Lammen Lassella ”näppinsä pelissä” Kalle Bergin rallisprint-kisan voitossa

Kalle Berg oli tässä vaiheessa vielä täysin tietämätön tuloksista. Edessä oli kolmas ajokierros, minkä jälkeen Berg julistettiin historic-luokkien voittajaksi. Kuva: KK
Paimiolainen Kalle Berg Mitsubishi Galant VR-4:lla oli lopulta päivän nopein historic-luokkien kuljettaja Raision UA:n järjestämässä Logpoint Rallisprint -kisassa, joka oli HRCF:n Historic Rallisprint -sarjan osakisa 3/5. Liedossa Saukonojalla oli Rönnemaan veljesten isolla avustuksella saatu maa-alue käyttöön ja sinne hyväpintainen, nopeahko 5,5-kilometrinen reitti.
Bergin nopein aika tuli kolmannella kierroksella, kun toisen kierroksen ajalle tuli vajaan sekunnin parannus. Ensimmäisellä kierroksella Berg oli toiseksi nopein, muttei yhtään tyytyväinen suoritukseensa.
”Enpä ole tällä autolla juurikaan ajanut. En alkuunkaan pystynyt keskittymään tekniseen suoritukseen. Vaihtaminen ei suorakytkentälaatikon kanssa tahtonut sujua ollenkaan. Toisella kierroksella käytin vaihtamiseen myös kytkintä ja sitten ajaminenkin jo parani”, kertasi Kalle Berg jälkimmäisellä tauolla tilannetta.
Ehkä jotkut jo huomaavat kuvastakin Kallen kasvonpiirteissä jotain tuttua. Kallen eno on Lasse Lampi, autona Kallella oli Lammen ja Kuukkalan A-ryhmä Mitsubish Galantista tehty replica, joka pääsi nyt ulkoilemaan Kallen käskyttämänä Lammen automuseosta.
”Olen auton itse rakentanut, mutta onhan Lasse toki ollut neuvoja antamassa.”
”Olen Lassen kyydissä nähnyt, miten hienosti auto menee, mutta en ole vielä päässyt sen kanssa sinuiksi. Enkä ole sillä kauheasti vielä ajanutkaan. Kyyti on kyllä hienoa, auto menee hienosti, kiihtyy upeasti, mutta takaraivossa jyskyttää, ettei ole mitään järkeä rikkoa autoa. Yritin ajaa järkevästi”, paljasti Kalle, joka ennen kolmatta, viimeistä kierrosta kertoi käyttävänsä edelleen kytkintä, jotta voi vähän jo keskittyä tiehenkin.
Kolmannella kierroksella ei lopulta nähty kuin kolme historic-auton suoritusta. Berg oli nopein ajalla 3:16,86, Jukka Laine VW:llä pysäytti kellot aikaan 3:34,90 ja Markku Taipale Escort Twincamillaan aikaan 3:39,25.
Muille historic-luokkiin osallistuville tuli murheita vastaan. Someron Teemu Koivunen Volvo 242:lla oli ensimmäisen kiekan nopein ajalla 3:24,50. Toiselta mies tuli kartturinsa Kati Muntolan kanssa järjestäjien hinausauton perässä narun jatkeena ja siinä vielä toisena jatkeena oli Heikki Kaskinen Avengerilla. Koivuselta meni kardaani ja Kaskiselta kytkin.
Kari Haapalainen oli ensimmäisen kierroksen kolmanneksi nopein, mutta toiselta kierrokselta tullessaan oli todettava, että moottoriremontti on miehellä edessä seuraavaksi.
”Eivät vaihteetkaan menneet päälle. Lahdessa ei mennyt ykkönen, ja sitä fixailin, mutta nyt ei mennyt kakkonen. Ja jotain muutakin tuli näköjään vielä”, totesi murheellisen näköinen Haapalainen ohjaamossaan.
Matti J. Tarvainen jätti suosiolla kolmannen kierroksen ajamatta, ja tyytyi luokan kakkossijaansa.
Seuraava Historic Rallisprint -sarjan osakisa ajetaan ensi lauantaina Ylistarolla. Ilmoittautuminen siihen kisaan päättyy tänään sunnuntaina 20.8. klo 23:59. Tässä linkki Kitiin: https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=15772&edit=0
Raision Logpoint Rallisprint -kisan tulokset
Historic-luokat (muutettu meidän sääntöjemme mukaisiksi)
Luokka 1 ja 2 Ei osanottajia
Luokka 3
1. Kari Haapalainen Päij-HUA VW 1303 S 3:26,31
2. Jukka Laine NaSU VW 1302S 3:33,49
3. Markku Taipale HRCF Ford Escort Twincam 3:39,25
4. Heikki Kaskinen NaSU Sunbeam Avenger 1600 GT 4:02,51
Luokka 4
Ei osanottajia
Luokka 5
1. Kalle Berg PaiUA Mitsubishi Galant VR-4 3:16,86
2. Teemu Koivunen SomUA Volvo 242 3:24,50
3. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR-4 3:48,66
Historic Rallisprint -sarja 2023 – Top 10
Pistetilanne osakisan 3/5 jälkeen
1. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 3 VW 1303 S pisteitä 39
2. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 32
3. Teemu Koivunen SomUA lk 4 Volvo 242 pisteitä 23
4. Jukka Laine NaSU lk 3 VW 1302 S pisteitä 20
5. Seppo Laamanen SLUA lk 2 Lada Samara (Vaz 2108) pisteitä 12
5. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 4 Volvo 142 S pisteitä 12
5. Petri Fonsell THU-team lk 2 Toyota Starlet pisteitä 12
5. Kalle Berg PaiUA lk 4 Mitsubishi Galant VR-R pisteitä 12
9. Antti Manninen OriUA lk 2 Skoda Favorit 136l pisteitä 10
9. Esa Vahvaselkä HAU lk 3 Ford Escort 1600 pistetä 10
9. Hannu Varis JoeUA lk 4 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
9. Sami Leinonen LahUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
9. Esa Sarkimo THU-team lk 3 Ford Escort 1300 pisteitä 10
Juttua korjattu 22.8.2023 siten, että Teemu Koivunen oli ensin väärässä luokassa (4), mutta nyt siirretty luokkaan 5 ja pisteet on myös korjattu tältä osin.