Lindrooseille luokkavoitto ikäkategoriassa 1990 lauantain osakisassa
HRT-sarjan uusimpien autojen, ikäkategorian 1990 (autot luokiteltu ennen päivämäärää 31.12.1990) suosituin luokka Lahden Future SM & HRT -rallissa oli 26 (HRT-sarjan lk 16), jossa oli neljä autokuntaa mukana. Luokassa 15 autoja oli kaksi ja luokassa 17 yksi. Tällä kertaa luokkaan 18 ei ollut osanottajia, kun usein Mitsubishillaan tähän osallistuva Matti J. Tarvainen toipui kotona käsi lastassa. Elokuun lopussa 79 vuotta täyttävällä Tarvaisella on vielä muutama kisa urakoitavana, jotta hän saa tavoitteensa ’800 kisaa ajettu’ täyteen. Aika huimaa! Alkupään kisojen joukossa myös moottoripyörällä ajettuja.
Ensimmäisen päivän eli kuuden erikoiskokeen jälkeen yleiskilpailussa parhaiten oli sijoittunut Toyota Celica 1600 GT:llä Keijo Hållfast, joka vain puolella sekunnilla jätti taakseen Honda Civicillä ajavan, kategorian hallitsevan mestarin Risto Tiinuksen.
”Oma moka oli, kun heti ykkösellä ajoin ulos ja jäin pohjille 17 sekuntia. Ohjaus sai pahasti osumaa, ja auto oli ihan karmea ajettava. Huollossa yritettiin korjata, mutta ei paljoa auttanut”, raportoi Tiinus kisan jälkeen.
Ainoana kuljettajana Euran Juha Mäkitalo Ritmolla luokassa 17 oli tämän kategorian kolmanneksi paras ja yleiskisan sijalla 8. Kympin sakkiin mahtui vielä jämsäläinen Esa Lindroos Corolla 1600 GT:llään. Skoda-miehet Antti Siikala sekä Marko Anttonen miehittivät yleiskisan sijat 13 ja 14.
Future SM & HRT -ralli oli 2-päiväinen, mutta tällä kertaa kumpikin päivä oli oma HRT-osakilpailu. Lauantaina ajettiin jälleen kolme erikoiskoetta kahteen kertaan, suunnilleen saman verran kilometrejä kuin perjantainakin.
Lauantaina järjestys yleiskilpailussa muuttui siten, että Juha Mäkitalo oli tämän kategorian paras sijoittuen viidenneksi. Huiman parannuksen tekivät Esa ja Anja Lindroos, jotka äityivät sen verran kovempaan vauhtiin, että sijoitus lauantaina oli peräti seitsemäs, mutta kategoriassa toinen.
Tiinus tunnusti, että oma moka kävi tässäkin tapauksessa.
”En älynnyt katsoa lauantain tuloksia ewrc:n puolelta. Seurasin tuloksia Ajaksista ja totesin, että hyvin menee. Yhteistuloksissa eroa oli reilusti, ja uskoin vakaasti luokkavoittoon”, paljasti Tiinus.
”Hieman on huono fiilis kisasta, kun ajoin 12 pätkälle kahdeksat pohjat, mutta silti hävisin.”
Todellisuudessa lauantain kisassa Lindroos pääsi yllättämään. Viimeistä edellisen pätkän jälkeen Lindroos oli 1,9 sekuntia Tiinusta edellä ja viimeisellä ero kasvoi 12,3 sekuntiin. Lindroos kertoi, ettei mitään tehnyt sen erikoisemmin kuin aiemminkaan.
”Oli rento ja hyvä mieli ajaa. Kaikki sujui liikoja puristamatta. Ajo sujui mallikkaasti, eikä Anja vieressäkään tällä kertaa vaatinut hiljentämään”, paljasti Lindroos.
”Ei meillä ollut mitään tulostavoitetta eikä odotuksiakaan, annettiin vain mennä.”
Tiinus, Siikala ja Anttonen löytyvät sijoilla 8–10. Keijo Hållfast keskeytti lauantaiaamun toisella erikoiskokeella ulosajon vuoksi. Luokassa 16 myös Kari Holmberg–Ella Valonen tulivat maaliin.
Tiinus uusinee kategoriamestaruuden maksimipistein, mikäli voittaa luokkansa kahdessa viimeisessä osakisassa. Siikalan voittaessa luokkansa vielä kahdesti jää silti vielä kaksi pistettä eroa Tiinukseen. Tasapisteisiin Siikalan kanssa on teoriassa mahdollisuus vielä Mäkitalollakin. Saattaa olla, että heidän tapauksessaan sijoitus joudutaan ratkaisemaan luokkien osanottajamääriä vertailemalla. Ja ovathan Lindroositkin vielä mukana mitalitaisteluissa, mikäli edellä oleville tulee ongelmia vastaan.
Seuraava osakisa ajetaan Petäjävedellä 21.9.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat – Top 10
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 66
2. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 64
3. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 62
4. Esa Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 58
5. Keijo Hållfast HRCF lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 53
6. Marko Anttonen MhMK lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 49
7. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 39
7. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 39
9. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 26
10. Petri Hänninen SLUA lk 17 Opel Kadett GSi pisteitä 14
Kartturit – Tolp 10
1. Jani Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 66
2. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 64
3. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 58
4. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 46
5. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 39
6. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 26
7. Markku Haarala HRCF lk 15 pisteitä 25
8. Sami Jaakkola HRCF lk 16 pisteitä 21
8. Veli-Matti Soinoja MhMK lk 15 pisteitä 21
10. Marko Mäkelä AUK Jämsän Äijät lk 15 pisteitä 19