Jatkuva tappio voittajalle ei porukkaa lannista, päin vastoin, kivaa on

Published by HRCF Tiedottaja on

VW Aircooled Rally Series -sarjassa ajavalle Juhani Jyrängölle sattui ja tapahtui. Jarrut hävisivät, mutta mies ei halunnut keskeyttää, kun muuten oli niin kivaa. Kuva: Marko Kyöstilä

Ei mitään uutta VW Aircooled Rally Series -sarjan kisassa Hämeenlinna Historic Rallyssa. Päijät-Hämeen UA:n Kari Haapalainen hallitsee luokkaa vuodesta toiseen miten tahtoo, muut tuntuvat ajavan vain niistä muista sijoista. Ei se kuitenkaan näytä muita pahemmin haittaavan tai häiritsevän, porukka viihtyy hyvin keskenään ja nauttii ajamisesta – kaikesta huolimatta.

Haapalainen ajoi pohjat kaikille pätkille ja maalissa ero toiseksi sijoittuneeseen pariin Kari Aaltonen-Mika Sarekivi oli noin kaksi minuuttia.

Haapalainen ei kuitenkaan pelkästään cruisaillut, vaan omien sanojensa mukaan sai kyllä tehdä töitä voittonsa eteen.
”Urassa piti pitää auto koko ajan, välillä se lähti aika hyvin karkaamaan. Spooria oli, ja heti kun tien pinta pehmenee, heti tämä lähtee lentoon”, kertasi Haapalainen.

Satakunnan UA:n Kari Aaltonen antoi maalissa tunnustusta voittajalleen.
”Meillä oli ihan kiva päivä. Auto toimi ja oli kiva ajaa eikä ollut oikeastaan isompia virheitäkään. Mutta kun katotaan lopputuloksia, on se kaima vaan aika kova kaveri vetämään”, huokaili Aaltonen.
”Tässä ollaan meidänkin sarjassamme ammattilaisina ja amatööreinä. Haapalainen ajaa niin paljon kisoja, että on rutiinia kertynyt. Huippukova kaveri ajamaan, jos vaikka vertaa historic-autojen aikoihinkin.”

Aaltonen oli lähes yhtä selkeä kakkonen kuin Haapalainen ykkönen. Pieni ”kauneusvirhe” pätkäajoissa näkyy neloselta, kun 20-kilometrisellä pätkällä Miika Leino oli toiseksi nopein ja 4,2 sekuntia parempi kuin Aaltonen. Leino oli luokan kolmas, noin 2,5 minuuttia Haapalaista hitaampi.

VW-luokan tuloksissa viidenneksi sijoittuneella Juhani Jyrängöllä ja kartturi Antti Lampila oli tapahtumia riittävästi. Ajaksin tulospalvelu kertoo, että Jyrängölle tuomittiin 10 sekunnin aikarangaistus vilppilähdöstä kakkosella ja minuutin aikarangaistus kolmoselta myöhästymisestä.
”Etujarrut jäi jumiin siirtymällä ja auto pysähtyi kuin seinään. Jouduttiin siellä lumihangessa availee paikkoja. Jarrut jäi siis päälle. Kun huollossa saatiin jarrut avattua, sit me ajettiin kolme viimeistä pätkää ilman jarruja.”
”Ei raaskittu keskeyttää, kun oli hieno päivä ja hieno kisa. Kyllä me hyvin päästiin ilman jarrujakin, käsijarrulla vähän tsemppailtiin. Eikä me oltu viimeisiä”, iloitsi Jyränkö maalissa.
”Siinä se nähtiin, ettei kannata turhia jarrutella.”
-kk

Tuloksia Hämeenlinnasta – Top 5
VW Aircooled Rally Series
1. Kari Haapalainen – Joona Ikävalko Päij-HUA VW 1303 S
2. Kari Aaltonen – Mika Sarekivi SatUA VW 1302 S + 1:57,6
3. Miika Leino – Catarina Sivén LopUA VW 1303 S + 2:39,6
4. Esa Niittymäki – Markus Räty RiiUA VW 1302 S + 3:26,2
5. Juhani Jyränkö – Antti Lampila MäntsMK VW 1302 S + 6:37,2

Pistetilanne osakilpailun 1 jälkeen:
Kuljettajat
1. Kari Haapalainen 11 pistettä
2. Kari Aaltonen 9 pistettä
3. Miika Leino 9 pistettä
4. Esa Niittymäki 8 pistettä
5. Mika Hannu 8 pistettä
6. Juhani Jyränkö 7 pistettä
7. Kai Walden 4 pistettä

Kartturit
1. Joona Ikävalko 11 pistettä
2.  Mika Sarekivi 9 pistettä
3. Catarina Siven 9 pistettä
4. Markus Räty 8 pistettä
5. Janne Paavola 8 pistettä
6. Antti Lampila 7 pistettä
7. Jari Sissala 4 pistettä

 

Categories: Kisaraportit