Nuottisarjalaisia ilahduttavan paljon mukana, tosin lähes puolet keskeytti

Published by HRCF Tiedottaja on

Luokan 22 parin Antti Leponiemi-Jenna Palohalme saivat hiemat paremmat asetelmat kisaan, kun edestä melko nopeasti poistui useampia kanssakilpailijoita. Kuva: Marko Kyöstilä

Mikkelissä kauden avauksessa nuottiluokkalaisia oli ilahduttavasti mukana, peräti 19 autokuntaa ilmoittautui mukaan. Kisaa ennen nelivetoisella Cosworthilla ilmoittautunut Juuso Metsälä harmillisesti perui osanottonsa, mutta 18 kilpailijapari lähti hurjaan pakkaseen viidelle hienolle erikoiskokeelle. Noin puolet kuljettajista joutui keskeyttämään, maaliin ylsi kymmenen autokuntaa. Riihimäen UA:n pari Pasi Hapulahti – Antti Nordström Volvo 242:lla oli nuottiluokkalaisten, ja koko HRT-kisan, nopein pari, kun Kouvolan Seudun UA:n/ValUA:n Antti Leponiemi – Jenna Palohalme RS 2000 Escortilla jäivät parin minuutin päähän taakse. Yhtään vähättelemättä numerolla 3 startanneen Hapulahden vauhtia voisi olettaa, että kun numero 1 (Metsälä) oli perunut ja numero 2 (Jari Latvala) keskeytti tekniseen vikaan, Hapulahdella oli niin sanotusti ”siisti” latu edessä, ei siis yhtään lumipölyä… Olemattomasta näkyvyydestä tuli kilpailijoilta melkoisen paljon kommentteja. Eikä pelkästään edellä lähteneestä, vaan yhtäkkiä penkasta takaisin reitille nostetun auton eteen ilmaantumisesta…

Luokassa 20 kisaan starttasi viisi kilpailijaa. Ensimmäinen ”takaisku” koettiin jo ennen lähtöä, kun Paavo Koistinen ja Hanna-Mari Pasanen Favoritilla eivät päässeet edes lähtökaaren alle teknisen vian vuoksi. Kun noin kahdeksan kilometrin mittaisella avauspätkällä Petri Fonsell-Jani Kovanen Starletilla sekä Timo Ruotsalainen–Milla Pasasen kanssa Favoritilla ajoivat ulos ja keskeyttivät, kisaa jatkoivat enää Harri Välimäki–Jens-Arne Hildén sekä Ilkka Pohjonen–Nea Uusitalon kanssa Favoritilla. Fonsellille kirjattiin ykköseltä vielä aika, lähes viisi minuuttia enemmän kuin Välimäelle.

Kukapa uskoisi, että tämä samainen auto oli jo vuonna 1991 Mikkelissä, ehkäpä peräti samoilla pätkillä, ohjaimissa tuolloin saksalainen Isolde Holderied, kartturinaan EMSC:n (silloin TapUA:n) Eija Seitz. Nyt auto kulkee Harri Välimäen komennossa. Kuva: Marko Kyöstilä

”Fonsell me nähtiin hangessa jo noin 400 metriä lähdön jälkeen. Täytyy myöntää, että siinä vaiheessa jo uskallettiin sanoa ääneen, että nyt voisi luokkavoitto tulla”, paljasti Välimäki.
”Kakkosella meiltä lähti öljykorkki irti, joten se ajettiin rauhallisesti. Tamperelaiskaverin Seppo Raittilan kanssa (lk 21) meillä on aina pientä kisaa. Niin nytkin, mutta sekin päättyi, kun Seppo ajoi ulos. Aika lailla varman päälle sen jälkeen ajettiin.”

Välimäki myös kertoi, että hänen ajamansa ja Skodan tehtaan rakentama Skoda Favorit 136 L oli jo vuonna 1991 autona myös saksalaissuomalaisnaisparille Isolde Holderied–Eija Seitz. He ylsivät tuolloin yleiskilpailussa sijalle 21.
”Karikon Autotalo Ralli oli silloin Mikkelin talvikisa nimeltään. Autossa on vieläkin samat suomalaiskilvet EFE-677. Vaikka paljon auto on rakenneltu, on runkonumerot hyvin näkyvissä ja tarkistettavissa”, jutteli Välimäki.
”Hauskaa, että nyt ollaan 33 vuotta myöhemmin ikään kuin samassa kisassa samalla autolla.”

