Mikkelissä ykkösryhmää piristi neljä Fiat 127 -kuljettajaparia luokassa 1

Published by HRCF Tiedottaja on

NHD:n Martti Sarasto-Jussi Tukkimies siirtyivät tälle kaudelle Fiat 127:n puikkoihin. Kausi alkoi viimevuotista paremmin; keskeytyksestä luokkavoittoon. Kuva: Marko Kyöstilä

HRT-kausi ykkösryhmän osalta alkoi hieman erilaisella osanottajajaolla kuin viime vuosi. Nyt ilahduttavasti luokassa 1 oli peräti neljä kuljettajaparia, jotka lähtivät taistelemaan pisteistä Fiat 127 -kilpurillaan. Muissa ykkösryhmän luokissa (2–4) oli Mikkelissä vain yksi autokunta, mikä tiesi jo etukäteen sitä, että maaliin tullessa pottiin kertyvä pistemäärä on maksimissaan yhdeksän.

Mikä olisikaan voinut olla parempaa kuin luokan 1 kova sekuntitaistelu luokkavoitosta, ja miksei koko kategorian voitostakin. Mielenkiintoista oli, että viime vuonna ikäkategorian 1969 kakkoseksi sekä Historic Seniorit -sarjan (65 vuotta täyttäneiden, tänä vuonna 55 v) voittaja Martti Sarasto lähti kauteen 2024 uudelleen Fiat 127:lla. Näin hän teki viime vuonnakin. Kun kaksi kisaa oli päättynyt keskeytykseen harmittavan pienen teknisen vian vuoksi, vaihtui auto takaisin Cortinaan. Nyt oli uuden yrityksen aika!

Lisämielenkiintoa luokkaa toi myös rallisprinteihin viime vuosina nelivetoisella Mazda 323:lla keskittynyt Harri Könönen, jonka edellisestä rallista on kulunut jo 30 vuotta. Jarmo Siira ja Kari Iivanainen lähtivät edellä mainittua haastamaan. Tässä vaiheessa ei vielä osattu arvioida heidän vauhtiaan.

Ykköspätkä Mikkelissä oli noin kahdeksan kilometrin mittainen. Sarasto täräytti 12,7 sekunnin pohjat ennen Siiraa. Könönen oli kolmas jäätyään Siiralle vain 0,2 sekuntia. Iivanainen aloitteli tunnustellen, ero Sarastoon 18,5 sekuntia.

Kakkonen oli kisan pisin pätkä, mittaa 17,32 km. Sarasto oli jälleen nopein. Muut jäivät hieman alle sekunnin per kilometri. Kun kakkosen jälkeen oli huoltotauko, Sarasto-Jussi Tukkimies johtivat noin puolella minuutilla. Siira ja Könönen tiukasti seuraavina, vain 1,4 sekunnin erolla toisiinsa.

Kolmosella, 13,6 km, sama tahti jatkui. Sarastolle 11,7 sekunnin pohjat ennen Siiraa. Nyt Iivanainen jäi Siirasta vain 0,3 sekuntia, mutta Könönen hävisi pohjille 35,6 sekuntia.
”Tosiaan oli kivat tiet, ja pikkuautoillekin oikein sopivat. Kolmosella valitettavasti käsi osui päävirtakytkimeen ja auto sammui. Kävin kurkkaamassa konepellin allekin, minkä jälkeen tajusin ongelman syyn”, kertasi Könönen, joka kuitenkin vielä piti kolmospaikkansa. Eroa Sarastoon oli kuitenkin jo minuutin verran.
”Arvaa vain, vaihtuuko kytkimen paikka?”

Nelosella ratkaisun hetkiä

Noin kymmenen kilometrin mittaisella nelosella yllätti Kari Iivanainen kartturinsa Päivi Iivanaisen kanssa. Saraston pohja-aikaan ei jäänyt eroa kuin 3,8 sekuntia. Siira kartturinsa Kati Pereläisen kanssa jäi pohjista 12,2 sekuntia. Ja mitä ihmettä! Könönen vietti nelosella reippaasti yli puolitoista minuuttia enemmän kuin muut.
”Harmittavasti sellaisessa ’ammattikatsojien paikassa’ maalaistalon pihan yhteydessä luiskahti penkkaan. Katsojat olivat piilossa, kunnes karautimme keula edellä lumipenkkaan. Aikaa paloi”, kertoi Könönen.

Näin oli kisa Könösen ja veljen vaimon Johannan kanssa ”menetetty”. Eikä siinä auttanut, vaikka viimeiselle, noin 11,5 km, pätkälle Könösille kirjattiin 2,5 sekunnin pohjat. Sekä Sarasto että Siira pysäyttivät kellot täsmälleen samaan aikaan. Iivanaiset olivat neljänsiä.

Parin Sarasto–Tukkimies luokkavoitto oli varsin selkeä, peräti 53,1 sekuntia. Heitä jäi kuitenkin hieman epäilyttämään, oliko viimeisen ek:n aika heidän osaltaan oikein.
”Lähtö-AT:lla oli varsin kaaosmainen tilanne. Meitä yritettiin saada lähtemään ilmoitetulla minuutilla, mutta ei annettu aikakorttia. Emme siihen suostuneet. Aikakortti lopulta saatiin, ja sitten lähdettiin seuraavalla minuutilla”, selvitti Tukkimies tilannetta.
”Jäi kaivertamaan tilanne. Autossa gps-yhteydet olivat niin huonot, ettei saatu yhteyttä Ajaksin tulospalveluun Sportitynkaan kautta asian tarkistamiseksi.”

Ajaksin kanssa sunnuntai-iltana kuitenkin mielenkiinnosta selviteltiin asiaa, mutta kirjanpidosta ei löytynyt tukea sille, että olisi virhettä. Puskakellon mukaan autot tulivat maaliin noin minuutin välein. Mutta oliko autot lähetetty minuutin välein, onkin jo toinen askarruttava kysymys. Kirjanpidon mukaan kyllä.

Tokihan ei enää olisi ollut mitään tehtävissä, kun tulokset oli jo hyväksytty ja tuomaristo ne allekirjoittanut. Vastaisuudessa tällaisessakin tilanteessa kannattaa välittömästi olla yhteydessä kilpailun yhdyshenkilöön ja pyytää tarkistamaan asia. Jos pyyntö pitää tehdä kirjallisesti, siitä saa häneltä ohjeet. Tässä vaiheessa mahdollisia virheitä voi vielä korjata. Myös tällaisia tilanteita varten yhdyshenkilö on kilpailussa paikalla.

Luokissa 2, 3 ja 4 niiden ainoat osanottajat tulivat maaliin. Luokkavoittajat siis Markku Hakala-Jari Männistö Corolla, Raimo Lindén–Toni Repo Celica sekä Markku Kulmala-Mika Rantala Volvo 144.

Mikkelissä hytistiin reilusti yli 20 asteen pakkasessa. Toivottavasti Vilppulan Talvirallissa 24.2. ei ole aivan niin kipakkaa pakkasta.

-kk

Ykkösryhmän pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 12
2. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 10
2. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 10
2. Raimo Lindén Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica 1600 pisteitä 10
2. Markku Kulmala LemUA lk 4 Volvo 144 pisteitä 10
6. Kari Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 9
7. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 8

Kartturit
1. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 12
2. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 10
2. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 10
2. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 10
2. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 10
6. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 9
7. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 8