Kim Forsgren kävi ”esittelemässä” Mikko Sundströmin vanhan tehdasauton

Kim Forsgren kertoi auton olevan Mikael Sundströmin vanha tehdasauto, joka on nyt 20 vuoden seisomisen jälkeen kunnostettu ja passitettu. Vielä on kuulemma tekemistä pyöränkulmien kanssa. Forsgren keskeytti rengasrikkoon, mikä näyttäisi vaivaavan jo tässäkin kuvassa. Kuva: Marko Kyöstilä
Kaakkoisrallin nuottiluokkiin ilmoittautui 16 autokuntaa, mutta jo ennen kilpailun alkua kolme kuljettajaa perui osanottonsa. Heikki Westerlund (lk 22), Martti Virolainen (lk 23) sekä Mikael Wikstedt (lk 20) eivät pystyneet kisaan osallistumaan. Heikillä työkiireitä, Martin kartturi oli selkävaivainen, Mikaelin perumisen syy ei ole tiedossa. Kun vielä Jari Latvala (lk 23) keskeytti vain 15 kilometriä Harjun Oppimiskeskuksesta eli kilpailukeskuksen pihalta ajettuaan kohti ensimmäistä erikoiskoetta ja Timo Ruotsalainen keskeytti tekniseen vikaan ykkösellä, jäi HRT-pisteistä ajamaan 11 autokuntaa.
Luokassa 19 Teuvo ja Katri Hämäläinen saivat kerrankin toisenkin osanottajan luokkaansa, kun Jari Hyvärinen ja kartturi Jarno Ala-Turkia olivat ottaneet jälleen Volvo Amazonin käyttöönsä ja tulivat mukaan toiveena päästä tällä autolla maaliin. Edelliset kisat Volvo 164:lla kariutuivat keskeytyksiin.
Kauniinsinisellä Alfa Romeo Giuliettalle ajavalla Teuvo Hämäläisellä on jo kovasti rutiinia näissä hommissa, Hyvärisellä ei vielä ihan yhtä paljon. Hämäläiset hallitsivat Kaakkoisrallissa luokkaansa jättäen Hyvärisen viiden pätkän jälkeen tuloksissa reilun puolentoista minuutin päähän kakkoseksi.
Luokkaan 20 oli Wikstedtin peruttua lähdössä viisi autokuntaa. Ennakkosuosikkina kisaan lähti THU-Teamin Petri Fonsell kartturinsa Jani Kovasen kanssa Starletilla. Eikä tämä veikkaus pettänyt. Fonsell oli selkeästi nopein kaikilla pätkillä, ja maalissa eroa kakkoseksi myös Starletilla ajaneeseen Seppo Raittilaan tuli kolmisen minuuttia.
Timo Pitkäniemi ja Kirsi Holmberg heittivät lopulta ”pyyhkeen kehään” kilpailun tauolla, kun ainakin heidän facebook-päivityksensä mukaan ”Escolle” ei riittänyt vesi eivätkä muutkaan nesteet.
”Escolle alkoi vesi maistua, niin että joi KAIKKI miehistön vichyt. Eikä sekään vielä riittänyt, että kaupasta haimme, vettä (paljon), ja ihan vaan Escolle. Loputon jatkuva jano, mukavilla moottorilämmöillä, niin päätimme lyödä leikin kesken, ja lähteä kotiin.”
Luokassa 21 ei ollut osanottajia.
Luokassa 22 Kim Forsgren–Arttu Vastamäki Fiat Ritmo Abarth 130 TC:llä ajoivat viime vuonna Suomi Cupin puolella kaksivetoisissa hopealle ja nyt lähtivät mukaan HRT-sarjan Kaakkoisralliin. Forsgren ajoi pohjia luokassaan aina siihen asti, kunnes nelosella tuli maksimit ja sen jälkeen kotiinlähtö.
”Osuttiin pätkän alussa sisäkiveen ja rengas hajosi. Nilkutettiin sillä ensin jonkin matkaa, kunnes oltiin vähän aikaa parkissa muutama kilometri ennen maalia. Seuraavaksi jätettiin keskeytyslappu ja lähdettiin kotiin”, kertasi Forsgren.
Miehen Fiat Ritmo Abarth 130 TC onkin mielenkiintoinen menopeli.
”Auto on Mikko Sundströmin tehdasauto. Se oli seissyt noin 20 vuotta, kun aloin entisöidä sitä. Nyt se on passitettu ja ajokunnossa. No, ei ihan vielä täysin ajokunnossa. Vielä on pyörän kulmien kanssa säätämistä”, kertoo Forsgren.
Forsgren mainitsee ajelevansa huvikseen milloin mitäkin, eikä ole ollenkaan varma, milloin on taas historic-kisan vuoro. Mies urakoi mm. F-ryhmän kisoissa, ja on kertomansa mukaan ajanut yli 100 rallia.
”Kylmiltään lähdin Kaakkoisralliinkin, kun tiedän, että siellä on hienot tiet ja kiva ajaa. Ihan varman päälle ajettiin.”
Harri Eerola–Kirsi Kuismanen tulivat siis luokkavoittajina maaliin. Eerola on aiemminkin nuottikisoja ajanut, mutta Kuismaselle tämä oli ensimmäinen.
”Aivan mahtavaa, tykkäsin”, huikkasi Kirsi kartturin penkiltä.
”Ollaan tyytyväisiä, varsinkin kolmonen tuli oikein mallikkaasti, kumpikaan meistä ei tehnyt virheitä”, kertoi Eerola.
Luokka 23 Marko Uutela oli ”kingi”, varsinkin kun Jari Latvala keskeytti jo ennen ekaa pätkää. Kim Forsgren, Pasi Hapulahti ja Petri Fonsell yrittivä kampoihin pistää, mutta Uutela Opel Ascona 400 kulki miehen kotiteillä vastustamattomasti.
”Viime vuonna keskeytettiin täällä jo ykkösellä, nyt saatiin parempi tulos tehtyä”, jutteli Uutela, joka kertoi käyneensä koulua Harjussa ja asuu Haminassa.
Kolmoselle asti Forsgren oli Uutelan jälkeen nuottiluokkalaisten yleiskisan kakkosena, mutta eroa Uutelaan oli jo yli 1,5 minuuttia. Kun Forsgren keskeytti, Hapulahti otti hänen paikkansa kakkosena. Maalissa Hapulahti oli kolme minuuttia perässä ja Fonsell hävisi Hapulahdelle 22,5 sekuntia.
Kaikesta huolimatta Kangasniemen Timo Markkanen johtaa nuottiluokkalaisten pistetilanteessa 37 pisteellä. Westerlund on toisena kolme pistettä perässä. Teemu Koivisto paranteli pykälällä sijoitustaan Latvalan keskeytettyä ja on nyt neljäs pistein 21. Samoilla pisteillä Timo Pitkäniemi jakaa kolmannen sijan Koiviston neljännen kanssa.
-kk
Pistetilanne Nuottisarjassa osakisan 4/7 jälkeen – Top 5
Kuljettajat
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 S pisteitä 37
2. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 pisteitä 34
3. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-4 pisteitä 23
4. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mercedes-Benz 280 CE pisteitä 21
4. Timo Pitkäniemi NaSU lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 21
Kartturit
1. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 37
2. Hanna Kukkonen HeiUA lk 22 pisteitä 35
3. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 23
4. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 21
4. Kirsi Holmberg LahUA lk 20 pisteitä 21