Jari Huttusen ja Topi Luhtisen nimi Lahti Historic Rallyn voittajien listalle
On melkoinen urakka saada rallin kolme arvosarjaa pyörimään samaan aikaan kahden päivän ajan. FIA:n historien EM-osakilpailu, SM-rallin osakilpailu sekä Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailu yhteen niputettuina tarjosivat katsojille paljon nähtävää. Kahdentoista erikoiskokeen jälkeen Lahdessa lauantaina ja illan jo hämärtyessä koettiin sekalaisia tunteita palkintojenjaossa. Ehdollisten tulosten mukaan kun palkinnot jaetaan heti kohta maaliintulon jälkeen, tuli jälleen lopullisiin tuloksiin muutoksia autojen lopputarkastuksen jälkeen.
EM-osakilpailuissa EM-pisteistä kilpailevan on rekisteröidyttävä etukäteen FIA:lle. Jos kuljettajalla ei ole suunnitelmissa ajaa koko sarjaa, maksullinen rekisteröityminen jää yleensä tekemättä. Tästä syystä kaikissa Euroopan osakilpailuissa enemmistö kilpailijoista on vain oman maansa EM-osakilpailuun osallistuvia. Tämä aiheuttaa sen, että ralleissa on tavallaan kaksi voittajaa; toinen voittaa EM-sarjaan rekisteröityjen sarjan ja toinen – useimmiten – on koko rallin nopein kuljettaja ja virallinen voittaja.
Todellinen yllätyskuljettaja oli ranskalainen Florent Todeschini Escortillaan. Monelle täysin tuntematon, mutta paljon Ranskassa asfalttiralleja ajanut mies oli Lahdessa 11 erikoiskokeella kolmen nopeimman joukossa ja yhdellä neljäs. Tosin Jari-Matti Latvalan kisa loppui perjantaina teknisen vian vuoksi kesken, se tietty ”auttoi” tilannetta. Lauantaina Latvala oli selvästi kaikkia muita nopeampi. Toyota-kuljettajan keskeytys aiheutti runsaasti aikarangaistusta eikä Latvala siitä syystä palkintoseremonioihin tällä kertaa päässyt mukaan.
Huimaa oli myös Tibor Erdin vauhti
Kovan suorituksen EM-puolella teki myös unkarilainen Tibor Erdi jnr., joka on ollut EM-sarjassa tänäkin vuonna todella vakuuttava. Lahdessa iski epäonni heti ykkösellä, kun sytytysjohdon pettäminen toi lähes kuuden minuutin aikaeron muihin EM-sarjaa ajaviin. Mies sai autonsa kuntoon ja lähti raivokkaasti tavoittelemaan muita. Perjantain yötauolle tultaessa Erdi oli enää vain parin minuutin päässä johtavasta Ernie Grahamista. Erikoiskokeen 10 jälkeen ero oli kutistunut jo 3,1 yhteen sekuntiin. Seuraavalla Erdi nousi 32 sekunnin turvin johtoon, kunnes viimeisellä keskeytti vaihdelaatikon rikkoutumiseen. EM-osakilpailun, siis pisteistä ajavien kisan, voitti Suomen Lahdessa jo monet vuodet ajanut Ernie tyttärensä Annan kanssa.
Suomalaisista EM-kuljettajista paras oli Jukka Jalonen Audilla kartturinsa Arto Tolvasen kanssa. Latvalan pilalle menneen kisan lisäksi Ville Silvastin ja kartanlukijan Risto Pietiläisen meno päättyi ulosajoon jo perjantain kolmannella erikoiskokeella.
Suomalaiskuljettajat; Jari Huttunen, Marko Uutela, Tommi Hannuksela, Petri Fonsell ynnä muut tutut nimet, valtasivat kärkipaikat ranskalaisen Todeschinin jälkeen pätkä toisensa jälkeen. Erityisesti Huttusen ja Uutelan taistelua oli mielenkiintoista seurata, kun lopulta kisan voittajaksi nousi pari Jari Huttunen-Topi Luhtinen Escortilla.
Ranskalaisen auto todettiin lopputarkastuksessa sääntöjen vastaiseksi mm. ohjaustehostimeen liittyvissä asioissa, ja miehen suoritus hylättiin. Harmillisesti taas ”vääränlaiset” maalikuvat lähtivät leviämään maailmalle, kun hylkäyspäätös julkaistiin vasta tunteja myöhemmin.
Kanervien vauhti ei enää yllättänyt
HRT-sarjassa tuttuun tapaan Janne ja Harri Kanerva olivat porukan nopein pari. Kaksipäiväisessä kisassa voittomarginaali Sami Vuoriseen oli noin 4,5 minuuttia. EM-kisan puolellakin Kanervan aika olisi riittänyt kolmanteen sijaan Huttusen ja Uutelan jälkeen (ranskalaista ei siis noteerata tässä). Erityistä tässä lisäksi on se, että EM-puolella reittiin tutustutaan etukäteen.
Mainittavasti hyvän suorituksen 1300-kuutioisella ikäkategoriaan 1969 kuuluvalla Escortilla lahtelaispari Sami Leinonen – Timo Lehtinen sijoittumalla ilman nuotteja ajavien joukossa kolmanneksi Kanervan ja Vuorisen jälkeen. HRT-sarjan nuottiluokan voitti Harri Eerola – Kirsi Kuismanen, kun johtopaikalta Antti Leponiemi joutui keskeyttämään teknisen vian vuoksi.
Tasanopeusluokan perjantain kisan voitti Mika Alakoskela – Risto Salonpää ja lauantain latvialaispari Agris Stanevics – Uldis Hmielevskis.
SM-rallin yleiskilpailun voitti Roope Korhonen kartturinsa Anssi Viinikan kanssa.
Tarkempia raportteja HRT-osakisan tiimoilta voi lukea HRCF:n nettisivuilta tulevalla viikolla. Pistetaulukko Lahden lauantaikisan jälkeen julkaistaan viimeistään maanantaina.
-kk