Nuottisarjalaisille sattui ja tapahtui Kuopion Hotelli Iso-Valkeinen -rallissa

Published by HRCF Tiedottaja on

Lakeuden UA:n Toni Kemppainen ja Mäntsälän MK:n Veikko Kanninen hallitsivat luokkaa 20 Kuopiossa. Kuva: Marko Kyöstilä

Hallitseva nuottisarjan mestaripari Antti Leponiemi – Jenna Palohalme Escortilla ei ainakaan vielä Kuopioon lähtenyt puolustamaan titteliään. Kaiken kaikkiaan 13 autokuntaa lähti savolaisille pätkille.

Luokassa 20, jossa autot ovat siis 1300-kuutioisia, Historic Rallisprint -sarjan mestari 2024 Toni Kemppainen oli iloksemme lähtenyt ajamaan rallia kartturin kanssa nuotista, ja oli ilman muuta vahva ennakkosuosikki luokkavoittajaksi, mutta miestä veikattiin korkealle myös nuottisarjalaisten yleiskilpailussakin.

Kemppainen aloitti jo heti raviradalla muita vauhdikkaammin. Jäisellä, noin kolmen kilometrin mittaisella uralla Kemppainen latasi heti yhdeksän sekunnin pohja-ajan ennen PR-Racingin Harri Antinahoa ja Mari Kinnusta Starletilla.  Kiuruveden UA:n Jussi Lappalainen ja Kokkolan Panu Kleimola olivat kolmansia, 1,2 sekuntia Antinahoa perässä.

Antinaho keskeytti EK:lla 6 eli hisse-luokkien toisella pätkällä teknisen vian vuoksi. Sen jälkeen Kemppainen ja Lappalainen hallitsivat kisaa. Jo puolisen minuuttia kärjestä jäänyt Starlet-pari Seppo Raittila–Janne Karhunen jäi kisan pisimmällä pätkällä vielä reilun minuutin lisää. Liekö syynä jo täällä ollut tekninen ongelma, kun seuraavalle pätkälle, kisan viimeiselle he eivät enää ilmaantuneet. Teknisen vian vuoksi myös Harri Välimäki–Jens-Arne Hildén keskeyttivät jo kuutosen jälkeen.

Ilkka Pohjonen–Nea Uusitalo Skodalla tulivat maaliin, joten kuudesta lähteneestä toinen puoli keskeytti.

Kemppainen sijottui lopulta nuottisarjalaisten yleiskisassa kolmanneksi. Edelle ehtivät voittajapari Ville ja Saimi Silvasti Lancia 037:lla ja Pasi Hapulahti – Antti Nordström Volvo 242:lla. Eroa kärkeen reilut puolitoista minuuttia.

Luokassa 21 Juha-Pekka Jokela ja kartturi Jasu Vuori ajoivat 1600-kuutioisella Escortillaan ilman kanssakilpailijoita. Yleiskisassa Jokela ylsi neljänneksi, Kemppaisen kolmanteen sijaan jäi eroa 26,5 sekuntia.

Ilpo Hietanen – Jari Hellgren ylsivät selvään luokkavoittoon. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokassa 22 Rajamäen Ilpo Hietanen ja kartturi Jari Hellgren ottivat maukkaan voiton Volvo 142 S:llä. Ykkösen eli raviradan jääpätkän jälkeen Hietanen oli vasta kolmas, kun eroa pohjat ajaneeseen Kari Kajulan Opel Kadett GTE:hen kertyi kuusi sekuntia. Edelle kakkoseksi ehti vielä Ville Jauhiainen-Tapio Nirkkonen Escort RS:llä. Jarmo Monni ja Jari Simola neljäntenä jäivät 12,4 sekuntia.

Hisse-luokkien toisella, noin seitsemän kilometriä pitkällä pätkällä taistelu luokkavoitosta oli tiukkaakin tiukempi. Jauhiainen innostui painelemaan ihan tosissaan ja Kajula taipui 0,4 sekunnin päähän. Hietanen jäi täällä 4,9 sekuntia.

Kisan pisimmällä pätkällä Kari Kajula oli vaikeuksissa. Johtoasemassa ollut pari menetti ulosajon vuoksi voittomahdollisuuden.
”Ihan oli oma moka, täytyy myöntää”, kertasi Kajula.
”Takapiikki vasempaan risteykseen tultiin ihan reippaasti. Ehdin siinä pähkäillä, että vedän tuosta penkan vierestä linjaa hienosti. Tie olikin aurattu ns. tyhjän päälle, ja siinä ollut lumipenkka imaisi etupyörän sisäänsä. Ei saatu autosta oviakaan auki ennen kuin katsojat potkivat lunta pois edestä.”

”Porukka auttoi meidät takaisin teille. Onnea matkassa oli siinä, että vaikka 14 minuuttia siellä kuhnailtiin, meille jäi minuutti vielä aikaa, ettei suljeta kilpailusta.”

