Mielenkiintoisia ”käänteitä” HRT-sarjan päätöskisassa, Hakevuori-rallissa
Keravalainen Rally Drivers Team isännöi lauantaina 14.10. Askolan ympäristössä ajettavaa Hakevuori-rallia, joka on Historic Rally Trophy -sarjan 2023 viimeinen, seitsemäs osakilpailu. Hakevuori-ralli keräsi kilpailijoita HRT-sarjan osakilpailuista eniten. Peräti 113 autokuntaa ilmoittautui, mutta tähän mennessä kaksi on joutunut perumaan osanottonsa. Kokonaismäärä on siis 111 kuljettajaparia. Uudemman ikäpolven autoja Askolan Hakevuori-rallissa on noin 60, joten todella loistava kokonaisosanottajamäärä eli 177 kilpailijaparia.
Seuraavaksi eniten HRT-kilpailijoita (109) oli helmikuisessa Kuhmoisten Sora -rallissa. Kaiken kaikkiaan HRT-kisoissa oli tänä vuonna autokuntia yhteensä noin 700. Lahden Historic Rallyn EM-puolella oli lisäksi HRT-nuottiluokissa ajavia kolmisen kymmentä.
Hakevuori-rallissa on viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 50 km. Pisin, neljäs pikataival on noin 18 kilometriä, muut ovat mitaltaan hieman yli tai alle 10 km.
Ensimmäiset autot, tasanopeusluokasta, lähetetään reitille noin klo 13, HRT-ralliluokat noin klo 14. Ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan maaliin Askola-Areenan pihalle noin klo 17–18:n paikkeilla, tietää se letkan viimeisenä ajaville tarvetta varautua myös lisävalojen asentamiseen autojen keulalle. Helsingissä aurinko laskee lauantaina 14.10. klo 18:18, joten pian sen jälkeen alkaa hämärtää. Ja tuntia myöhemmin lienee jo melkoisen pimeää.
Janne Kanerva vanhalla ”sotaratsullaan” Askolassa
Anjalan isä–poika-pari Janne ja Harri Kanerva ovat hallinneet melko suvereenisti viimeisen vuoden ajan HRT-sarjan osakisojen yleiskilpailuakin. Hallitsevat mestarit jatkoivat samaan tahtiin tänä vuonna. Viime vuoden Kaakkoisrallissa Kanerva oli jo niiiin lähellä heittää rukkaset naulaan, kun silloinen Volvo romuttui melkoisesti rajussa ulosajossa. Ystävät ja sponsorit kannustivat miestä jatkamaan ja elokuussa 2022 viivalle Kanervat taluttivat uudemman ikäkauden Volvon, ja tulokset ovat olleet lähes murskaavia.
Nyt on mestaruus ikäkategoriassa Historic -> 1981 varmistunut jo kuudennen osakisan jälkeen, joten Kanervat taluttavat viivalle uudelleen rakennetun kategorian Historic -> 1975 rakkaan turkoosin värisen Volvonsa. Mielenkiintoista on nähdä, maistuuko latu sekä autolle että kuljettajille.
Poimintoja mielenkiintoisista mitalitaistoista
Ykkösryhmässä Jämsän Äijien pari Sami ja Minna Leino lähtevät taatusti alusta asti ”lappu lattiassa”, sillä edellisessä kisassa Lopella sattui heidän sanojensa mukaan ”junnumoka”. Sami kertoi, etteivät he seuranneet tuloksia lainkaan ja olettivat vauhtinsa riittävän. Maalissa pettymys oli suuri, kun vain kolmen sekunnin erolla jäivätkin luokassa kolmanneksi. Forssan UA:n Panu Pitkäselle mestaruuteen riittää periaatteessa maaliin tulo, sillä heidän luokassaan ei ole muita osanottajia eli pistepotti ei olisi kasvamassa. Leinojen voittaessa luokkansa he olisivat tasapisteissä. Heikomman poislaskettavan kisan sijoituksen vuoksi Leinojen mestaruus on kiinni Pitkäsen keskeyttämisestä.
Ikäkategoriassa 1975 Janne Kanervan ilmaantuminen mukaan kisaan saattaa sekoittaa tilannetta. Oletetaan Kanervan voittavan luokan 11, joten pistejohdossa nyt olevan Sami Vuorisen pistesaldo ei kakkossijalla kasva. Ilkka Haljala luokkansa voittaessaan voisi nousta tasoihin Vuorisen kanssa. Tässä tilanteessa ratkaisee ensiksi poisjätettävät kilpailut ja silloin kahdella keskeytyksellä Haljala jäänee hopealle.
Entä nuottiluokassa? Vaikka johdossa oleva AL-Kangasniemen Timo Markkanen jäisi pisteittä, ei kakkosena oleva THU-teamin Petri Fonsell pysty nousemaan mestariksi. Mutta himmeämmät mitalit ratkaistaan Fonsellin ja kolmantena pisteissä olevan Heinolan UA:n Teemu Koiviston kesken. Seuraavina pistetaulukossa olevat Martti Virolainen, Jari Latvala ja Pasi Hapulahti eivät ole enää mukana.
Lisäväriä nuottiluokkien kisaa tuovat varmuudella ensimmäistä kertaa tänä vuonna sarjassa esiintyvät Valkealan UA:n Antti Leponiemi sekä Anjalankosken UA:n Harri Eerola. Kummatkin ajavat luokassa 22, eli Timo Markkasen haastajina.
Tasanopeusluokan mestaruustaistoon tuli mielenkiintoinen ”twisti”, kun hallitseva mestari Reijo Rintala ei saa toisen kilpailun päällekkäisyyden vuoksi viereensä Kuhmoisista asti 2-ohjaajana toiminutta Jari Kulmalaa. Rintala on nyt opastanut jo toisen 2-ohjaajan laitteiston saloihin, kun monivuotinen kartturi Antero Mannila jäi pois. Kulmalan tilalle löytyi THU-teamin Matti Juselius.
Rintala on pisteissä kolmantena, kahdeksan pistettä johtavaa Mika Alakoskelaa perässä. Siinä välissä kakkosena ovat Eugen ja Ritva Damstedt, joilla on pisteen eromatka Rintalaan. Ja jottei tämäkään olisi ihan niin yksinkertaista, on latvialainen pari Agris Stanevich–Uldis Hmielevskis melkoisen kova vastustaja. He nimittäin voittivat Lahden osakisassa perjantaina mutta keskeyttivät lauantaina.
Hakevuori-rallin kilpailukeskus on Askola-Areena, Linnankoskentie 61, Askola. Nuotitusaika on klo 7:30-13:00 tietyn aikataulun mukaan. Tasanopeusluokka starttaa klo 12:57 ja HRT-luokka noin klo 14:00. Viiden erikoiskokeen jälkeen maaliintulo ja palkintojenjako aloitetaan tasanopeusluokasta noin klo 17:n maissa, ja siitä noin tuntia myöhemmin muut luokat.
-kk