Mika Alakoskela ja Latvian Agri Stanevics tasanopeusosakisojen voittajat Lahdessa

Published by HRCF Tiedottaja on

Mika Alakoskela – Risto Salonpää joutuivat lauantaina ”painimaan” GPS-paikannuksen kanssa. Miehille oli yllätys, että olivat yhteistuloksissa peräti neljänsiä. Kuva: Marko Kyöstilä

Tasanopeusluokan kilpailut Lahti Historic Rallyn viikonloppuna on ajettu jo parina vuonna siten, että kumpikin päivä on oma osakilpailunsa. HRT-sarjan luokkien kohdalla tehtiin ensimmäistä kertaa näin tämän vuoden kisassa.

Tasanopeusluokka oli osanottajamäärältään jälleen suurin, kumpanakin päivänä. Aivan ennätykseen ei tänä vuonna päästy, 19 autokuntaa starttasi perjantaina. Lauantaina määrä putosi yhdellä, kun Reijo Rintala jäi pois auton teknisistä syistä johtuen. Viime vuonna autokuntia Lahdessa oli 20. Tämä määrä olisi tullut täyteen, mikäli Jore Laakson kartturina toimiva tyttärenpoika Sauli olisi saanut koulustaan perjantaiksi vapaata.

Lopen Pekka Stellberg ja kartturinsa Pertti Toivonen lähtivät kolmen osakisan jälkeen Lahteen seitsemän pisteen johtoasemassa ennen Eero ja Eetu Juutilaista. Hallitseva mestari Reijo Rintala ja kartturi olivat kolmantena vain pisteen päässä Juutilaisista ja kahdeksan siis Stellbergista.

”Toivotaan, että ollaan pistejohdossa tämänkin viikonlopun jälkeen. Kovia haastajia on vastassa, saapa nähdä, miten käy”, jutteli Stellberg juontajan haastattelussa torstaina järjestetyissä Rallietkot-tapahtumassa.

Pekka Stellbergille (vas.) ja Pertti Toivoselle Lahden viikonloppu oli menestyksekäs. Kuva: Seppo Koskinen

Rintala ei ollut kauden avauskisassa mukana, mutta nappasi voiton sekä Vilppulassa että Kouvolassa. Rintalan ”tavaramerkki” on jo pitkään ollut se, että alussa ei vielä keikuta kärjessä, mutta kun maaliin tullaan, listan kärjessä on pari Rintala – Kulmala. Aivan täsmälleen näin ei perjantain osakisassa käynyt, sillä Stellberg oli kärjessä, mutta Rintala ”jo” kakkonen. Pieni yllätys!
”Muutimme hieman kisataktiikkaamme, ja se näköjään toimi”, paljasti Rintala kisan jälkeen.

Kakkosella Lapuan Mika Alakoskela – Risto Salonpää paranteli asemiaan suoriutumalla parhaiten. Rintala oli neljäs ja Stellberg vasta 9:s. Kolmosella Alakoskelan autokunta oli edelleen paras, Rintala piti pintansa neljäntenä, mutta Stellberg joutui yhden sijan taipumaan ja oli 10:s.

Ulkomaalaisvahvistus, latvialaispari Agris Stanevics – Uldis Himelevskis Ladalla, pääsi ykköspätkän kahdeksannen sijan jälkeen mukaan ”tositoimiin” ja oli kakkosella toinen sekä kolmosella jaetulla toisella sijalla. Täällä nimittäin Jarmo Vesala – Kari Kuosmanen keräsivät täsmälleen saman määrä virhepisteitä kuin latvialaiset.

Kun kolmen pätkän jälkeen tultiin tauolle, Alakoskela, Rintala ja Stanevics miehittivät kärkikolmikon paikat. Stellberg oli seitsemäntenä.

Nelosella tauon jälkeen Rintala nousi kärkeen, Stanevics oli toinen. Kolmanneksi ylsi Markku Nieminen – Tapani Laitinen. Stellberg, Alakoskela ja Vesala siinä aivan tuntumassa.

