Leppävirran sprintin voittanut Toni Kemppainen vaikuttaa ”huumorimieheltä”

Published by HRCF Tiedottaja on

Siikajoen MU:n Toni Kemppainen oli jälleen ylivoimainen Historic Rallisprint -sarjan osakisassa Leppävirralla. Kuva: Arto Ylhävaara

Siikajoen Moottoriurheilijoita edustava Toni Kemppainen on tehnyt täydellistä työtä Historic Rallisprint -sarjassa 2024. Neljä osakilpailuvoittoa ja neljä luokkavoittoa sekä maksimimäärä osallistumispisteitä on jykevä tilanne mestaruustaistelussa. Vielä kaksi osakisaa kuudesta sarjassa jäljellä. Lopputuloksiin lasketaan neljän parhaan kisan tulos.

Leppävirta Racing Teamin järjestämässä RTE Motorsport Rallisprintissä eilen lauantaina oli 56 kilpailijaa, joista kuusi historic-luokissa. Valitettavasti Kari Kajula joutui perheen sairaustapauksen vuoksi edellisenä iltana perumaan ja lähes vakituisesti historicien rallisprint-kisoissa esiintynyt Matti J. Tarvainen parantelee kotona rannettaan, joka on kipsissä.

Toni Kemppainen oli Opel Kadett D 1.3 -autollaan jälleen omilla sekuntiluvuillaan pysäyttäessään noin kolmen kilometrin reitillä kellot aikaan 2:15,34. Historicien yleiskilpailussa kakkoseksi ajoi Varkauden UA:n Pekka Vitikainen Mitsubishi Galantillaan, joka oli kolmisen sekuntia Kemppaista hitaampi. Vitikainen oli ainoa kuljettaja, jonka onnistui toisella kierroksella parantaa aikaansa. Eka kierros päästiin ajamaan kuivalla, mutta tauolla satoi runsaasti, mikä tietty teki kelistä toiselle kierrokselle ainakin historic-autoille raskaan. Tässä tapauksessa lienee Mitsun nelivedosta olleen apua, kun aika parani 1,5 sekuntia.

Kiuruveden UA:n mutta Laukaalla asustelevan Niko Allisen ensimmäinen ajokerta meni ”myttyyn.
”Eka kierros meni ketuix, kun ei ollutkaan luokan välissä minuutin väliä. Tavoitin edellä ajavan jo puolivälissä. Meinasin ajaa vielä päälle lopussa, kun mies spinnasi edessä”, harmitteli Escort 1300 GT:llä ajava Allinen
Tällä kertaa ei ollut suorituksen kannalta apua, että oli vielä toinen kierros, jossa olisi voinut parantaa omaa aikaa.
”Satoi vettä, eikä kukaan meistä parantanut enää aikoja. Minä tietenkin sain parannettua, mutta sillä ajalla ei tehnyt mitään muiden ekan kuivalla ajetun kierroksen aikoihin verrattaessa.”
”Tää oli tällä kertaa tällaista tämä motorsportti. Onneksi sentään toisella kierroksella turvallisuussyistä annettiin lisäaikaa edellä lähteneen jälkeen.”

Tuloslistalta näkee, että Kemppainen ajoi 10 sekuntia hitaamman ajan toisella kierroksella. Selitys siihenkin oli selvä.
”Lähtökiihdytyksessä jo huomasin, että keli on raskaampi eikä aikojen parantamiseen ollut mahdollisuuksia. Ajelin sitten vain varmasti läpi”, selvitti Kemppainen.

RTE Motorsport Rallisprintin rata oli Kemppaisen mielestä aivan loistava.
”Mukavan vauhdikas ja nautinnollinen ajaa. Muutoinkin kaikki järjestelyt pelasivat todella hienosti.”

Poikkeukselliseksi tämänkertaista rallisprint-kisaa kuvasi kilpailun johtaja Jari Tuhkanenkin.
”Sprinttejä on järjestetty jo 40 vuotta, mutta nyt oli ensimmäinen kerta, kun tarvittiin ambulanssia. Ja niitä tarvittiin nyt peräti kolme kappaletta. Ensimmäiset kaksi johtui katselijan sairauskohtauksesta ja penkalta saatujen tietojen mukaan kolmas tarve ambulanssille oli ulosajon jälkeinen tarkistuskäynti terveyskeskukseen.”

Luokittain

Luokassa 2 ovat 1151–1300-kuutioiset autot. Se on tänä vuonna ollut suosituin luokka. Toni Kemppainen, Niko Allinen ja Sami Leinonen ovat olleet kärkikolmikkona muutoin paitsi Kiuruveden osakisassa, jossa Leinonen ei ollut mukana. Nyt Leppävirralla Toni Kemppaisen isä Ari Kemppainen nappasi luokan toiseksi korkeimmat pisteet lainassa olleella Tonin toisella autolla.
”Oli kovan houkuttelun tulos, että saimme isän ajamaan kilpaa pitkästä aikaa. Toista kierrosta hän ei sitten ajanut, makkaragrilli kuulemma veti enemmän puoleensa”, paljasti Toni.