Välimäki aikoo ajaa Skoda Favoritilla vielä Vilppulassa, mutta sen jälkeen loput sarjan kisoista Alfa-Romeolla.

Luokassa 21 maaliin pääsi vain Juha-Pekka Jokela–Matti Haanpää Escort Sportilla. Taistelu Seppo Raittilan kanssa luokkavoitosta päättyi kolmoselle, kun Raittila–Janne Karhunen Corollalla ajoivat ulos. Ennen kolmospätkää Jokelalla oli kuitenkin jo tukeva ote voittoon, kun Raittila oli jäänyt kahden pätkän jälkeen noin 40 sekuntia.

Luokassa 22 viiden kilpailijaparin joukosta kaksi keskeytti. Hallitseva nuottisarjan mestari Timo Markkanen–Tommi Suihkonen Volvolla keskeytti tekniseen vikaan kakkosella sekä Tommi Hannuksela–Jukka Vihtalahti Escortilla moottorivikaan kolmosella.

Leponiemi otti komennon luokassa ja tuli selkeänä voittajana maaliin ennen paria Jari Oksanen–Jari Kauppi Asconalla sekä Jukka Aromaa– Paavo Virtanen Fiat Unolla.

Kovassa pakkasessa ja tuulettomassa kelissä Pasi Hapulahti-Antti Nordström saivat ajaa suhteellisen hyvissä olosuhteissa. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokka 23 oli Pasi Hapulahti–Antti Nordströmin ”näytöstä” Volvo 242:lla. Ykköspätkälle jäivät jo heti Jari Latvala – Jarmo Mursula nelivetoisella Celicalla teknisen vian vuoksi sekä Teemu Koivunen – Kati Muntola rikkoutuneen Volvon moottorin vuoksi.

Opel Ascona 400:lla ajava pari Martti Virolainen–Jukkis Kesseli (artikkelikuvassa) oli selkeästi kakkosia läpi kisan. Eroa Hapulahteen kertyi kuitenkin yli kaksi minuuttia. Teuvo ja Katri Hämäläinen Alfa Romeolla sekä Jari Hyvärinen–Onni Alaturkia Volvo 164:lla selviytyivät myös maaliin.

Kuljettajien tuloksissa näkyvät aikaerot olivat Mikkelin kisassa tavallista suuremmat. Ei varmaankaan liene väärin todeta, että lumipöly on haitannut kovassa pakkaskelissä normaalia enemmän. Jos silti vain laski menemään, vaarana oli, että penkka kutsui. Jos malttoi painaa hieman jarrua, aikaero kasvoi. Sarjan kannalta tietty on varmempi tulla maaliin ja saada niin paljon pisteitä kuin mahdollista. Kukaan ei lopulta muista, kuinka monta minuuttia edelliseen jäi eroa. Pisteiden perusteella palkinnot palkintogaalassa kauden lopussa jaetaan.

Nuottisarjalaisten pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen

Kuljettajat
1. Harri Välimäki TamUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 12
1. Juha-Pekka Jokela FFKK lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 12
1. Antti Leponiemi KSUA lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
1. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 12
5. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 10
5. Jari Oksanen HeiUA lk 22 Opel Ascona B pisteitä 10
5. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 10
8. Jukka Aromaa HSTT lk 22 Fiat Uno IE pisteitä 9
8. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 23 Alfa Romeo Alfetta GT6 2.5 pisteitä 9
10. Jari Hyvärinen HRCF lk 23 Volvo 164 E pisteitä 8

Kartturit
1. Jens-Arne Hildén PR-Racing lk 20 pisteitä 12
1. Matti Haanpää OriUA lk 21 pisteitä 12
1. Jenna Palohalme ValUA lk 22 pisteitä 12
1. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 12
5. Nea Uusitalo KSAU lk 20 pisteitä 10
5. Jari Kauppi HeiUA lk 22 pisteitä 10
5. Jukkis Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 10
8. Paavo Virtanen HRCF lk 23 pisteitä 9
8. Katri Hämäläinen PoSUA lk 23 pisteitä 9
10. Onni Ala-Turkia HRCF lk 23 pisteitä 8