Kategoria 1990 on ollut yksi kolmesta suosituimmista osanottajamäärältään

Published by HRCF Tiedottaja on

Juha Selänne ja Markku Haarala sekä Skoda Favorit MU-1 ovat olleet voittamaton kolmikko jo kauan. Kuva: Marko Kyöstilä

Neljännen ikäkategorian, Historic -> 1990, luokat 15, 16, 17 ja 18 ovat tänä vuonna vetäneet mukavasti autoja HRT-sarjan osakisoihin. Eniten porukkaa veti mukaan helmikuussa ajettu Vilppulan Talviralli, yhteensä 11 autokuntaa. Koko kauden mittapuuna nuottisarjan luokat ja tasanopeusluokka ovat olleet osanottajamäärältään sarjan suurimmat. Kiinnostavaa oli myös, että ennen Hartolan päätöskisaa tässä ikäkategoriassa mitalitaistoissa oli mukana vielä 6–7 kuljettajaa.

Talvikausi mentiin Juha Selänteen (Favorit lk 15) ja Risto Tiinuksen (Civic lk 16) tahdissa. Kumpikin voitti luokkansa kolmessa osakisassa. Lahteen Selänne ei halunnut lähteä, joten sen jälkeen odotettavissa oli muutoksia pistetaulukossa.

Selänteen poissaollessa luokan 15 voiton kumpanakin päivänä Lahdessa otti Favoritilla Orimattilan Antti Siikala, joka on joutunut Selänteelle taipumaan viime vuosinaa kisa toisensa jälkeen. Selänne keskeytti kaudella 2022 kaksi kertaa; Kaakkoisrallissa ja Jyväskylässä, kaikissa muissa kolmen kauden kisoissa tilastoihin on hänelle kirjattu voitot luokassa 15.

Tänä vuonna Lahdesta poisjääminen vaikutti siihen, että Jämsän pari Risto Tiinus–Jari Huhtinen tämän kauden päätteeksi uusi kategoriamestaruutensa. Vähättelemättä lainkaan Tiinuksen kauden suoritusta, lopulta tasapisteisiin yltäneen parin keskinäisen paremmuuden ratkaisi poisjätettyjen kisojen tulos. Tiinus oli Lahdessa luokassaan perjantaina kakkonen HRCF:n Keijo Hållfastin jälkeen ja lauantaina kakkonen Siikalan jälkeen, mutta pisteet sieltä ovat kuitenkin enemmän kuin nollat. Hartolassa mestaruustaistelun alkuasetelma vielä oli se, että Tiinuksen ja Selänteen olisi omat luokkansa voitettava.

Jämsän Äijien Risto Tiinus-Jari Huhtinen ottivat nyt toisen perättäisen kategorian 1990 mestaruuden. Kuva: Marko Kyöstilä

Jos spekuloidaan vielä hieman. Jos Tiinuksellakin olisikin ollut kaksi nolla-kisaa pistetaulukossa, kuten Selänteellä, olisi seuraavaksi tarkasteltu luokkien osanottajamääriä. Nekin olisivat olleet tasan. Kun paremmuutta ei näin olisi saatu ratkaistua, olisi mestaruus jaettu. Osallistumisesta kaikki osakisoihin ”tuotti” siis mestaruuden.

Luokassa 15 Selänne ja kartturi Markku Haarala tekivät ”työtä käskettyä”.  Kun takana oli viisi erikoiskoetta ja noin 57 ek-kilometriä eroa kakkoseksi ajaneeseen Siikalaan oli 52,5 sekuntia. Aika lailla himmaamatta on siis tultu. Uutena luokkaan mukaan tullut HRCF:n Emil Johansson–Timo Johansson Lada Samaralla tulivat myös maaliin.

Tiinuksella luokan 16 voitto ei tullut yhtä helpolla vai olisiko vauhti ollut varmistelevampaa? Hållfast oli kakkosella ja kolmosella nopeampi, mutta maaliin tultaessa Hållfast ja nyt kartturi Lahden Jussi Syväranta olivat kuitenkin taipuneet 15 sekunnin päähän. Jämsän Äijien Esa ja Anja Lindroos ajoivat jälleen hyvän kisan sijoittuen luokkien 1–18 yleiskisassakin kympin sakkiin kaikilla pätkillä. Paras suoritus nähtiin ykkösellä (5:s). Hållfast kiilasi 0,6 sekunnin turvin siellä edelle neljänneksi, samalla Tiinus oli koko porukan toinen Kanervan jälkeen.

Luokassa 17 Juha Mäkitalo–Jani Karhunen Fiat Ritmolla olivat ainoa autokunta. Heidän kisansa alkoi hyvin. Luokkien 1–18 yleiskisassa sijoitus oli ykkösellä seitsemäs ja kakkosella viides. Kolmosella miehet olivat sitten vaikeuksissa ja Ritmo-pari löytyy listalta viimeisenä lähes seitsemän minuuttia kärjelle hävinneenä. Nelosella sijoitus yleiskisassa oli jälleen 9:s ja samoin viimeisellä.
”Hölmöilin siellä. Liian lujaa tulin vasemmalle kääntyvään risteykseen. Siinä olikin yllättäin paljon irtosoraa. Muualla pito oli ollut hyvä”, kertasi Mäkitalo tilannetta.
”Mentiin kyljelleen ojaan. Porukkaa tuli auttamaan ja auto saatiin pyörilleen. Tielle asti ei kuitenkaan heidän apunsa riittänyt, ja auto jäi mahastaan kiinni tienreunaan, joten mekin nousimme autosta auttamaan.”
”Päästiin jatkamaan, mutta jotain kipeätä etupää oli saanut. Ohjaus ei enää tuntunut hyvältä eikä auto muutoinkaan ihan kunnossa ollut.”
”Kun Lahden jälkeen ei olla yhtään ajettu, olisi ollut kiva ajaa ongelmitta nyt maaliin.”

Luokassa 18 ei ollut osanottajia. Matti J. Tarvainen ei ollut Jari-Pekka-rallissa mukana.
”En ollut tällä kertaa edes ilmoittautunut. Laitilassa Historic Rallisprint -sarjan viimeisessä osakisassa 12.10. oli tarkoitus ajaa, mutt Mitsu hajosi vain kaksi päivää aikaisemmin”, kertoi Matti J.
-kk

Loppupisteet osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 70
2. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 70
3. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit pisteitä 64
4. Keijo Hållfast HRCF lk 16 Toyota Corolla 1600 GT 2 door pisteitä 62
5. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo pisteitä 62

Kartturit
1. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 70
2. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 64
3. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 60
4. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 58
5. Markku Haarala HRCF lk 15 pisteitä 54