Nuottisarjan luokissa tapahtui sitä sun tätä – ja vaikka mitä

Published by HRCF Tiedottaja on

Antti Leponiemi-Jenna Palohalme Escortilla kärsivät jarruongelmista, ilmeisesti kääntymiseen haettiin apua penkan puoleltakin. Kuva: Toni Ollikainen

Kun Mikkelissä HRT-sarjan avauskisassa nuottisarjalaisia ilmoittautui 18 autokuntaa, tuli pientä pudotusta Vilppulan Talviralliin. Ilmoittautuneita oli kaksi vähemmän. Yksi perui osanottonsa ja kun viisi vielä keskeytti, nuottisarjalaisten lopputuloksiin saatiin 10 autokuntaa.

Nuottisarjalaisten kisa alkoi hieman hämmentävissä merkeissä, kun nelivetoisella Celicalla ajava Jari Latvala oli saanut ajan EK:lta 1, alkoi muille tulla kummallinen aika (19:00,0) listoille sekä vaihtelevia ja vielä kummallisimpia aikarangaistuksia maksimiajan ylityksestä. Ongelma ajanotossa kerrotaan olleen ykkösen maalin viallinen ajanottokenno, joten käsipelillä meni tovi saada kuljettajille ajat. Kun nuottisarjalaisten jälkeen HRT-luokat aloittivat oman urakkansa, ongelma oli hoidettu ja laite korvattu toimivalla. Kaikki puheet siitä, että tabletit olivat väärässä ajassa, olivat pelkkää huhua vain.

Mikkelin neljästä luokkavoittajasta, kaksi voitti Vilppulassakin, yksi jäi luokassaan kakkoseksi ja yksi ei ollut mukana. Riihimäen Pasi Hapulahti voitti luokan 23 puolella minuutilla ennen Jari Latvalaa ja oli samalla päivän nopein historic-kuljettaja Volvo 242:llaan.

Nyt ei päästy maalissa vertailemaan nuoteilla ajaneen Hapulahden vauhtia ilman nuotteja ajavaan Janne Kanervaan, joka keskeytti viimeisellä pätkällä. Kanervan huimat suoritukset ovat kuitenkin jatkuvan mielenkiinnon kohteena, niin Vilppulassakin.
”Tällä kertaa ei oikein ollut kisaa kenenkään kanssa. Kyllä me alkuun Kanervan aikoja seurattiin, vaikkakin ajaa pimeeseen. Jannen vauhti on silti välillä suorastaan pelottavaa”, myönsi Hapulahti.
”Kieli keskellä suuta sai kyllä ajaa. Kaikkea mahdollista oli reitillä, oli hyvää, oli huonoa, oli reikiä, oli sohjoa, oli pitävää, oli hiekkaa, oli ihan kaikkea. Reitti oli, kuten aina, oikein hieno, keli oli mitä oli. Vähän nojailtiinkin, etuspoilerikin lähti.”
”Viimeisellä oli tien kuperuuden vuoksi tultava ihan pintakaasulla, että pysyy mutkissa oikealla puolella.”

Luokassa 19 ja 21 ei tällä kertaa ollut osanottajia.

Luokassa 20 THU-teamin Petri Fonsell otti tuloslistan perusteella heti muilta ”luulot pois”. Ykköselle (11,3 km) Starlet-kuljettajalle kirjattiin 36,7 sekunnin luokan pohja-aika ennen samanlaisella Starletilla ajavaa paria Seppo Raittila–Janne Karhunen. Pekka Savela ja Harri Välimäki, molemmat Favoriteilla, olivat sijoilla 3 ja 4. Savela 0,2 sekuntia nopeampana. Pohja-aikaan oli kertynyt eroa jo yli minuutti.
”Meiltä ykkönen tuli todella hyvin. Ei yhtään virhettä tehty ja ajo tuntui todella hyvältä. Hämmästys oli suuri, kun siirtymällä katsottiin, että oltiin hävitty yli minuutti ja pätkäkin oli vain noin 10 km. Oltiin ihan varmoja, että jokin virhe täytyy tässä olla”, paljasti Välimäki.

Kakkosella Fonsell keskeytti tekniseen vikaan. Raittila hävisi Harri Välimäen (Favorit) pohjille 14,5 sekuntia, mutta peri johtopaikan tässä vaiheessa. Kolmosella Timo Markkanen oli tien tukkeena ja sai apua paikalle seuraavina tulleilta Martti Virolaiselta, Seppo Raittiselta ja Pekka Savelalta. Kaikille heille annettiin myöhemmin laskennallinen aika kilpailun johtajan päätöksellä. Välimäelle kirjattiin pohja-aika kolmosellekin ja Raittilalle laskennallisesti 9,2 sekuntia heikompi aika. Savelan laskennallinen aika on 32,2 sekuntia Välimäkeä huonompi.

Nelosella Välimäki ajoi jälleen 3,4 sekunnin pohjat ennen Raittilaa. Savela jäi 24,5 sekuntia.
”Tässä vaiheessa katsottiin tuloksia, jotka näyttivät meidän johtavan minuutin ja 20 sekuntia”, kertasi Välimäki.
”Päätettiin ajaa huonokuntoinen viitospätkä rauhallisesti. Oli silti hiuskarvan varassa, ettei suistuttu viimeisestä routakuopasta, joka oli meillä nuotteihinkin merkitty. Oli se ihan karmea röykky. Yllätys olikin sitten, kun jäimme luokan kakkosiksi, vain 3,1 sekunnin erolla Raittilaan.”

