Janne Kanerva-Harri Kanerva Lahdessa kahden minuutin takamatkalta voittajiksi

Published by HRCF Tiedottaja on

Janne ja Harri Kanerva tarjosivat pientä jännitystä, kun ottivat kahden minuutin aikasakon heti kakkospätkällä. Kuva: Marko Kyöstilä

Jos oli Jari-Matti Latvala selvä ennakkosuosikki EM-kisan puolella, sitä oli jälleen kerran Janne Kanerva HRT-osakisassakin. Ja niin oli lopputulos tämänmukainen. Jari-Matti voitti, kuten Jannekin, mutta tällä kertaa ennen maalia nähtiin mielenkiintoisia käänteitä.

Ykköspätkä oli noin 14-kilometrinen, jossa Kanervan, luokan 14 Volvon keskinopeus oli 100,2 km/h. Kakkoseksi ajanut luokan 11 Escortilla Arto Rekola jäi 20,1 sekuntia. Heikki Valkosen (14) kolmanneksi nopein aika oli 30,6 sekuntia hitaampi kuin pohja-aika. Luokasta 11 Sami Vuorinen oli neljäs vajaat kaksi sekuntia Valkosesta. Muut jäivät Kanervasta jo reilusti enemmän.

Tässä vaiheessa kuultiin myös, että Kanervan aikaa rasitti 10 sekunnin aikasakko myöhästymisestä EK:n 1 lähdöstä.
”Istuttiin siinä jo valmiina, kypärät päässä ja vyöt kiinni. Kun oli aika käynnistää moottori, ei starttinapista tapahtunutkaan mitään”, kertasi Kanerva tapahtumia.
”Vähän piti työntämällä auttaa. Lähdimme siis sitten seuraavalla minuutilla.”

Kakkonen oli noin 12 kilometriä pitkä. Pohjat jälleen Kanerville, nyt keskinopeus oli 109,7 km/h. Arto Rekola oli toinen jäätyään 13,5 sekuntia. Sami Vuorinen ehti vielä kolmantena alle puolen minuutin erolle. Mutta mitä ihmettä! Tulokset näyttivät kokonaistilanteessa, että Rekola johtaa 21,9 sekunnilla ennen Vuorista. Kanerva on vasta 11:s, eroa Rekolaan peräti 1:36,4.
”Mielestäni kakkoselle tuli ihan siedettävä aikakin. Sitten katsottiin tuloksia, ja hämmästykseksemme nähtiin, että ollaan kympin huonommalla puolella”, selvitti Kanerva.

Kanerville oli annettu kahden minuutin aikasakko liian aikaisesta saapumisesta EK:n 2 lähtöön.
”Kyllä sitä ensin yritettiin väittää vastaan, mutta kilpailijoiden yhdyshenkilön kanssa asiaa selvitettyämme totuus valkeni meillekin. Olimme unohtaneet, että ajamme kv-kilpailua, jonka aikakortti on kansallisesta poikkeava. Ajat ovat EK:n lähdöstä lähtöön, eikä kuten kansallisessa, jossa pätkän jälkeen saadaan oma siirtymäaika.”

”Kun ohitimme pätkällä Daihatsun ja Heikki Valkonenkin oli välistä keskeyttänyt, vanhalla rutiinilla menimme vain seuraavan auton perässä, minuutin välein lähtöön.”

Poika siinä sitten rauhoitteli kartturi-isäänsä, että ”kyllä tämä tästä, eihän sinun toki kotiin tarvitse kesken lähteä, taistellaan loppuun asti”.

Ja näin poika teki. Pohjat perjantain kaikilla pätkillä. Aikasakkojen jälkeen yötauolle lähdettiin Arto Rekolan johdolla, Sami Vuorinen oli 36 sekuntia perässä ja Kanervat jo kolmantena vajaan minuutin Rekolaa perässä.

Lauantaina oli kahdeksan erikoiskoetta vielä ajettavana. Nyt alettiin jännittää, missä vaiheessa Kanervat nousevat takaisin kärkeen. EK:n 7/12 jälkeen eroa kärkeen oli 10,6 ja kasin jälkeen Kanervat johtivat 10,6 sekunnilla. Vuorinen kolmantena oli jäänyt jo minuutin päähän. Neljäntenä oli Keijo Hållfast, joka oli jo noin 3,5 minuutin päässä. Erot olivat kaiken kaikkiaan melko suuret, tiukkaa sekuntitaistelu ei nähty. Kymmenentenä tässä vaiheessa oli Antti Siikala Skoda Favoritilla. Kärkeen oli kertynyt eroa yli seitsemän minuuttia.

Maalissa Kanervien voittomarginaali oli 3:14,6. Arto Rekola keskeytti rengasrikkoon ek:lla 11/12, joten Sami Vuorinen peri kakkospaikan ennen Jyrki Putilaa, jonka ero voittajaan oli yli kuusi minuuttia.

Kanerva myönsi kisan jälkeen, että tulihan sitä hieman yritettyäkin.
”Ykkösellä oli paikka, jossa vain yksi pyörä oli enää tiellä. Selvittiin. Volvo on hyvä auto, mikä tässä oli ajaessa. Viimeisellä sitten rauhoitettiin menoa, mutta muuten kyllä ajettiin tosissaan aikaeroa kiinni.”

Seuraava osakisa ajetaan Karkkilan UA:n isännöimänä 23.9.
-kk

LUOKKIEN 1-18 YLEISKILPAILU
Tulokset Lahden osakisasta
Top 10
1. Janne Kanerva-Harri Kanerva AnkUA lk 14 Volvo 242 1:26:15,7
2. Sami Vuorinen-Timo Peltonen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 + 3:14,6
3. Jyrki Putila-Osmo Huovinen LeppävirtaRT lk 14 Ford Escort RS 2000 + 6:32,3
4. Risto Tiinus-Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic + 9:40,5
5. Ilkka Haljala-Jere Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 + 10:48,2
6. Antti Siikala-Jouko Huilla OriUA lk 15 Skoda Favorit 136L + 12:17,7
7. Markku Malmberg-Harri Ojanen I-HelUA lk 11 Volvo 142 S + 12:25,1
8. Tomi Tikanmäki-Lauri Hartikainen NHD/LprRT lk 10 Saab 96 V4 + 13:21,1
9. Asko Järvinen-Mikko Öblom LamUA/HyUA lk 13 Sunbeam Avenger 1600 + 16:13,7
10. Panu Pitkänen-Jorma Virkki FoSUA lk 4 Alfa-Romeo Alfetta GTV 2.0 + 17:24,0

Pistetilanne osakisan 5/7 jälkeen
1. Janne Kanerva lk 14 pisteitä 44
2. Sami Vuorinen lk 11 pisteitä 35
3. Jyrki Putila lk 14 pisteitä 21
4. Keijo Hållfast lk 12 pisteitä 18
5. Heikki Valkonen lk 14 pisteitä 15
6. Juha Mäkitalo lk 17 pisteitä 14
7. Ilkka Koskela lk 17 pisteitä 13
8. Niko Allinen lk 9 pisteitä 12
8. Ilkka Haljala lk 9 pisteitä 12
10. Risto Tiinus lk 16 pisteitä 11