Mäntsälän Sami Vuorinen hallitsee jo toista vuotta ikäkategoriaa 1975

Published by HRCF Tiedottaja on

Mäntsälän Sami Vuorinen on uusimassa ikäkategorian Historic -> 1975 mestaruutta. Kuva: Marko Kyöstilä

Eipä ole kahta sanaa siinä, kuka on vuoden 2024 ikäkategorian Historic -> 1975 kärkikuljettaja. Petäjäveden XI Kyläseppärallin jälkeen pistetaulukon kärjessä on Mäntsälän MK:n Sami Vuorinen Ford Escort RS 2000:llaan maksimipistein 70. Hartolasta ei voi enää tulla lisää pisteitä, joten Vuorinen on hallitsevana ikäkausimestarina uusimassa tittelinsä. Kartturina Vuorisen autossa ovat toimineet Timo Peltonen, Sami Taskinen ja nyt Petäjävedellä Jouni Leppälahti, joten sarjapisteet miehillä jakautuivat eikä paikkaa mitalistien palkintokorokkeelle tänä vuonna heille ole tarjolla.

Vuorisella on ns. täysi suora – viisi luokkavoittoa ja täydet osallistumispisteet. Kuusi kisaa on tänä vuonna ajettu, joten pieni ”kauneusvirhe” Vuorisen rivissä piilee. Ensimmäinen kisa Mikkelissä päättyi kakkossijaan, kun Saab-expertti Tomi Tikanmäki kävi nappaamassa korkeimmat pisteet. Tikanmäki olisi ehkä tehnyt saman tempun Vilppulan Talvirallissakin, sillä Tikanmäki ehti ykkösellä johtaa luokkaa viidellä sekunnilla ennen kuin tekninen vika iski ja keskeytys oli tosiasia. Sitä ei koskaan saada tietää. Vuorinen korjasi potin ja siitä alkoi matka voitosta voittoon. Luokkavoitto vielä Hartolasta olisi hieno päätös kaudelle 2024.

Kärkikolmikossa Niko Allinen sekä Pasi Männistö selvittelevät enää keskinäisiä paikkojaan palkintokorokkeella. Tällä hetkellä Allinen on kaksi pistettä edellä kakkosena. Kumpikin pystyy lisäämään enää kaksi pistettä pistepussiinsa. Jos näin käy, sijoitukset tietty säilyvät. Jos Männistö saa kaksi pistettä lisää ja Allinen jää kokonaan ilman, miehet ovat tasoissa. Sen jälkeen verrataan poisjätettyjä pisteitä. Jos nekin ovat tasan, aletaan laskea osanottajamääriä.

Allinen on kolmesti ollut luokan ainoa osanottaja, joten pisteitäkin voisi siis olla sen verran, että maksimit olisi myös hänellä.

Kärkikolmikon takana olevilla ei ole mahdollisuuksia nousta mitaleille.

Luokittain

Luokkaan 9 saatiin iloksemme jälleen Ilkka ja Jere Haljala Escortilla mukaan viivalle. Ainoa kisa ennen tätä oli Kouvola toukokuussa. Viime vuonna Haljalat sijoittuivat ikäkategoriassaan hopealle Vuorisen voittaessa ja Allisen ollessa kolmas.

HRT-sarjan vakiomenestyjät Niko ja Marko Allinen toivoisivat oletettavasti luokkaansa lisää kanssakilpailijoita. Kuva: Marko Kyöstilä

Kolmas autokunta luokassa 9 Petäjävedellä oli ensimmäistä kertaa tänä vuonna mukana. Savonlinnan Veijo ja Petri Hänninen palasivat kisatoimiin, nyt Austin Cooper oli vaihtunut Toyota Corollaan.

