Pousi voitti BMW Ralli -luokan, Kapela pistejohdossa kahden kisan jälkeen
BMW Ralli -sarjan ensimmäisen osakisan voittaja Timo Bäck ei ollut Hämeenlinna Historic Rallyssa mukana. Pois oli myös Lasse Hirvijärvi, joka Hankasalmen Revontulirallissa sijoittui toiseksi. Näin ollen taistelu voitosta Hämeenlinnassa käytiin pääasiassa kolmen kuljettajan; Pousi, Laurila ja Kapela, kesken, kun Toni Parkkisen hetkellinen yritys nousta kärkitrioon ei lopulta onnistunut.
Ykkösellä (4, 9 km) nopein oli niukasti Sami Laurila, vain 0,7 sekunnin erolla Jukka Kapelaan. Petri Pousi ja Ismo Korkala olivat samalla ajalla seuraavina, eroa kuitenkin jo 4,8 sekuntia kärkeen.
Kakkosella (7,8 km) Petri Pousi onnistui olemaan nopein, Toni Parkkinen jäi 0,5 sekunnin päähän toiseksi. Kapela ja Korkala pysäyttivät kellot täsmälleen samaan aikaan, ero Pousiin oli tasan kolme sekuntia. Laurila oli 4,4 sekunnin erolla viides.
Kolmonen oli noin 10 km. Laurila oli nyt toistamiseen porukan nopein, jopa 1,1 sekunnin turvin ennen Korkalaa. Pousi jäi 2,5 ja Parkkinen 2,6. Kapela oli viides, eroa jo neljä sekuntia.
Taukotuloksissa Laurila johti 2,9 sekunnin erolla Pousiin. Kapela oli kolmantena 3,3 sekunnin päässä ja Parkkinen neljäntenä 4,0 sekuntia Laurilasta.
Nelonen oli kisan pisin pätkä (noin 20 km). Täällä Pousi oli nopein, kun Laurila jäi 9,6 sekuntia. Ville Suominen yllätti kolmanneksi, eroa Pousiin kertyi 13,2 sekuntia, mutta jäivät tätäkin enemmän. Kapelakin peräti 22,9 sekuntia.
Ennen viimeistä erikoiskoetta Pousi johti 6,7 sekunnilla ennen Sami Laurilaa. Korkala oli jäänyt 15,7 sekuntia ja Parkkinen 19,5. Kapelan ero Pousiin oli 23,3 sekuntia. Lähtikö Kapela ajamaan eroa kiinni ihan tosissaan, kun ajoi viimeiselle, noin 15 kilometrin pätkälle vielä 5,8 sekunnin pohjat.
Pousi oli toinen ja hyvin kärkitaistoissa mukana ollut Laurila oli vasta kuudes ja eroa kärkeen 10,6 sekuntia.
Kaikki tämä tiesi sitä, että päivän voittajaksi nousi Petri Pousi–Janne Pietikäinen Tullan UA:sta.
”En minä ainakaan etukäteen osannut voittoa odottaa. Olen viimeksi ajanut tällä autolla syyskuussa Ruovedellä F-cupissa. En tiedä, miten reitti sopi muille, muttei ainakaan meidän vartaloille ollut mieleen nuo pienet tiet. Isoja teitä on mukava bemarilla laskea, kun saa mennä ihan täyttä vitosella”, paljasti Pousi.
”Tästä on hyvä jatkaa Kuhmoisissa.”
AL-Härmän kuljettaja Sami Laurila–Arto Kleimola ylsivät hienoisesta epäonnestaan huolimatta kakkoseksi, eroa voittajaan jäi 11,5 sekuntia.
”Seniorit sentään voitettiin”, totesi Laurila maalissa.
”Hävittiin nelosella, kun aurinko paistoi päin sen verran, että siinä oli vähän luonto pois. Viimeinen meni kyl hyvin. Voi olla, että siellä oli vähän liikaa yritystä.”
Jukka Kapela–Hannu Aarnio EPUA:sta viettivät reitillä 17,5 sekuntia kauemmin kuin kärkikaksikko.
”Lopuksi latu alkoi maistua paremmin kuin alussa. Tiukkaa sekuntitaistelua oli kisa, ja hieno päivä”, totesi Kapela maalissa.
”Vanha mies lämpenee hitaasti.”
Ismo Korkala–Henri Paavola jäi neljänneksi vain 0,6 sekunnin päähän kolmannesta sijasta.
Pistetilanne Hämeenlinnan kisan jälkeen:
Top 10
1. Kapela Jukka / EPUA – Aarnio Hannu / EPUA pisteitä 34
2. Laurila Sami / AL-Härmä – Kleimola Arto / AL-Härmä pisteitä 34
3. Parkkinen Toni / LprRT – Hämäläinen Matti / LprRT pisteitä 32
4. Suominen Ville / AAU – Will Antti / VaToSUA pisteitä 24
5. Bäck Timo / LapUA – Kettumäki Janne / LapUA pisteitä 23
6. Pousi Petri / TullUA – Pietikäinen Janne / TullUA pisteitä 23
7. Hirvijärvi Lasse / EPUA – Salo Eemi / EPUA / Ala-Kokkila Arto / KuortUA pisteitä 20
8. Korkala Ismo / LakUA – Paavola Henri / LakUA pisteitä 16
9. Korvenheimo / LamUA – Nieminen Atte / SaaUA pisteitä 10
10. Sorsa Ari / LuuUA – Rahkonen Pasi / LuuUA pisteitä 10