Jari Ohrankämmenen vauhti Wartburgilla ei ole minnekään kadonnut

Published by HRCF Tiedottaja on

Tätä kaksitahtisenn auton pärinää olikin jo vähän ikävä. Näitä näkee enää harvemmin. Pienen ajotauon jälkeen Jari Ohrankämmen-Petri Helmikkala Wartburgilla taas mukana. Kuva: Marko Kyöstilä

Kategoriassa Historic -> 1969 oli viisi kuljettajaparia. Kuten todettua Kuopion osanottajamäärä nousi historicien osalta lopulta sentään 44 autokuntaan, kun toinen mokoma on yleensä HRT-kisoissa ajamassa, kun lasketaan kaikki HRT-sarjassa ajavat kategoriat.

Luokassa 5 kisaava Wartburg-mies Jari Ohrankämmen on parina viime vuonna esiintynyt harvakseltaan, mutta iloksemme oli Kuopiossa mukana vakiokartturinsa Petri Helmikkalan kanssa. HRCF:n palkintogaalassa 2024 Esa Laineen Malja -kiertopalkinnolla palkittu Ohrankämmen on hallinnut 69-historicien luokkaa 5, ja sama jatkui myös Kuopiossa. Ja samaan ”värikkääseen” tyyliin. Liekö koskaan koko kisa ollut täysin ongelmaton Warre-parille?

”Muuten kisa oli oikeastaan ihan mukava, mutta hilkulla taisi tälläkin kertaa olla, että maaliin asti päästiin”, kertoi Ohrankämmen.
”Vikan pätkän puolivälissä jarrupoljin kummasti nytkähti ylöspäin, jotain kummallista tapahtui. Sama tapahtui myös viimeisellä siirtymällä, ja kun vielä jarrut menivät lukkoonkin, tilanne oli ihan outo.”
”Jarrukenkien pinta taisi irrotam on alustava arvio asiasta.”

AL-Myrskylän Antti Heinänen-Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla tulivat kakkosena maaliin. Luokan kolmas pari; Ele Hyrske–Matti Hiltunen, joutui keskeyttämään jo ennen raviradalla ajettavaa, hisse-luokkien ykköspätkää.
”Kytkin meiltä Impistä hajosi. Ensin ei mennyt tarkoitettu vaihde päälle, ja kohta ei löytynyt muitakaan. Nyt se laitetaan kuntoon, ja Laukaassa yritetään uudelleen”, paljasti Hiltunen.

Luokassa 7 pari Lindholm-Ritari suoriutui raviradan jäisestä pätkästä Cortina Lotuksella 19 sekuntia nopeammin kuin toinen luokassa ajanut pari, Markku Hietamäki-Mikko Korhonen Triumph Vitessellä. Lopun kisan Cortina-pari sai ajaa yksikseen, kun Hietamäen matka tyssäsi lumipenkkaan.
”Yhtäkkiä oltiin tosiaan ojassa. Mielestäni ajoin kyllä ihan aurattua tietä pitkin, mutta jotenkin leveäksi aurattu tienpenkka imaisi etupyörän sisäänsä, ja siinä sitä oltiin”, kertasi Hietamäki.
”Ehkä vielä oltaisiin päästy jatkamaan, mutta syylari oli rikkoutunut, kun propelli lumen työntämä teki reiän jäähdyttimeen. Triumphissa propelli on kiinni kampiakselin päässä alhaalla, joten harmillisesti kävi.”

”Mutta olipa meillä yksi miellyttäväkin kokemus tällä rallireissulla. Kun siirtymälle päästyämme odoteltiin traileriamme, pysähtyi Marcus Grönholm kohdallemme ja kysyi tietä seuraavalle pätkälle. Päästiinpähän oikein mestarismiehen kanssa jutustelemaan.”

Seuraava osakisa ajetaan Laukaassa Peurunkarallin merkeissä 1.3.2025.

-kk

HRT-sarjan pistetilanne osakisan 1/6 jälkeen
Historic -> 1969
Kuljettajat
1. Jari Ohrankämmen HRCF lk 5 Wartburg pisteitä 12
1. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 12
3. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 10
4. Ele Hyrske NHD lk 5 Hillman Imp pisteitä 1
4. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 1

Kartturit
1. Petri Helmikkala HRCF lk 5 pisteitä 12
1. Pentti Ritari HSST lk 7 pisteitä 12
3. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 10
4. Matti Hiltunen NHD lk 5 pisteitä 1
5. Mikko Korhonen TerUA lk 7 pisteitä 1