Lahden HRT-kisassa poikkeuksia normaaliin historic-käytäntöön

Mäntsälän Sami Vuorisella ja tämänkertaisella kartturilla Sami Taskisella on ”aitiopaikka” nyt Lahden HRT-osakisassa, kun pääsee reitille heti Janne Kanervan jälkeen ja näkemään tämän ajolinjoja tuoreeltaan. Kuva viime vuodelta Marko Kyöstilä.
Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailuja on jo vuosia ajettu myös EM-osakilpailuna järjestettävän Lahti Historic Rallyn yhteydessä kansallisen rallin merkeissä. Kansainvälinen historic-ralli on kaksipäiväinen, joten sitä se on myös kansallisella puolella. Samoin jo kolmannen kerran Lahdessa mukana oleva SM-sarjan osakilpailukin on 2-päiväinen.
HRT-sarjassa tasanopeuskilpailussa (HRRT) on ennenkin jaettu mestaruuspisteet erikseen kummaltakin kisapäivältä, ja nyt tänä vuonna näin tehdään myös HRT-sarjan puolella. Lahti Historic Rally ry:n järjestämässä kilpailussa tulospalvelusta vastaa tuttuun tapaan Ajaksi. Kun lauantaina rallikaravaani saapuu Lahden satamaan 12 erikoiskokeen mittaisen reitin jälkeen, jaetaan palkinnot Ajaksin tulosten perusteella.
HRT-sarja haluaa kuitenkin ”palvella” kilpailijapareja siten, että kukin HRT-sarjaa ajava on selvillä, miten lauantaipäivän kisa omalta osalta etenee. Lauantain kisa erikoiskokeesta 7 lähtien alkaa ikään kuin ”nollasta” ja päättyy kuuden erikoiskokeen jälkeen pätkään numero 12. Tätä ”erillistä, manuaalista” tulospalvelua voi seurata ainakin sarjan facebook-sivuilla sekä Sportity-sovelluksessa. Tiedotamme tästä tarkemmin, kun yksityiskohdat ovat kokonaan selvillä.
HRT-pisteitä jaetaan totutusti myös nuottisarjalaisille. Kansallisen kisan nuottisarjalaisia autokuntia on vain kuusi Lahdessa, EM-osakisan puolella autokuntia on 22. Kaikkien näiden 28 nuottisarjalaisten tulokset yhdistetään kumpanakin päivänä, minkä perusteella päivän HRT-pisteet päästään jakamaan menestyjille kummaltakin päivältä.
Erilainen lähtöjärjestyskin
Lahti Historic Rally ja kansallinen Future SM & HRT -ralli keräsi 189 kuljettajaparia; EM-kisassa autoja on 46, HRT-sarjassa (sisältäen tasanopeus- ja näytösajoluokan) 70 ja SM-sarjassa 73. Kolme tuntia ja yhdeksän minuuttia menee siis siihen, että kaikki autot ovat reitillä. Kovin paljon ei saisi tulla viivästyksiä, jottei aikataulu venähdä pahasti. Kannattaa vielä huomioida sekin, että kisa ajetaan nyt pari viikkoa totuttua myöhemmin. Aurinko laskee siis aiemmin, ja saattaa olla, että ainakin loppupään autoihin on varauduttava laittamaan lisävalot keulalle.
Lähtölistasta kannattaa huomioida vielä ajojärjestyskin, sillä reitille lähtevät ensin tasanopeusluokan 19 autoa. EM-sarjalaiset starttaavat seuraavina siten, että EM-pisteistä ajavat 14 paria saavat peräänsä 32 autokuntaa, jotka eivät ole rekisteröityneet FIA:n mestaruussarjaan eivätkä aja EM-pisteistä. Kansallinen HRT-sarja nähdään erikoiskokeilla EM-sarjalaisten perään, minkä jälkeen vasta perjantaina erikoiskokeesta 4 lähtien mukaan tulevat SM-sarjaa ajavat kilpailijat. Ns. kutsuvierasluokka, jossa on neljä kilpailijaparia; mm. Sami Pajari, Ismo Leikola, Crazy Mike sekä Jukka Hara, lähtee reitille HRT-sarjan Rally Trophy -kuljettajien jälkeen, sillä hekin ajavat 12 erikoiskoetta, kun SM-sarjalaiset vain yhdeksän.
Kilpailunumerointi kertoo katsojille, minkä sarjan kilpailijasta on kyse: numerot 1 – 73 ovat SM-sarjan kuljettajia; 101 – 146 ovat EM-sarjaan kuuluvia; 201 – 250 HRT-sarjalaisia; 401 – 419 tasanopeussarjaa ajavia ja 501 on Näytösajon kuljettajapari, jolle ei oteta aikaa erikoiskokeelta.
Käytössä kv-aikakortti
Kilpailu on siis kansainvälinen, joten myös kansainvälinen aikakortti on kilpailijoilla käytössä. Kansalliseen aikakorttiin verrattuna suurin ero on siinä, että määritelty ajoaika sisältää myös erikoiskoeajan eli EK:n lähdöstä EK:n lähtöön. Kansallisessa kisassa sekä siirtymille että erikoiskokeille on oma laskennallinen aika. Tämä aiheuttaa myös sen, että kansallisessa kisassa kun ohittaa hitaamman kuljettajan erikoiskokeilla, pääsee käytännössä starttaamaan hitaamman kuljettajan edelle myös seuraavalle erikoiskokeelle. Kv-kisoissa näin ei ole. Kun kokonaisajoaika ratkaisee, seuraavilla erikoiskokeilla on jälleen sama lähtöjärjestys.
Välttääksemme tämän HRT-sarja teki päätöksen, että Lahdessa poikkeuksellisesti ilmoittautuneet laitetaan oletettuun nopeusjärjestykseen. Näin toivon mukaan kenenkään kisa ei menisi pilalle liiallisten ohitustilanteiden vuoksi. Tavallisesti HRT-kisoissa lähtöjärjestys laaditaan luokittain.
Ja jottei kaikki olisi liian yksinkertaista, kansallisen nuottisarjan kuusi autokuntaa starttaavat käännetyssä nopeusjärjestyksessä aikataulullisista ja turvallisuussyistä.
Aikataulua
Torstaina 22.8.
Rallietkot klo 19.00 alkaen Lahden Satamassa; tasanopeusluokan seremoniallinen lähtö noin klo 20.00 Lahden Satamassa ja näiden autojen turvallisuustarkastus lähtölavan läheisyydessä ennen starttiseremonioita.
Perjantaina 23.8.
Ralli alkaa Lahden Satamasta klo 8:57, kun ensimmäinen tasanopeusauto ajaa sataman kautta kohti ensimmäistä erikoiskoetta. Sen jälkeen klo 10:05 EM-sarjan johdolla muutkin lähtevät reitille. SM-sarjan kilpailijat nousevat lähtörampille päivähuollon jälkeen aloittaen kisansa EK:sta 4.
Lauantaina 24.8.
Ralli jatkuu aamulla klo 7:00 ja ensimmäisiä kilpailijoita odotellaan maaliin Lahden Satamaan noin klo 17:sta alkaen.
Lisätietoja Lahti Historic Rallyn nettisivuilta: lahtihistoricrally.fi
-kk
Tästä näet lähtöluettelon Kitistä