”Ykköspätkän jälkeen jo ehdittiin manata, että taidetaan jäädä kisassa viimeiseksi. Metsässä meno alkoi sitten maistua, ja hyvin tultiin tähän ulosajopaikkaankin asti. Viimeinen pätkä kruisailtiin, kun enää ei ollut mihinkään kiire. Maalinajo oli meille tärkeää, saatiin näin ollen sentään neljännelle kuuluvat HRT-pisteet.”

Seiskalla oli vaikeuksissa myös Ville Jauhiainen, sillä 18,62-kilometrisellä pätkällä tappiota Hietaselle tuli yli minuutti. Monni hävisi reilut puolitoista minuuttia ja Kajulalle kirjattiin pätkäaika, joka oli yli 20 minuuttia.

Eipä ollut teknisiä ongelmia Jauhiaisella, vaan mies ihan avoimesti myönsi, ettei yksinkertaisesti nähnyt pimeällä riittävän hyvin eteensä.
”En oo pitkään, pitkään aikaan ajanut pimeällä pätkää. Tuntui, etteivät valotkaan näytä mitään. Kun vielä lähellä piti -tilanteita oli useampia, pudotettiin vauhtia ihan suosiolla. Viimeiselläkin oli sama juttu”, paljasti Jauhiainen.

Laukaassa Peurunkarallissa näyttäisi siltä, että nuottisarjalaiset pääsisivät ainakin suurimman osan kisasta ajamaan valoisaan aikaan. Josko siellä onnistaisi paremmin?
”Huttusen Jarin kanssa heitettiin ihan läpällä, josko hän lähtisi kartturiksi.”

Hietanen ajoi viimeiselle vielä noin 40 sekunnin luokkapohjat ja voitto tuli puolentoista minuutin erolla Jauhiaiseen. Jarmo Monnilla kertyi Hietaseen eroa kolmisen minuuttia ja Kajulalla kaikkien AT-rangaistusten myötä noin 27 minuuttia.

Luokassa 23 luokkavoitto ja yleiskilpailunkin voitto menivät Ville Silvastille ja Saimi Silvastille Lancia 037:lla. Silvastit ajoivat pohjat jokaiselle pätkälle.

Hapulahti sai päivän kolmannelta erikoiskokeelta laskennallisen ajan, kun vain kolme kilometrin ajamisen jälkeen seurantalaite ilmoitti kilpailijaparille ”punaisella lipulla”, että erikoiskoe on keskeytetty.
”Vähän siinä ihmeteltiin, kun meidät lähetettiin järjestäjän 0-auton perään vain minuutin erolla”, kertoi Hapulahti.

Nuottisarjan 2024 kakkosparille Pasi Hapulahti-Antti Nordström sattui harmittava tilanne ek:lla 7. Kuva: Marko Kyöstilä

Kun virhe todettiin järjestäjien puolelta tapahtuneen, Hapulahti sai aikahyvityksen ja seitsemän minuutin tappio Silvastille vaihtui noin 15 sekuntiin.
”Lopputuloksena tämä on ihan ok, tämä ei missään tapauksessa kisaamme ratkaissut.”

Silvastin Lancia 037 kiinnosti kovasti Kuopiossa katsojiakin.
”Ihan hienosti tämä istui talvisiin olosuhteisiin”, jutteli Ville maalissa.
”Täytyy vain hieman parannella auton talvivarustusta, kun lasit tuppasivat mennä ajon aikana huuruun.”

Lyhyemmästä uutisesta heti kisan jälkeen voi lukea lisää nuottisarjan kärkikolmikon kisasta.

Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Laukaassa Peurunkarallin merkeissä 1.3.2025.

-kk

Pistetilanne osakisan 1/6 jälkeen
Nuottisarja

Kuljettajat – Top 10
1. Ville Silvasti UuUA lk 23 Lancia 037 pisteitä 12
1. Ilpo Hietanen NuUA lk 22 Volvo 142 S pisteitä 12
1. Toni Kemppainen LakUA lk 20 Opel Kadett 1.3D pisteitä 12
4. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 10
4. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
4. Juha-Pekka Jokela HRCF lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 10
4. Ville Jauhiainen TTR lk 22 Ford Escort RS pisteitä 10
8. Jarmo Monni LahUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 9
8. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 9
10. Kari Kajula OUA lk 22 Opel Kadett GTE pisteitä 8

Kartturit – Top 10
1. Saimi Silvasti UuUA lk 23 pisteitä 12
1. Jari Hellgren NuUA lk 22 pisteitä 12
1. Veikko Kanninen MäntsMK lk 20 pisteitä 12
4. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 10
4. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 10
4. Jasu Vuori SomUA lk 21 pisteitä 10
4. Tapio Nirkkonen KorUA lk 22 pisteitä 10
8. Jari Simola JyvUA lk 22 pisteitä 9
8. Nea Uusitalo KSAU lk 20 pisteitä 9
10. Teemu Bragge RaaUA lk 22 pisteitä 8