Nähdäänkö mestaruudesta tiukka taistelu Heinosen ja Leinosen kesken?
Luokkien 5–8 autot ovat kategoriaan Historic 1969 kuuluvia. Pitkään tätä kategoriaa mestaruustaisteluissa hallinnut Jari Ohrankämmen on vähentänyt kilpailemistaan, mutta hänen paikkansa näyttää nyt ottaneen Porvoon Seudun UA:n Timo Heinonen Fiat 850 Coupélla. Heinonen on sarjataulukon kärjessä; kolmesta kisasta luokkavoitto ja täydet pisteet. Vakuuttavasti Kuhmoisissa ajanut Lahden Sami Leinonen ”ilmoittautui” mukaan mestaruustaistoon napaten kauden ensimmäisen luokkavoittonsa. Seitsemästä viisi parasta kisaa lasketaan loppupisteisiin, joten kaikki on vielä mahdollista.
Luokassa 5 peli ratkaistiin jo kisan ensimmäisellä ja pisimmällä 22,78-kilometrisellä pätkällä. Eroa Antti Heinäsen Fiat 850 Specialiin kertyi neljän pätkän aikana 2,5 minuuttia.
”Auto pelitti tosi hienosti tänään, mutta hurjat olivat pätkät tällaiselle autolle. Joka hypyssä pohjattiin niin paljon, että epäiltiin jo ykkösen jälkeen, että kestääköhän auto maaliin asti”, kertasi Heinonen.
”Mutta kesti, ja kaikki jees.”
”Ajo oli vähän takkuilevaa aluksi. Mutta kun tuli minuutin pohjat, päätettiin, että nyt säästetään vähän autoa. Ei ruveta ihan urheilee.”
”No sit niin sanotusti pilkka meinasi osua omaan nilkkaan. Viimeisen pätkän maalimutkassa nojailtiin oikein kunnolla. Yleisö sai viihdettä, ja varmaan tulee nettiin videoita tapahtumasta. Lumi lensi hienosti.”
Antti Heinänen tuli kartturin Tiia Mäenpään kanssa myös maaliin.
”Aika vaihderikas kilpailu oli. Pientä ulosajoa ja eikä oo voimaa ja auto kävi välillä kolmella ja vaikka mitä. Mutta hauskaa oli”, raportoi Heinänen.
Luokan 6 voittanut Sami Leinonen oli tyytyväinen kisaansa.
”Tosi hieno kilpailu oli ja tiet oli aivan mahtavia”, totesi Leinonen, joka on ns. paluumuuttaja, sillä edellisistä hissekisoista on vuosia aikaa.
”Todennäköisesti ajetaan muutkin kisat. Kaikkien viikolla koettujen remonttiongelmien jälkeen on hienoa olla nyt maalissa. Eilen illalla saatiin auto valmiiksi. Tää on enemmän kuin voitto, oikea työvoitto.”
Renault Gordinilla maaliin tuli myös pari Ari Koskinen-Anne Kalenius Urjalan UA:sta.
Luokan 7 odotettu sekuntitaistelu Martti Saraston ja Bertil Lindholmin kesken tyrehtyi jo ennen kuin se alkoi. Lindholm nimittäin karautti ulos. Useiden minuuttien jälkeen mies pääsi jatkamaan ek:n maaliin asti. Lindholm keskeytti kuitenkin ennen kakkosta.
Sarasto ajoi tämän jälkeen helposti luokkavoittoon.
”No joo, tämä oli tällainen rauhallinen koitos tällä kertaa.”
”Oli kivoja teitä ja sit oli paljon oikein ikäviä teitä, pomppuja ja puuteria. Tää ei oo ihan paras mahdollinen ajokki sellaisiin olosuhteisiin. Kokonaisuutena jää kyllä plussan puolelle, kivaa oli,” myönsi Sarasto.
Jyrki Meronen paljasti kisan jälkeen, että on niin sanotusti opetellut maaliin ajamista.
”Nyt meni ihan hyvin. Viimeksi jäätiin jo heti kakkoselle. Lumiset tiet, jotka tietty vähän haittasivat, mutta muuten meni ihan hyvin”, paljasti Meronen.
Luokassa 8 ei ollut osanottajia.
Seuraava osakisa on toukokuun puolivälissä ajettava KaakkoisRalli.
-kk
Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Historic 1969
Kuljettajat
1. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 Coupé pisteitä 39
2. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 25
3. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 24
4. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault Gordini R8 pisteitä 21
5. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
5. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 12
7. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 10
7. Jyrki Meronen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 10
Kartanlukijat
1. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 39
2. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 24
3. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 21
4. Mikael Lagerström LvUA lk 7 pisteitä 12
4. Jussi Tukkimäki NHD lk 7 pisteitä 12
4. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 12
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 12
8. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 10
8. Antti Temonen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 10