Luokkien 1–18 kärkikuljettajia eniten ikäkategoriasta Historic 1975
HRT-sarjan luokkien 1–18 porukassa ikäkategorian 1975 luokissa 9, 10 ja 11 ajavat olivat ns. kovaa valuuttaa Vilppulan Talvirallissa. Janne Kanerva (ikäkategoria 1981 ja luokka 14) oli tuttuun tapaan tuloslistan kärjessä, mutta sen jälkeen miehittivät 1975-kuljettajat yleiskisan kärkisijoja. Mäntsälän MK:n Sami Vuorisen vauhti piti loppuun saakka. Kun Kanerva keskeytti teknisen vian vuoksi, nousi Vuorinen yleiskisan kakkoseksi. Luokan 10 kuljettajat Esa Vahvaselkä ja Pasi Männistö löytyvät listalta sijoilta 5 ja 6. Luokan 9 Heikki Välikoski sijoittui listalla 10:nneksi.
Luokkaan 9 tuli viimeksi HRT-sarjaa vuonna 2019 ajanut Jouni Leppälahti, joka on esiintynyt enemmänkin muissa sarjoissa. Maine oli kuitenkin kiirinyt miehen edellä, ja Leppälahden kovaa vauhtia uteliaana odoteltiin. Kun tiedetään luokassa 9 ajavan Niko Allisen huimistelut Escort 1300 GT:llä, täytyy myöntää, että kulmakarvat kohosivat, kun Leppälahti oli ykkösellä (11,3 km) 2,7 sekuntia Allista nopeampi. Mäntän UA:n Heikki Välikoski samanlaisella Escortilla oli kolmas reilut 30 sekuntia perässä ja Petteri Sappinen Paavo Virtasen kanssa pysäyttivät kellot vajaan minuutin hävinneenä.
”Lähdettiin Impillä muistelemaan menneitä ja ajamaan varsinaista juhlarallia. Tasan 40 vuotta sitten ajoin ensimmäisen rallini ja nimenomaan Impillä. Nyt verestellään mukavia muistoja”, paljasti Sappinen, joka on sittemmin ajanut rallia pääasiassa Talbot Sunbeam Lotuksella.
Kakkosella tulikin sitten jobin postia. Ei nähnyt taistelua Leppälahden ja Allisen kesken, kun Leppälahti keskeytti kakkosella tekniseen vikaan. Allinen ei suinkaan alkanut varmistelemaan maaliinpääsyä, kun luokkien 1–18 tuloslistalla mies keikkui jatkuvasti neljäntenä. Kun Kanervat keskeyttivät, Alliset nousivat kolmanneksi, vain noin puolitoista minuuttia Heikki Valkosen Volvo 242:lle hävinneenä. Allisten luokkavoitto tuli marginaalilla 1:45,4.
Mikkelin kisassa ei luokassa 9 ollut muita osanottajia, joten Allisille luokkavoitosta pari pistettä normaalia vähemmän.
Luokassa 10 Hirvensalmen UA:n Esa Vahvaselkä – Henry Hänninen nappasivat jo kauden toisen luokkavoittonsa Escort 1600:llaan. Helpolla se ei kuitenkaan tullut. EPUA:n pari Pasi Männistö – Joonas Männistö samanlaisella Escolla pistivät kampoihin oikein kunnolla. Ykkösellä Männistöt hävisivät vain 0,2 sekuntia Vahvaselän pohja-ajalle. Kakkosella Männistöt kiristivät ja pohja-aika ennen Vahvaselkää tuli 0,4 sekunnin erolla. Tauko oli kahden pätkän jälkeen, ja kolmosella Vahvaselkä peräti 8,9 sekuntia paremman ajan kuin Männistö. Sitten Männistöt ”sisuuntuivat”, ja neloselle kirjattiin 13,7 sekunnin luokkapohjat. Tätä ei Vahvaselkä ”niellyt” ja täräytti viimeiselle 11 sekunnin pohjat. Maalissa Vahvaselkä voittajana kuuden sekunnin erolla.
Esa Laine–Antti Härkönen Escort Twincamilla sijoittuivat kolmanneksi. Luokan neljäs autokunta Pertti Savolainen – Jukka Puurula keskeyttivät kolmosen jälkeen moottoriongelmiin.
Vahvaselkä kertoi myös, että 11-vuotiaan poikansa motocross-harrastuksen vuoksi omat HRT-kisat eivät mahdu kalenteriin ainakaan ennen syksyä. Nytkin oli lähtö Latviaan edessä parin päivän sisällä.
”Mielelläni ajamaan tulen, jos aikataulu sallii”, lupasi Vahvaselkä.
Luokassa 11 kävi kova kato. Sami Vuorinen oli ainoa maaliintullut, muut kolme keskeyttivät teknisiin vikoihin. Suomen tunnetuin Saabisti tällä hetkellä Tomi Tikanmäki oli tekemässä kovaa tulosta, kun ykkösen tulokset luokkien 1–18 osalta tuli julki. Tikanmäki 96:llaan oli Janne Kanervan Volvo 242:n jälkeen seuraavaksi nopein, eroa jäi 11,3 kilometrin matkalla 17,7 sekuntia. Taakse jäivät siis Vuorinen, Leppälahti, Allinen, Valkonen jne.
Tikanmäen ongelmat lienevät alkaneen jo kakkosella, kun ek-sijoitus oli vasta 18:s, eroa Kanervan pohja-aikaan ehti kertyä puolitoista minuuttia. Silti Tikanmäen sijoitus yleiskisassa oli vielä kuudes. Vuorinen oli luokan nopein.
”Perävälitys hajosi, eli hampaat rikki”, viestitti Tikanmäki kisan jälkeen.
Lisäksi Juha-Pekka Salminen keskeytti tekniseen vikaan ykkösellä ja Antero Sakselin kakkosella moottoriongelmien vuoksi.
Ikäkategorian 1975 kuljettajista Sami Vuorinen ja Niko Allinen sijoittuivat yleiskisassa kolmen sakissa Heikki Valkosen perittyä johtopaikka Janne Kanervan keskeytettyä teknisen vian vuoksi (asiasta tarkemmin kategorian 1981 tarinoissa).
HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Kouvolassa 18.5.2024.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Historic 1975 – Top 10
Kuljettajat
1. Esa Vahvaselkä HAU lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 25
2. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 23
2. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 23
4. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 20
5. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 pisteitä 14
6. Heikki Välikoski MäntänUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
6. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 10
8. Petteri Sappinen RDT lk 9 Sunbeam Imp pisteitä 9
9. Pertti Savolainen JuvanUA lk 10 Datsun 1600 SSS pisteitä 3
10. Jouni Leppälahti ESRC lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 1
10. Antero Sakselin SaloUA lk 11 Ford Escort 2000 pisteitä 1
10. Juha-Pekka Salminen KeurUA lk 11 Volvo 142 pisteitä 1
Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 23
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 23
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 20
4. Lauri Hartikainen LprRT lk 11 pisteitä 14
5. Ville Härkönen MhMK lk 10 pisteitä 12
5. Henry Hänninen HAU lk 10 pisteitä 12
7. Sanna Pulkkinen MäntänUA lk 9 pisteitä 10
7. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 10
9. Paavo Virtanen HRCF lk 9 pisteitä 9
10. Jukka Puurula ValUA lk 10 pisteitä 3