Jyrki Putilalle ”onnenkantamoinen”
Jo jonkin aikaa kovin ikäkausi HRT-sarjan osakisoissa on ollut Historic -> 1981, kun se aikoinaan vei ”tittelin” Historic -> 1975 -autoilta. Samaa toki odoteltiin tällekin vuodelle. Pettymys oli, kun esimerkiksi Janne Kanervan kanssa kiivaasti viime vuonna taistelleet Matti Jaatinen, Samuli Kiiskinen ja Harri Eerolakin, sekä Savonlinnassa luokan voittanut Tomi Vanhatalo puuttuivat Revontulirallin lähtöluettelosta.
Anjalan Janne Kanerva oli tietty ylivoimainen luokkien 1–18 ennakkosuosikki Revontuliralliin. Aina ei kuitenkaan käy niin kuin veikkaillaan. Uusi nimi nousi päivä nopeimmaksi kuljettajaksi, kun Sami Vuorinen luokasta 11 peri Kanervan keskeytettyä paikan tulosluettelosta ylimpänä.
Luokassa 12 Starlet-pari Keijo Hållfast-Olli Väänänen ei päästänyt Honkalatvan Pasi ja Jaria yllättämään. Honkalatvat on totuttu näkemään Ford Caprin puikoissa, mutta nyt lisäksi, että auto oli vaihtunut Starletiin, kuljettajatkin olivat vaihtaneet paikkoja. Aiemmin kartturina toiminut Pasi hyppäsi Jarin paikalle kuljettajan kuppituoliin.
”Kyllä Starlet enemmän kilpa-autolta vaikuttaa kuin Capri. Kivaa on ollut koko päivän”, jutteli Pasi maalissa.
”Pari risteystä meni vähän pitkäksi, mutta muuten tultiin ihan sutjakasti.”
Kuljettajien paikanvaihtoon kuului kartturin puolelta kommentti.
”Nuoremmat silmät, nuoremmat silmät”, huuteli Jari, joka viittasi tässä siihen, että loppupuoli kisasta ajettiin ensin hämärässä ja sitten kokonaan pimeässä.
”Ei haitannut pimeys. Meidän kohdalla tuli sopivasti heti pimeä, jolloin lisävaloista oli hyvin apua”, paljasti Pasi.
Luokan noin parilla minuutilla voittaneella Hållfastin autokunnalla oli niin kiire maali-AT:lle, ettei kommentteja ehtinyt antaa. Seuraavan kerran sitten.
Luokassa 13, enintään 1600-kuutioiset, ei osanottajia ollut.
Luokassa 14 voittajaksi ajoi Leppävirta RT:n Jyrki Putila Ford Escort RS 2000:lla.
”Varovasti ja virheettömästi ajeltiin, ja saatiin muiden epäonnen vuoksi näin hyvä tulos täältä”, myönsi Putila, joka viime vuonna oli kategorian kolmas.
”En omaan vauhtiin ole tyytyväinen, mutta päivään olen. Eihän Jannelle kerkiä kukaan, nautitaan nyt tästä.”
Ja kovaahan Kanerva menikin. Isä-Harrilla oli muuta menoa, kakkosohjaajana tälläkin kertaa tuurasi Raimo Hautalahti. Laukaan MM:n Heikki Valkonen sentään onnistui pistämään ”kampoihin” hieman paremmin kuin Putila, mutta kakkospätkän jälkeen Valkonen oli Kanervaa perässä 52,9 sekuntia ja Putila minuutin ja 45 sekuntia.
Kolmosella, vajaan 14 kilometrin mittaisella pätkällä taitaa jo Kanervan auton tekniset ongelmat näkyä ajassa. Nyt kanssakilpailijat eivät jääneet niin paljon. Harmillisesti Valkoinen keskeytti kolmosen jälkeen tekniseen vikaan. Nelosella tilanne sitten kääntyi toisin päin. Putilalle kirjattiin lähes minuutin erolla luokan pohja-aika. Viitoselle Kanerva sitten jäi.
”Perä alkoi pitää ääntä jo kolmosen lopussa. Seuraavalla siirtymällä ääni vain koveni. Nelonen tultiin jo kirkkokyytiä ja viimeiselle jäätiin parkkiin kolme kilometriä ennen maalia. Tosin siirtymäkin olisi vielä pitänyt päästä maaliin asti, joten mitään ei ollut tehtävissä”, harmitteli Kanerva.
Näin Putila ja Osmo Huovinen pokkasivat luokkavoiton ja korkeimmat pisteet.
Pistetilanne osakilpailun 1/7 jälkeen:
Historic -> 1981
Kuljettajat
1. Keijo Hållfast HRCF lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 12
1. Jyrki Putila Leppävirta RT lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
3. Pasi Honkalatva JyvUA lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 10
4. Janne Kanerva AnkUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 1
4. Heikki Valkonen LMM lk 14 Volvo 242 pisteitä 1
Kartturit
1. Olli Väänänen LopUA lk 12 pisteitä 12
1. Osmo Huovinen Leppävirta RT lk 14 pisteitä 12
3. Jari Honkalatva JSAST lk 12 pisteitä 10
4. Raimo Hautalahti AnkUA lk 14 pisteitä 1
4. Emppu Valkonen LMM lk 14 pisteitä 1