Kaksi suomalaisparia maaliin Historic Vltava Rallyn kategoriassa 1

Published by HRCF Tiedottaja on

Historicien EM-sarjan toisen osakilpailun ensimmäisenä päivänä kuudesta suomalaisparista kaksi joutui jättämään kisan kesken jo ensimmäisenä päivänä. Elias Kivitila oli jo aiemmin perunut osanottonsa, ja ensimmäisenä päivänä Ville Silvasti sekä Lauri Lajunen keskeyttivät teknisen vian vuoksi.

Toiseen päivään eli eilen lauantaina matkaan lähtivät vielä Sverre Norrgård–Anni Villikka, Teuvo ja

Historicien EM-sarjan konkari Sverre Norrgård ajaa edelleen valinnaisia kisoja. Tällä kertaa kartturina oli Anni Villikka.

Katri Hämäläinen sekä Pekka Anttalainen–Antti Hietaniemi. Viimeisellä huoltotauolla EK:n 9 jälkeen Hämäläiset joutuivat kytkimen hajoamisen vuoksi myös keskeyttämään.

Maaliin asti suoriutuivat sekä Norrgårdin että Anttalaisen autokunta. Kumpikin ajavat kategoriassa 1 eli autot ovat ennen 31.12.1969 luokiteltuja. Norrgård on pitkään luottanut BMW 2002 Ti -autoonsa ja Anttalaiselle Skoda Octavia Super on vm. -61, sen moottorin koko on 1220 cc ja hevosvoimia 70. Toisenlla samanlaisella Skodalla ajanut tsekki Oldřich Kovaříc keskeytti EK:lla 8.

Norrgård sijoittui tuloksissa kolmanneksi ja Anttalainen oli neljäs. Yksi keskeytti kategoriassa 1.
”Tämä oli taas ihan tyypillinen tsekkiralli. Hyvät järjestelyt ja kiva ilmapiiri. Parilla pätkällä oli huonoja osuuksia, muuten hyvät pätkät. Me otettiin hieman varovaisemmin perjantaina, mutta toisena päivänä nostettiin jo vauhtia”, viestitti Sverre maaliintulon jälkeen.

FIA muutti historicien sääntöjä radikaalisti tälle vuodelle. Luokkia poistettiin, ja käytännössä kategorioissa ajetaan vain enintään ja yli 2000-kuutioisten luokassa, paitsi kategoriassa 4, jossa lisäksi ovat 1600-kuutioisia. Saadakseen EM-pisteitä täytyy ykköskuljettajan maksaa 400 euron rekisteröitymismaksu, tähän toki sisältyy kartturinkin rekisteröityminen. Näillä muutoksilla lienee ollut vaikutusta jo nyt, ainakin heihin, jotka ajavat vain yksittäisiä osakisoja.
”Olen ajanut Suomessa kaikki EM-rallit seitsemällä vuosikymmenellä. Lahti Historic Rallya varten olen myös rekisteröitynyt EM-pisteitä ajavaksi, mutta nyt en enää tänä vuonna hinnankorotuksen vuoksi sitä tee”, paljasti Matti J. Tarvainenkin suunnitelmistaan tälle vuodelle.

EM-sarjan osakilpailu 3/9 on 14. Rally de Asturias Histórico 11.-13.5.2023 Espanjassa.

-kk