Alliset, Niko ja Marko, pitivät homman hyvin hanskassa vielä 16-kilometrisellä ykkösellä Urriassa. Kakkosella Parkkolassa, joka oli 14,3 km pitkä, Haljalat yllättivät 5,4 sekunnin pohjilla. Tauolle tultaessa Allisten johto oli kuitenkin 7,6 sekuntia. Siihen Haljaloiden pohja-ajat tällä kertaa jäivät. Alliset eivät tulleet yllätetyiksi tämän enempää. Maalissa kaksikon ero oli 15,8 sekuntia. Jos Haljalat lähtevät Jari-Pekka-ralliin haastamaan Allisia vielä kerran tällä kaudella, saatetaan nähdä hieno sekuntitaistelu. Varsinkin, kun Allisten ei tarvitse varmistella maaliintuloa. Nolla pistettäkin riittänee heille mitaliin, jopa hopeamitaliin.

Hänniset tulivat myös maaliin. Tulosten perusteella voisi tulkita, että uudessa autossa riittää vielä säätämistä. Aikaerot kielivät epätasaisesta vauhdista. Eroa Alliseen ehti kertyä hieman yli kaksi minuuttia.

Pasi Männistö ja poikansa Joonas ovat tiukasti kiinni mitalissa ikäkategoriansa mestaruustaistossa. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokassa 10 EPUA:n pari Pasi Männistö ja poikansa Joonas nappasi reilun luokkavoiton. Luokkien 1–18 yleiskilpailussa Männistöt keikkuivat tasaisesti 10 nopeimman joukossa kaikilla pätkillä. Viiden pätkän jälkeen maalissa sijoitus oli kahdeksas. Vain 0,8 sekuntia jäi eroa seitsemänneksi sijoittuneeseen Alliseen.

Luokkaan 11 oli Lahden tapaan ilmoittautunut myös HRCF:n Sami Jaakkola. Starletilla mies on tehnyt kovaa jälkeä, mutta miten kulkee Escort RS 2000 lahtelaisen käsissä? Ei sitä kunnolla vielä nähty Lahdessa eikä nyt Petäjävedelläkään, sillä keskeytys teknisen vian vuoksi oli kohtalona Lahdessa kahdesti ja vielä Kyläseppärallissakin.

Kun Jaakkola poistui laulukuoroon, sai Vuorinen keskittyä ajamaan yleiskilpailusijoituksista Kanervaa, ja nyt yllättäen myös uutta nimeä, Sami Tannermäkeä, vastaan. Luokkavoittaja Vuorinen joutui kummallekin taipumaan ja oli siis yleiskisan kolmas.

Mikko Inkiläinen kartturinsa Teemu Inkin kanssa Volvo 144:lla ovat uusi tuttavuus HRT-kisoissa. Tervetuloa mukaan! Siitä se lähtee!

HRT-sarjan 2024 viimeinen osakisa ajetaan Hartolan ympäristössä Heinolan UA:n isännöimän Jari-Pekka-rallin merkeissä lauantaina 19.10.

Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen ikäkategoriassa Historic -> 1975

Kuljettajat
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 70
2. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 66
3. Pasi Männistö EPUA lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 64
4. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 44
5. Esa Vahvaselkä HAU lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 43
6. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort pisteitä 21
7. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 V4 pisteitä 14
7. Anssi Laurell HRF lk 10 Ford Escort Mk2 pisteitä 14
9. Panu Pitkänen FoSUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 12
10. Esa Vuorio VääUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 11

Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 66
2. Joonas Männistö EPUA lk 10 pisteitä 64
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 44
4. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 37
5. Sami Taskinen RDT lk 11 pisteitä 25
6. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 21
7. Lauri Hartikainen LprRT lk 11 pisteitä 14
7. Tom Tähtinen MHJRT lk 10 pisteitä 14
7. Kari Vihmalaakso HRCF lk 10 pisteitä 15
10. Ville Härkönen ESRC lk 11 pisteitä 12
10. Henry Hänninen HAU lk 10 pisteitä 12
10. Jorma Virkki FoSUA lk 11 pisteitä 12
10. Jouni Leppälahti ESRC lk 11 pisteitä 12