Rally Trophy -sarjan pistetaulukko voi päätyä kolminkertaisiin tasapisteisiin

Published by HRCF Tiedottaja on

Forssalaiset Jani Viher-Vehmas ja Eemil Pitkänen ovat Rally Trophy -sarjan pistejohdossa ennen lokakuun puolivälissä ajettavaa kauden päätöskilpailua. Kuva: Marko Kyöstilä

Tälle vuodelle HRT-sarjaan saatiin mukaan myös Rally Trophy -sarjan kilpailijat. Luokkia on kaksi; toinen on Vakio 1600-kuutioisten luokka ja toisessa autojen moottorin tilavuus saa olla enintään 1400 kuutiota ja viritysaste ”F tai ProF”. Kauden aikana Rally Trophy -luokkiin on osallistunut 20 autokuntaa. Luokittain kerätyt pisteet yhdistetään ja eniten pisteitä kerännyt on mestari. Pistejako on HRT-sarjan mukainen.

Tasaiselta todellakin pistetilanne näyttää Kaloppi-rallin jälkeen ja ennen viimeistä osakisaa Askolassa 14.10. Forssan Seudun UA:n Jani Viher-Vehmas on lähellä mestaruutta. Voittamalla luokkansa 31 vielä päätöskisassa hänen pistemääränsä nousee vain kahdella pisteellä, sillä pisteitä mies on kerännyt jo nyt kuudesta kisasta – ja viisi parasta lasketaan. Jos Viher-Vehmas ei saa yhtään lisäpistettä, tasoihin hänen kanssaan luokkavoitolla (lk 31) nousisi Veeti Rossi, jonka pistemäärä voisi sen myötä kasvaa vielä neljällä.

Ja vielä, jos Markus Mäkitalo voittaisi luokan 32, hän nousisi Rossin kanssa tasoihin, ja tietyssä tapauksessa tällöin myös Viher-Vehmaksenkin kanssa. Nämä kolme näyttävät kaikissa tapauksissa yltävän mitaleille.

Tasapisteissä ratkaisevat poisluettavat, eli ne kaksi huonointa kisasijoitusta. Näin Viher-Vehmaksen todellakin kannattaa osallistua ja vähintäänkin ajaa maaliin. Hänen poislaskettavia kisoja olisivat kakkos- ja jokin muu sija. Rossilla kaksi heikointa sijoitusta ovat keskeytys ja neljäs sija. Mäkitalolla on kaksi keskeytystä.

Valkealan UA:n Suzuki Swiftillä loistavasti ajava Roope Suomalainen luokassa 32 oli kahdesta ensimmäisestä kisasta pois, sitten otti kaksi luokkavoittoa ja keskeytti kaksi viimeisintä. Hänellä ei ole mitalitaisteluun mahdollisuuksia, mutta onnistuessaan saattaa sotkea pisteiden sekä mitaleiden jakautumista.

Kauden kuudennessa osakisassa Lopella luokan 31 ensimmäisen pohja-ajan ajoi Veeti Rossi Golfilla. Noin 10 kilometrin pätkällä Jani Viher-Vehmas jäi 7,5 sekuntia. Luokan kolmas osanottaja oli Jussi Ilola. Rossi oli vielä täpärästi (0,4 sekuntia) nopein kakkosella, mutta kolmosella (11,54 km) tämän kaksikon ero oli 4,5 Viher-Vehmaksen eduksi. Näin tauolle tultaessa Rossi oli 3,4 sekunnin erolla luokan johdossa.

Neloselle, kisan pisimmälle (14,75 km) Viher-Vehmas kavensi eroa, kun Rossi jäi 1,1 sekuntia. Vielä viimeiselläkin (11,59 km) Viher-Vehmas oli luokan nopein, Rossi jäi 1,3 sekunnin päähän, mikä ei tällä kertaa riittänyt. Maalissa Rossin voittomarginaali oli – 1,0 sekuntia.

Luokka 32 oli Roope Suomalaisen täydellistä ylivoimaa. Mies keikkui kaikkien ilman nuotteja ajavien kilpailijoiden yleiskilpailussa kolmen joukossa – kunnes keskeytti nelosella vaihdelaatikon rikkoutumiseen. Keskeytys oli Suzuki-miehelle nyt toinen peräkkäinen. Toivottavasti mies innostuu kuitenkin vielä päätöskisaankin osallistumaan. Luokan voitti luokan toinen osanottajapari Julius Halonen-Hannu Kiviluoto.

Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 5
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 31 Toyota Auris pisteitä 70,5
2. Veeti Rossi VaToSUA lk 31 Volkswagen Golf IV pisteitä 66,5
3. Markus Mäkitalo ÄetUA lk 32 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 59,5
4. Markus Latvanen EPUA lk 32 Nissan Micra pisteitä 39
5. Roope Suomalainen ValUA lk 32 Suzuki Swift pisteitä 32

Kartturit – Top 5
1. Eemil Pitkänen FoSUA lk 31 pisteitä 70,5
2. Sami Ranta ÄetUA lk 32 pisteitä 59,5
3. Aapo Väänänen LopUA lk 31 pisteitä 57,5
4. Jussi Jokinen EPUA lk 32 pisteitä 39
5. Iiro Litjo KySUA lk 31 pisteitä 27