Kauden avauskisassa, Mikkelin historic-rallissa koeteltiin kalustoa ja miehiäkin

Kovassa pakkasessa ja tuulettomassa kelissä Pasi Hapulahti-Antti Nordström saivat ajaa suhteellisen hyvissä olosuhteissa. Kuva: Marko Kyöstilä
Historic Rally Trophy -sarja alkoi Mikkelin ympäristössä melkoisen kovissa pakkaslukemissa, kun aamulla mittari oli pakkasella 22 asteen verran eikä juuri päivälläkään paljoa helpottanut. Historic-autot – vanhimmat ennen vuotta 1969 ja tuoreimmat ennen vuotta 1991 valmistetut – olivat kovilla viiden erikoiskokeen rallissa. Kaikkiaan 77 auton kilpailijamäärästä 33 autokuntaa keskeytti, kolmas osa keskeyttäneistä ajoi ulos tieltä ja muiden syynä oli tekninen vika.
Riihimäen Urheiluautoilijoita edustava pari Pasi Hapulahti–Antti Nordström Volvo 242:llaan olivat päivän nopein pari. He kilpailivat ns. nuottisarjassa, jossa kilpailijat saavat ennakkoon tutustua reittiin.
Numerolla 3 kilpailleen Hapulahden ”onneksi” voinee tällä pakkaskelillä mainita sen, ettei edellä ajavien lumipöllystä ollut haittaa. Tilannetta helpotti sekin, että lähtöluettelossa numerolla 1 ollut Juuso Metsälä perui osanottonsa ja numerolla 2 startannut Jari Latvala joutui teknisen vian vuoksi keskeyttämään jo ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen.
”Ei haitannut lumipöly meitä tänään. Täytyy myöntää, että kun pahimmat kilpailijat keskeyttivät, kilvanajo muuttui hieman tylsäksi”, myönsi Pasi Hapulahti.
”Mikkelin kisan jälkeen aina positiivisella pöhinällä kotiin ajetaan. Täällä kisat ovat aina olleet hyviä ja erikoiskokeet upeita, niin nytkin. Eikä se kylmäkään haittaa, kun on hyvin kisa sujunut”, paljasti Hapulahti.
”Kisan jälkeen huomasin, että vasen etuiskunvaimennin oli mennyt poikki. Ajossa sitä ei ollenkaan huomannut. Kahdella viimeisellä pätkällä en muutoinkaan enää ottanut turhia riskejä.”
Ykköserikoiskokeella, joka oli hieman yli 8-kilometrinen, niukasti nopein pari oli Tommi Hannuksela–Jukka Vihtalahti Escortilla. Vain 0,8 sekuntia erotti kärkikaksikon. Hapulahti kuitenkin kiri kakkosella sekunnin nopeammin ja otti kärkipaikan. Kolmannella erikoiskokeella Hannuksela keskeytti moottorivikaan, eivätkä muutkaan voineet Hapulahdelle enää mitään. Voittomarginaali ennen Escortilla ajavaa Antti Leponiemeä oli yli kaksi minuuttia 64 erikoiskoekilometrin jälkeen. Sen sijaan kova sekuntitaistelu kyllä käytiin Leponiemen ja kolmanneksi sijoittuneen Opel Ascona 400:lla ajavan Martti Virolaisen kesken. Maalissa miesten ero oli vain 3,1 sekuntia.
Janne ja Harri Kanerva edelleen tavoittamattomissa

