalan kaasulta ihan varmuuden vuoksi, jotta maaliin päästäisiin.”
Vuorisella ja Allisellakin vauhti riittää taistelemaan jokaisessa osakisassa yleiskilpailun 10:n sakkiin pääsemisestä. Sijoittuminen yleiskilpailussa tyydyttänee kuljettajia, mutta pisteiden keräämisen kannalta tilanne ei parane, vaikka kuinka kovaa ajaisi. Pisteitä kun on jaossa vain luokkamenestyksen mukaan. Ja ainahan pitää maaliin tulla saadakseen edes ne yhdeksän pistettä.
Sami Vuorinen ei turhia ”hötkyile”
Alkaa olla jo ”tuttua kauraa”, että kun Janne Kanerva tulee maaliin, Vuorinen on kakkonen listalla. Kanervan vauhti on jo kauan ollut kaikille muille liikaa. Miksiköhän?
”Enpä osaa sanoa. Voisihan sitä ajatella, että ehkä hänen autonsa on tehokkaampi ja uudempi. Ehkä myös sillä on merkitystä, että meikäläinen on 16 vuotta vanhempi. Ei tule enää otettua riskejä, vaikka mahdollisimman kovaa yritänkin tulla”, jutteli Vuorinen
Vuorinen sai Lahden kahteen osakisaan kanssakilpailijoita, kun Sami Jaakkola, Esa Vuorio sekä aiemmin ykkösryhmän Alfa Romeolla kurvailleen Panu Pitkäsen, joka vaihtoi menopelin Volvo 142 S:ään. Perjantaina Vuorinen oli luokkansa ainoa maaliintulija, kun Pitkänen keskeytti jo nelosella ja Jaakkola sekä Vuori viitosella.
Lauantaina Pitkänen pääsi ”keräämään uudella autolla kilometrejä” ja oli luokan kakkonen, Vuorio oli kolmas ja SuperRalli-säännön sallimana kisaa jatkanut Jaakkola keskeytti jälleen.
Anssi Laurell vaihtoi ”uuteen”

Anssi Laurell ja Kari Vihmalaakso vaihtoivat Classic F -sarjan puolelta HRT-sarjaan ja samalla ”vanhempaan” autoon. Latu maistui, miehet keikkuivat aina viimeistä edelliselle pätkälle asti yleiskilpailun kärkikolmikossa. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokkaan 10 Classic F -sarjan puolelta vaihtanut HRF:n Anssi Laurellin suoritusta odoteltiin innokkaasti. Odotetusti Laurell ”otti homman hanskaansa” heti alkumetreistä lähtien. Luokkavoitto tuli perjantain kisasta noin 1,5 minuutin erolla Pasi Männistöön. Esa Vahvaselkä, luokan kolmantena osallistujana, keskeytti jo EK:n 1 jälkeen vaihdelaatikko-ongelmiin.
Lauantaina kisa sujui saman ”käsikirjoituksen” mukaisesti, kunnes viimeistä edellisellä pätkällä Laurell ja kartturi Kari Vihmalaakso keskeyttivät moottoriongelmien vuoksi. Männistö keräsi korkeimmat sarjapisteet lauantailta. Viikonlopun pistesaldon myötä Männistö ”ilmoittautui” mukaan mitalitaisteluihin. Vuoriseen on tosin 20 pistettä eroa ja Alliseen 16. Takana ”niskaan puuskuttaa” viiden pisteen päässä Esa Vahvaselkä.
Seuraava osakisan ajetaan Petäjävedellä 21.9.
-kk
PISTETILANNE OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat – Top 10
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 68
2. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 64
3. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 48
3. Esa Vahvaselkä HAU lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 43
5. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 31
6. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 V4 pisteitä 14
6. Anssi Laurell HRF lk 10 Ford Escort MK2 pisteitä 14
8. Panu Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 12
9. Esa Vuorio VääUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 11
10. Heikki Välikoski MäntänUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
10. Ilkka Haljala MäntsMK lk 10 Ford Escort pisteitä 10
Kartturit – Top 10
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 64
2. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 48
3. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 37
4. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 31
5. Sami Taskinen RDT lk 11 pisteitä 25
6. Lauri Hartikainen LprRT lk 11 pisteitä 14
6. Tom Tähtinen MhjRT lk 10 pisteitä 14
8. Ville Härkönen MhMK lk 10 pisteitä 12
8. Henry Hänninen HAU lk 10 pisteitä 12
8. Kari Vihmalaakso HRCF lk 10 pisteitä 12
8. Jorma Virkki FoSUA lk 11 pisteitä 12