No, mutta, mutta… viitosella oli Hannu ja Matti Juseliuksen vuoro olla ykkösenä. Alakoskela, Stellberg sekä Eugen ja Ritva Damstedt seuraavina.

Viimeisellä pätkällä Alakoskela – Salonpää eivät antaneet muiden yllättää. Rintalalle kirjattiin 1,20 virhepistettä enemmän kuin Alakoskelalle. Stellberg oli täällä hienosti jälleen kolmas ja Damstedtit neljäntenä.

Mika Alakoskela (vas.) viihtyy hyvin tasanopeusluokassa hyvän porukkahengen vuoksi. ”Tämä on mun perhe”, toteaa lapualainen. ”Ja Lahden kisaviikonloppu on kuin kesälomareissu”. Kartturi Risto Salonpää myhäilee vieressä. Kuva: Seppo Koskinen

Kun sitten lopputulokset osakisasta 4/7 julkaistiin, Alakoskela – Salonpää voittivat sekunnilla eli yhden (1,0) virhepisteen erolla Rintala – Kulmalan.
”Viimeisen pätkän viimeisessä mittauspisteessä olimme Alakoskelan kanssa tasoissa. Mittauspiste oli kaksi metriä ennen maalia. Tulokset kertovat, että tässä Alakoskelalle tuli 0,2 virhepistettä ja meille 1,2. Siinä se sitten oli. Kouvolassa tilanne oli täsmälleen samanlainen, sillä erolla, että me voitimme siellä”, raportoi Rintala kisan jälkeen.

Lajia tuntemattomille kerrottakoon, että jokaisella erikoiskokeella on useampia, salaisia mittauspisteitä, joissa olisi oltava pyydettynä aikana. Auton pitää olla sekunnin kymmenesosan tarkkuudella pisteessä, virhe +/- 0,1 sekunti eli sekunnin heitto tuo 1,0 virhettä.

Stanevics sijoittui kolmanneksi. Virhepiste-eroa Alakoskelaan jäi 9,40. Stellberg, Juutilainen ja Juselius mahtuivat  ”top-viiteen”.

Ja lauantaina oli kisa uusi….

Kun lauantaina oli vuorossa osakisa 5/7, olisi voinut olettaa, että järjestys tuloslistoilla olisi suunnilleen kuin edellisenä päivänä. Lähtiessä tosin tiedettiin, että Rintala on pois, mutta edellisen päivän kärkikuljettajien odotettiin olevan kärjessä tänäänkin.

Juutilaiset, isä-Eero ja poika Eetu, joutuivat hieman taipumaan pistetaulukossa, kun Lahden kisojen jälkeen ero Pekka Stellbergiin kasvoi yhdellä pisteellä. Kuva: Marko Kyöstilä

Jälleen on todettava, että tasanopeus ei ole niin helppoa, että etukäteen tietäisi, miten kisassa käy. Aamun aloitti parhaiten Eero Juutilainen ja poikansa Eetu. Kakkoseksi tällä kertaa Jukka Hallamaa – Pekka Kaipainen, eroa vain 0,3 virhepistettä. Stellberg ja Juselius sen sijaan eivät ”pettäneet”, samalla kun viidenneksi parhaiten suoriutui pari Tapani Kuparinen – Ilpo Uusikari. Olikohan miesten kaikkien aikojen paras ek-suoritus?

Stanevics oli kuudes ja Alakoskela vasta 10:s. Mitä ihmettä? Joku irvileuka jo vitsaili, että Alakoskelaa ei nyt ”kiinnosta homma”, kun ei ole taistelua Rintalan kanssa. Uskoako tuota?
”Heitin takaisin, että pitäisiköhän liimata Reijon kuva kojelautaan, josko sitten kulkisi”, paljasti Alakoskela myöhemmin.