Lahtelainen Sami Leinonen jatkoi Lahden HRT-rallin jälkeen huimaa menoaan, mutta tällä kertaa ”pappa-Kemppainen” oli sekunnin nopeampi. Leinosella on yksi kisa vähemmän ajettuna kuin kärkikolmikolla.

Luokassa 3, jossa autot ovat 1301–1600-kuutioisisia, ei ollut kilpailijoita eikä enintään 1150-kuutioisten luokassa 1. Enintään 2-litraisten luokassa 4 Joensuun Hannu Varis oli ainoa osanottaja. Samoin ainoana oli Pekka Vitikainen luokassa 5 eli yli 2-litraisten luokassa.

RTE Motorsport Rallisprintin historic-luokkien tulokset:
Luokka 2
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 Opel Kadett D 1.3  2:15,34
2. Ari Kemppainen LakUA Opel Kadett D 1.3  + 4,38
3. Sami Leinonen LahUA Ford Escort 1300 GT + 5,47
4. Niko Allinen KiuUA Ford Escort 1300 GT + 8,64

Luokka 4
1. Hannu Varis JoeUA Ford Escort RS 2000  2:19,21

Luokka 5
1. Pekka Vitikainen VarkUA Mitsubishi Galant VR-4 2:18,31

Pistetilanteet neljän osakisan jälkeen

Historic Rallisprint -sarja on avoin kaikille historic-harrastajille eikä tähänkään sarjaan tarvitse ilmoittautua etukäteen. Kun on tuloksissa mukana, sarjapisteitä myös on tarjolla menestyksen mukaisesti.

Toni Kemppaisella on nyt maksimimäärä pisteitä, yhteensä 54. Pekka Vitikainen on kahden pisteen päässä kakkosena, joten hänellä olisi mahdollisuus nousta Kemppaisen kanssa tasoihin. Se kuitenkin edellyttää, että joko hänen luokkaansa 5 tulee toinenkin osanottaja tai mies ajaa sellaisessa luokassa, jossa on enemmän kuin yksi osanottaja. Niin, ja tietty tulee luokkavoittajana maaliin.

Historic Rallisprint -sarjamme säännöt sanovat tasapistetilanteesta seuraavaa:
Tasapisteiden sattuessa sarjasijoituksen ratkaisee korkein yksittäinen sijoituspistemäärä, toiseksi korkein jne. Mikäli nämä eivät tuo ratkaisua, sarjasijoituksen ratkaisee se, jolla kilpailijalla on kauden aikana ollut eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan / luokissaan. Mikäli tämäkään ei vielä tuo ratkaisua ratkaisee pistelaskussa poisjätetyn kilpailun pisteet. Jos myös ne pisteet ovat tasan, jaetaan sarjasijoitus tasapisteisiin päätyneiden kilpailijoiden kesken.

Jos joudutaan vertailemaan lähtijämääriä luokassa/luokissa, lienee Kemppainen vahvoilla, sillä luokassa 2 on ollut lähtijöitä enemmän kuin luokassa 5.

Pistetilanne osakisan 4/6 jälkeen
Top 10
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 lk 2 pisteitä 54
2. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 pisteitä 52
3. Niko Allinen KiuUA lk 2 pisteitä 44
4. Kari Kajula OUA lk 4 pisteitä 31
5. Sami Leinonen LahUA lk 2 pisteitä 30
6. Pertti Savolainen Juvan UA lk 3 pisteitä 23
6. Esa Vahvaselkä HAU lk 3 pisteitä 23
6. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 4 pisteitä 23
9. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 5 pisteitä 21
9. Hannu Varis JoeUA lk 4 pisteitä 21

Seuraava osakisa ajetaan ensi lauantaina Ylistarolla MRF Tyres SM Rallisprintin merkeissä 7.9. Ilmoittautuminen päättyy tänään sunnuntaina 1.9. klo 23:59. Sarjan päätöskisa ajetaan Laitilassa 12.10.2024.

Ei liene yllätys sekään, että Toni Kemppainen kertoi seurailevansa, ketkä seuraaviin osakisoihin ilmoittautuu ja tekee sen jälkeen päätöksen, lähteekö Temmes-nimiseltä kotipaikkakunnaltaan etelämmäksi kisoja ajamaan. Temmes nimittäin sijaitsee rannikolta hieman sisämaahan Raahen korkeudella, noin 40 km Oulun alapuolella.
”Näin juuri aion tehdä, vaikka Ylistaron kisa on meille melkein kuin kotikisa”, kommentoi Kemppainen.
”Sinne on nimittäin vainn 300 km matkaa.”

Täydellinen pistetilanne löytyy näiltä nettisivuilta Sarjapisteet-välilehden alta.

-kk