Anjalan Janne ja Harri Kanerva olivat tuttuun tyyliinsä ilman nuotteja ajavista päivän nopein pari Mikkelissä. Kuva: Marko Kyöstilä
Ilman nuotteja ajavista Anjalan Janne Kanerva jatkoi siitä mihin viime vuonnakin jäi. Sama murskaava ylivoima näyttää jatkuvan. Volvo 242:lla ajavat Kanervat voittivat kisan yli kolmen minuutin erolla. Kanervan takana sen sijaan taistelu sijoituksista oli tasaista. Kun Sami Vuorinen Escortillaan putosi hetkeksi ek-ajoissa kymmenennen paikkeille, otti NHD:n Tomi Tikanmäki–Lauri Hartikainen Saab 96:lla kakkospaikan haltuunsa eivätkä siitä enää luopuneet. Yritystä kyllä riitti Tikanmäen, Mäntsälän Vuorisen ja Laukaan Heikki Valkosen kesken. Välillä tämän nelikon aikaerot erikoiskokeella olivat vain sekunnin kymmenyksiä.
Parhaiten Kanervalle pisti ”hanttiin” Tikanmäki jääden kuitenkin lopulta yli kolme minuuttia, Valkonen oli kolmas häviten Tikanmäelle noin minuutin. Vuorinen jäi neljänneksi vain 1,1 sekunnin erolla Valkoseen.
Tasanopeussarjassa uusi osakisavoittaja

Neljättä vuotta tasanopeusluokkaa ajava pari Pekka Stellberg – Pertti Toivonen otti Mikkelissä ensimmäisen osakilpailun voittonsa. Kuva: Marko Kyöstilä
Tasanopeussarjaa ajetaan HRT-sarjan yhteydessä. Talvella osanottajia on perinteisesti ollut hieman vähemmän, sillä kilpaa ajaminen tavallisilla siviilitalvipyörillä ei kaikkia miellytä. Vauhti on kohtuullisen reipasta vaikka tasanopeutta mennäänkin, sekä suoralla että mutkissa pitäisi mennä samaa, pyydettyä vauhtia.
Mikkelissä tarkin tasanopeuskuljettaja oli loppilainen Pekka Stellberg kartturinsa Pertti Toivosen kanssa Mazda 323:lla. Vasta kolmatta tasanopeuskauttaan aloitteleva Stellberg nappasi näin ensimmäisen osakisa voiton. Virhepisteitä heille kertyi 43,60, kun toiseksi sijoittuneella Eero ja Eetu Juutilaiselle virhepisteitä kertyi 53,40. Heinolan UA:n pari Jani Koivisto–Juhani Mäkelän sijoittuivat kolmanneksi virhepistein 70,60.
Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Mänttä-Vilppulan seutuvilla helmikuun 24. päivä. Sarjassa ajetaan kuutena viikonloppuna seitsemän osakisaa, kun Lahden historic-ralli on kaksipäiväinen.
-kk
Luokkavoittajia Mikkelissä:
Luokka 1: Martti Sarasto NHD Fiat 127; lk 2: Markku Hakala FoSUA Corolla; lk 3 Raimo Lindén Jämsän Äijät Celica 1600; lk 4: Markku Kulmala LemUA Volvo 144; lk 5: Antti Heinänen AL-Myrskylä Fiat 850 Special; lk 6: Sami Leinonen LahUA Escort 1300 GT; lk 7: ei maaliintulleita; lk 8: Kaj Forsberg HRCF BMW 2002 Ti; lk 9: Niko Allinen KiuUA Escort 1300 GT; lk 10: Esa Vahvaselkä HAU Escort 1600; lk 11: Tomi Tikanmäki NHD Saab 96; lk 12: ei osanottajia, lk 13: ei osanottajia; lk 14: Janne Kanerva AnkUA Volvo 242; lk 15: Juha Selänne HRCF Skoda Favorit; lk 16: Risto Tiinus Jämsän Äijät Honda Civic; lk 17: Petri Hänninen SLUA Opel Kadett GSi; lk 18: ei maaliintulleita.
Classic F: lk 29: Anssi Laurell
Nuottisarja: lk 19: ei osallistujia; lk 20: Harri Välimäki TamUA Skoda Favorit 136 L; lk 21: Juha-Pekka Jokela FFKK Escort Sport; lk 22: Antti Leponiemi Escort RS 2000; lk 23: Pasi Hapulahti RiiUA Volvo 242.
Tasanopeusluokka: 1) Pekka Stellberg
VW Aircooled Rally Series: 1) Eero Eerola
BMW Ralli -sarja: 1) Ville Mäntynen
Rally Trophy: 1) Samuli Mynttinen
Seuraava osakisa ajetaan Vilppulassa 24.2.2024.