Raittilalle viimeiseltä pätkältä pohja-aika, josta Savela jäi 3,9 sekuntia. Välimäen ”varmistaminen” tuotti 4,4 sekuntia tappiota pohja-ajalle.

Välimäki paljastaa, että he harrastavat tätä ”rakkaudesta lajiin” -meiningillä, eivätkä nähneet tarpeelliseksi sen enempää lähteä protestoimaan tilannetta. Ehkei siis koskaan kannata ruveta varmistelemaan, vaikka olisi kuinka selkeä johtoasema.
”En valita ollenkaan, tämä oli nyt tällaista. Ralli oli hieno, hyvä henki ja mukavaa henkilökuntaa. Reitillä oli oikein kunnon ralliseikkailun makua”, muistelee Välimäki, joka saatetaan kesäkisoissa nähdä Alfa-Romeolla kisoissa.

Luokassa 22 tapahtui myös. Hallitseva nuottisarjan mestari Kangasniemen Timo Markkanen Volvo 142 S:llä oli nopein ykkösellä. KSAU:n Antti Leponiemi Escort RS 2000:lla jäi 11,3 kilometrin mittaisella pätkällä 15,6 sekuntia. Luokan kaksi muuta kuljettajaa; Jari Oksanen ja Jukka Aromaa jäivät minuutin päähän.

Leponiemi kiristi kakkosella (12,9 km), nyt pohjat ajaneeseen Markkaseen jäi eroa enää 6,0 sekuntia. Markkanen johti tauolle tultaessa 21,6 sekuntia.
”Kovasti on jarrumurheita. Jarrusatulakin hajosi, tauolle etsittiin kuumeisesti osia, jotta päästäisiin jatkamaan”, paljasti Leponiemi.

Osia löytyikin, ja ajo alkoi taas maistua. Leponiemi kuitenkin myöhästyi huollosta lähdöstä ja näytti saavan aikarangaistuksen siitä. Myöhemmin kuitenkin tähän liittymättömistä syistä kaikki aikarangaistukset poistettiin, joten tällä kertaa se oli Leponiemen onni. Kun Markkanen ajoi hankeen kolmosella, nousi Leponiemi luokan kärkeen kahden ja puolen minuutin erolla Asconalla ajavaan pariin Jari Oksanen-Jari Kauppi.

Jukka Aromaa Ritmolla oli kolmosella luokan toiseksi nopein, mutta nelosella joutui keskeyttämään vetoakselin pettämiseen.

Markkanen sai kolmosen ulkoilun jälkeen autonsa jälleen ajokuntoon ja täräytti viimeiselle ”kuin malliksi” 28 sekunnin pohjat ennen Leponiemeä. Ja eihän Leponiemen enää kannattanut jarruvikaisella autollaan ”mitään yrittääkään”, kun Markkanen oli lähes kolme minuuttia perässä.

Nuottisarjassa ajava pari, Riihimäen Pasi Hapulahti-Antti Nordström olivat Vilppulan Talvirallissa päivän nopein historic-autokunta. Kuva: Toni Ollikainen

Luokassa 23 tilanne oli sama alusta loppuun asti. Pasi Hapulahti ajoi pohjat kaikille pätkille, Jari Latvala oli toinen kaikilla pätkillä, Martti Virolainen kolmas kaikilla pätkillä (aikahyvityksensä jälkeen) ja Teuvo Hämäläinen Alfa Romeollaan neljäs kaikilla pätkillä. Hapulahti voitti luokan reilun puolen minuutin marginaalilla, Virolaiseen kertyi ero minuutin verran.

Sami Heiskanen ja Jani Backman olivat liikkeellä tällä kertaa Talbot Lotuksella. Valitettavasti heidän kisansa päättyi jo ennen kuin se kunnolla alkoikaan. Tekninen vika ykkösellä siirsi miehet ”laulukuoroon”.

HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Kouvolassa 18.5.
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Nuottisarja – Top 10
Kuljettajat
1. Antti Leponiemi KSAU lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 25
1. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 25
3. Harri Välimäki TamUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 23
4. Jari Oksanen HeiUA lk 22 Opel Ascona B pisteitä 20
4. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel 400 pisteitä 20
6. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 23 Alfa-Romeo Alfetta GT6 2.5 pisteitä 18
7. Seppo Raittila PR-Rac lk 20 Toyota Starlet 1300 pisteitä 14
8. Juha-Pekka Jokela FFKK lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 12
8. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 12
8. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 23 Volvo 142 S pisteitä 12
8. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-Four pisteitä 12

Kartturit
1. Jenna Palohalme ValUA lk 22 pisteitä 25
1. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 25
3. Jens-Arne Hildén PR-Rac lk 20 pisteitä 23
4. Jari Kauppi HeiUA lk 22 pisteitä 20
4. Jukkis Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 20
6. Katri Hämäläinen PoSUA lk 3 pisteitä 18
7. Janne Karhunen TamUA lk 20/21 pisteitä 14
8. Matti Haanpää OriUA lk 21 pisteitä 12
8. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 12
8. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 12