Pekka Vitikainen historicien nopein Rantasalmen Talvirallisprintissä
Varkautelainen Pekka Vitikainen myhäili melko pian kisan jälkeen jo kotona sohvallaan ja äänestä paistoi tyytyväisyys. HRCF:n kaikkien seurojen jäsenille avoimessa Historic Rallisprint -sarjan 2025 avauksessa Rantasalmella, viime vuoden sarjakakkosen, Vitikaisen suoritus ei yllättänyt. Mies oli ainoana nelivetoisella autolla mukana.
”Mikäs tässä, kun Rantasalmi on vähän kuin kotikisa, kun matkaa kisapaikalle on noin 30 km”, paljasti Vitikainen.
”Päivä oli mitä mainioin. Pakkasta noin 15 astetta, olosuhteet aivan loistavat, rata oli hyvä, mutta todella liukas ja luntakin penkoilla ihan riittävästi.”
Vitikainen oli Mitsulleen tehnyt käytännössä vain ns. perushuollon viime kauden jälkeen. Kaikki toimi hyvin ja mies nautti ajamisesta.
”Harmi, kun rallirengas ei oikein pure tuollaiseen jäädytettyyn tien pintaan, mutta sehän oli kaikille sama. Hyvä fiilis jäi kuitenkin, järjestelyt pelasivat tuttuun rantasalmelaiseen tapaan moitteetta, ja porukka oli hyvillä mielin kisaamassa.”
Vitikainen ei kuitenkaan ollut porukan nopein vielä ensimmäisen kierroksen jälkeen, vaan Vuoden Historic-kuljettajaksi valittu Sami Leinonen 1300-kuutioisella, kaksivetoisella Escortillaan pysäytti kellot 1,25 sekuntia parempaan aikaan. Toni Herrala Rellu 8 Gordinilla oli kolmas 0,06 sekunnin erolla Vitikaiseen.
Toisella kierroksella Leinonen oli yksi harvoista hisse-kuljettajista, jotka ei parantanut aikaansa. Leinonen käytti aikaa nimittäin noin 3,6 sekuntia enemmän kuin ekalla kiekalla.
”Nooh, pari virhettä tuli tehtyä. Tauon aikana lanasivat ja se tietty S-mutka osoittautuikin yllättäen liukkaammaksi. Auto lähti ns. hallitsemattomaan luisuun”, naurahti Leinonen.
”Sit tuli tehtyä vielä toinenkin virhe vähän myöhemmin, joten siinä se sit oli.”
”Oppipoika” haastoi mestarin
VW Aircooled Rally Series -rallimiehet olivat kolmen miehen joukkueella mukana. Nykyään Päijät-Hämeen UA:ta edustava Kari Haapalainen on menneinä vuosina hallinnut HRs-sarjaamme eikä vuonna 2024 ajanut näitä lainkaan. Nyt mies teki paluun kisatouhuihin, mutta vauhti ei riittänyt luokan kolmatta sijaa paremmaksi. Vasta uransa ensimmäisen rallisprint-kisansa ajanut Joona Ikävalko oli päättänyt Haapalaista haastaa ja onnistuihin hienosti ollen samalla koko historic-porukan neljänneksi nopein.
Ikävalkon ensimmäisen kierroksen aika parani lähes viisi sekuntia toisella kerralla.
”En ole ennen Rantasalmella ajanut, kokemus oli oikein hieno. Olisin oikeastaan halunnut ajaa vähän enemmänkin”, myönsi Ikävalko.
”Jäädytetyllä radalla oli pito-ongelmaa, mutta takatuupparilla meni kyllä hienosti.”
”Meillä on Haapalaisen kanssa aina pikkukisaa keskenämme, kun samassa tallissa touhuamme. Nyt oli hienoa, kun pystyttiin ”miehen päänahka nappaamaan”.
”Taisi Karilla kyllä olla jotain ongelmia auton kääntymisen kanssa ja taisi hän käydä vähän hangessakin.”
Luokan kakkoseksi ajanut Juvan UA:n Pertti Savolainen Datsun 1600 SSS:llä jäi noin 10 sekunnin ja Haapalainenkin noin 15 sekunnin päähän. Lassi Määttä oli luokan neljäs ja HRs-sarjan luokkajaon mukaan luokassa viidentenä kisannut Hannu Kärkkäinen sijoittui viidenneksi.
Luokassa enintään 2-litraisissa ajanut Jyrki Putila on iloksemme myös palannut kisatantereille. Luokan ainoana osanottajana, Pekka Vitikaisen tapaan, joutuu antamaan pisteissä tasoitusta, kun luokkavoitosta kertyy pari pistettä vähemmän kuin muilla.
Kahden kilpailijan peruttua osanottonsa historic-kuljettajia oli kisassa lopulta 11 kuljettajaa. Seuraava osakisa ajetaan Kiuruveden SM-sprintin yhteydessä 15.2.2025.
TULOKSET (HRs-sarjan luokkajaon perusteella)
Luokka 1 (enintään 1150 cc)
ei osanottajia
Luokka 2 (1151–1300 cc)
1. Toni Herrala MhMK Renault 8 Gordini 2:38,26
2. Sami Leinonen MhMK Ford Escortt 1300 GT 2:39,40
3. Juho Silvennoinen K-KUA Skoda Favorit 136 L 2:49,96
4. Harri Könönen KannMK/UA Fiat 127 kesk.
Luokka 3 (1301–1600 cc)
1. Joona Ikävalko Päij-HUA VW 1303 S 2:49,88
2. Pertti Savolainen Juvan UA Datsun 1600 SSS 3:00,83
3. Kari Haapalainen Päij-HUA VW 1303 S 3:04,83
4. Lassi Määttä MäntsMK VW 1303 S 3:05,09
5. Hannu Kärkkäinen HeiUA Ford Escort Twincam 3:18,06
Luokka 4 (1601–2000 cc)
1. Jyrki Putila Leppävirta RT Ford Escort RS 2000 2:51,44
Luokka 5 (yli 2000 cc)
1. Pekka Vitikainen VarkUA Mitsubishi Galant VR-4 2.37,78
HISTORIC RALLISPRINT -SARJA 2025
Pistetilanne osakisan 1/5 jälkeen
1. Toni Herrala MhMK Renault 8 Gordini lk 2 pisteitä 12
1. Joona Ikävalko Päij-HUA lk 3 VW 1303 S pisteitä 12
3. Sami Leinonen MhMK lk 2 pisteitä 10
3. Pertti Savolainen JuvanUA lk 3 Datsun 1600 SSS pisteitä 10
3. Jyrki Putila Leppävirta RT lk 4 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
3. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 Mitsubishi Galan VR-4 pisteitä 10
7. Juho Silvennoinen K-KUA lk 2 Skoda Favorit 136 L pisteitä 9
7. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 3 VW 1303 S pisteitä 9
9. Lassi Määttä MäntsMK lk 3 VW 1303 S pisteitä 8
10. Hannu Kärkkäinen HeiUA lk 3 Ford Escort Twincam pisteitä 7
11. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 1