Pekka Stellberg – Pertti Toivonen ensimmäiseen osakisavoittoonsa

Kolmatta vuotta tasanopeusluokkaa ajava pari Pekka Stellberg-Pertti Toivonen otti Mikkelissä ensimmäisen osakilpailun voittonsa. Kuva: Marko Kyöstilä
HRRT-sarjassa (Historic Regularity Rally Trophy) kauden ensimmäiseen osakisaan talviolosuhteissa on kolmena viime kertana osallistunut 10–11 autokuntaa. Aikanaan sitten kesäkeleillä parhaimmillaan yli 20 autokuntaa. Mikkelissä startanneiden määrässä ei 11:een ylletty, kun Timo Kangas perui osanottonsa. Mikkelissä, Hankasalmella 2023 sekä Ähtärissä 2022 olosuhteet olivat todella talviset; lunta oli, ja erityisesti Mikkelissä kova pakkanen. Aamulla ilmoittauduttaessa klo 8 kilpailutoimiston elohopeamittari näytti miinusta 26 asteen verran. Onneksi sentään kilpailukeskuksessa Kampuksella oli hyvät tilat ihmisten lämmitellä, mutta autot joutuivat kolmisen tuntia seisomaan ”parkissa” ennen starttia, joka tapahtui klo 11:01 Mikkelin torilta.
Kisan osanottajalistalta puuttui mm. hallitseva mestaripari Reijo Rintala–Jari Kulmala, viimevuoden sarjakakkoset Mika Alakoskela–Risto Salonpää, Iida ja Vesa Kauppinen, Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen – muutamia mainitakseni…
Ykkönen oli hieman yli 8-kilometrinen pikkutie. Ja jopas jotakin, vasta kolmatta kauttaan ajavat Pekka Stellberg–Pertti Toivonen Mazdalla suoriutuivat parhaiten. He keräsivät vain 2,60 virhepistettä, kun Juutilaiset Eero ja Eetu kakkosina saivat niitä 9,40. Jani Koivisto–Juhani Mäkelä olivat kolmansia, virhepisteitä 14,20. Markku Nieminen–Tapani Laitinen olivat neljänsiä pistein 19,90.
Viime vuoden lopulla kuultiin, että Jarmo Vesala oli uusinut mittalaitteitaan. Ykkösen tulos (5:s) pistein 26,80 antoi viitteitä jo paremmasta, ehkä harjoittelu tuottaisi nyt tulosta.
Latvialaisparin Agris Stanevics ja Janis Kirkvald Ladalla sijoittuminen ykkösellä vasta yhdeksänneksi pistein 62,00 oli lievä pettymys. Muistamme heidän voittaneen Lahdessa ensimmäisen päivän kisan, mutta teknisen vian vuoksi keskeyttäneen toisena.
”Mikkelissä oli todella hieno talviralli. Valitettavasti meillä mittalaitteiden kanssa oli suuria ongelmia liukkaalla tiellä”, raportoi Stanevics kisan jälkeen sähköpostitse.
Kakkosella, vajaat 18 kilometriä pitkällä pätkällä kokemus puhui. Eero ja Eetu Juutilainen olivat ykkösiä virhepistein 23,20. Koiviston autokunta oli toinen (26,10) ja Stellberg hienosti kolmantena, mikä piti Mazda-miehet kisan kärjessä kakkosenkin jälkeen. Tilanne tauolla oli Stellberg, Juutilainen ja Koivisto.
Stellberg piti pintansa 13,6 kilometrin kolmosellakin, vähiten virhepisteitä (2,30). Juutilaiselle niitä kertyi 8,70 ja Esa Suikkanen yhdessä Päivi Kauppalan kanssa oli kolmansia (12,80).
Ja edelleen, Stellberg kärjessä myös nelosella (10,42 km). Virhepisteitä kertyi vain 3,10. Suikkanen–Kauppala-autokunnan tarkkuus säilyi hyvänä, listalla kakkosena pistein 5,10. Koiviston autokunnalle pisteitä kertyi 5,80.
Nelosen jälkeen kärjessä siis Stellberg, yhteispistein 39,60. Juutilaiset toisena (48,90) ja Koivisto kolmantena (66,10).
Kun Mikkelin torilla viiden pätkän jälkeen jaettiin palkintoja, kaikille tuli suurena yllätyksenä, ettei Stellberg olisikaan voittanut. Pienen hämmennyksen ja kilpailunjohtajalle tehdyn tulosten korjauspyynnön jälkeen asiaan tuli muutos. Viidennen erikoiskokeen pisteet hyväksyttiin tuloksiin mukaan 6,8 kilometrin matkalta (alun perin 11,65 km) ja loppuosuus poistettiin kokonaan. Tiekirjassa oli viitosella yllättäin 147 metrin välimatkavirhe.
Korjattujen tulosten mukaan Pekka Stellberg–Pertti Toivonen Mazda 323:lla voittivat virhepistein 43,60. Toiseksi sijoittui pari Eero ja Eetu Juutilainen Audilla ja kolmanneksi tuli Jani Koivisto–Juhani Mäkelä Mersulla.
”Kovasti olemme treenanneet kisojen välissä ja hakeneet oikeata mittaustapaa ja säätöjä”, paljasti tyytyväinen Stellberg, jolle nyt kirjattiin ensimmäinen tasanopeusluokan osakilpailuvoitto.
”Pertti tuli kartturiksi vuoden 2022 Jyväskylän osakisaan. Ehdotin, että lähdemme 30-vuotiskisaan yhdessä. Silloin nimittäin ajoimme Jyväskylän Suurajot yhdessä, minä olin kartturina. Pertti on siitä asti ollut kartturina minulle ja on asiasta oikein innostunut ja erittäin taitavaksi tullut”, kehaisi mies kaveriaan.
Seuraava osakisa ajetaan Vilppulassa 24.2.2024.
-kk
Tasanopeusluokan pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 12
2. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 10
3. Jani Koivisto HeiUA Mercedes-Benz 190E pisteitä 9
4. Markku Nieminen RUFAK Volvo 360 pisteitä 8
5. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 pisteitä 7
6. Esa Suikkanen PRCF Porsche 911 SC pisteitä 6
7. Tapani Kuparinen HRCF Volvo 142 S pisteitä 5
8. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 4
9. Agris Stanevics Latvia Lada 2103 pisteitä 3
10. Marko Kääriäinen OriUA Datsun Bluebird pisteitä 1
Kartturit
1. Pertti Toivonen AL-Sport pisteitä 12
2. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 10
3. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 9
4. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 8
5. Ritva Damstedt SiAK pisteitä 7
6. Päivi Kauppala HRCF pisteitä 6
7. Ilpo Uusikari HRCF pisteitä 5
8. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 4
9. Janis Kirkovalds Latvia pisteitä 3
10. Jarkko Hirvonen OriUA pisteitä 2