Tosiasiassa Alakoskela selitti myös ongelmaa tarkemmin.
”Kun GPS-paikantimen kanssa ajetaan, yhteys laitteisiin on todella tärkeää. Nyt meillä ja mm. Damstedteillakin oli paikannuksen kanssa vaikeuksia. Kun omat laitteet näyttivät kaiken olevan oikein, ei ollut mahdollisuutta tehdä korjaustoimintoakaan, kun ei tiennyt, miten korjata”, selvitti Alakoskela.

Aamun toisella Stanevics repäisi hieman kaulaa, kun oli paras 4,90 virhepisteen erolla Stellbergiin. Alakoskela lienee kuullut ”irvailua” ja terästäytyi kolmanneksi ennen Niemistä ja Juutilaista.

Kolmosella Stanevics edelleen tarkin. Eilisessäkin kisassa lähellä kärkeä kisannut pari Petter Wallen – Lauri Lindström oli nyt kakkonen ja Stellberg kolmas.

Nelosella Stanevics ja Juutilaiset kärjessä. Kun ihmettelin Kuparisen autokunnan sijoitusta eilen pätkällä neljäntenä, pistivät pojat vieläkin paremmaksi.  Nyt lauantaina EK:lla 4 sijoitus oli kolmas! Hienoa! Alakoskelakin jäi taakse seuraavaksi tarkimpana.

Tasanopeusluokassa palkittiin lauantaina osakisan voitosta sekä 2-päiväisen kisan paremmuudesta latvialaiset Agris Stanevics (vas.) sekä Uldis Himelevskis. Kuva: Seppo Koskinen

Stanevics oli lauantain kisassa tarkin ykkösen jälkeen kaikilla viidellä erikoiskokeella.  Näin ollen voittokin tuli melko selvästi, kun Stellbergin autokunta onnistui kuitenkin nappaamaan kakkossijan 17,30 erolla voittajaan. Juutilaiset sijoittuivat lopulta kolmanneks, voittajaan tuli eroa 22,90 virhepistettä.

HRRT-sääntöjen mukaan osakisoja oli siis kaksi. Virallisesti Lahden kilpailu oli kuitenkin 2-päiväinen, minkä vuoksi palkinnotkin jaettiin 12 erikoiskokeen tulosten perusteella Lahden satamassa.

Yhteistulokset
1. Agris Stanevics – Uldis Hmielevskis Lativa Lada 1500 S virhepisteitä 91,70
2. Pekka Stellberg – Pertti Toivonen HRCF/AL Mazda 323 vp 113,90
3. Eero Juutilainen – Eetu Juutilainen RUA/AL Hki Audi Coupé quattro vp 122,20
4. Mika Alakoskela – Risto Salonpää LapUA/EPUA Opel Kadett 1.8E vp 141,40
5. Hannu Juselius – Matti Juselius THU-team Opel Manta 2.0 E vp 150,20

Stanevics oli viime vuonnakin Lahdessa voittaen perjantain osakisan ja lauantaina keskeytti teknisen vian vuoksi. Myös Askolassa viime vuoden lopulla ja Mikkelissä tammikuussa Stanevics oli mukana. Nyt Lahdesta tuli sen verran pisteitä, että pistetaulukossa sijoitus 15 parani 8:nteen. Samalla kärkikaksikon välissä Stellberg kasvatti pisteellä eroa Juutilaiseen. Kun kaksi kisaa on vielä ajamatta, on mestaruuden kannalta tilanne aika lailla auki.

Stanevics oli luonnollisesti iloinen menestyksestään Lahdessa.
”Totta kai, olemme onnellisia ja ylpeitä voittaessamme Suomessa, joka on todellinen rallimaa. Järjestelyt olivat hyvät ja reitti fantastinen”, jutteli Lada-mies.
”Toisaalta, esimerkiksi toisella kerralla pätkillä olisi joissain paikoissa voinut olla hieman korkeammat nopeuspyynnöt ja jotkut siirtymät hieman hitaammat. Mutta kaikesta huolimatta, ralli oli hieno.”

Seuraava osakisa 6/7 ajetaan Petäjävedellä 21.9.

-kk