Rally Trophy nuorille aloitteleville, Rally Trophy Seniorit ”kokeneemmille”
Nykyaikaiset autot luokissa Vakio 1600 cc (V1600) ja Rally Pro ja F (enintään 1400 cc) ovat nyt toista vuotta HRT-sarjassa mukana. Ensimmäisenä vuonna 2023 pisteille näissä luokissa ajoi kuljettajia 21 ja karttureina pisteitä keräsi peräti 27 henkilöä. Nämä luokat ovat pääasiassa nuorille aloittelevikke ralliharrastajille. Tälle vuodelle huomattavan moni siirtyi mm. SM-sarjaa ajamaan, joten toistaiseksi pisteille on ajanut 15 autokuntaa.
Viime vuoden Rally Trophy -mestari Forssan Seudun UA:ta edustava Jani Viher-Vehmas Toyota Auriksella päätti sittenkin lähteä mukaan tämänvuotiseen sarjaan, missaten avauskisan Mikkelissä. Tämä ei kuitenkaan tahtia haitannut, vaan sen jälkeen Viher-Vehmas on vakuuttavasti edennyt kohti toista mestaruutta. Nyt miehellä on viisi luokkavoittoa ja osallistumispisteet täynnä, joten maksimäärä pisteitä 70 on jo täynnä.
Toinen viisi kisaa jo ajanut sekä pistetaulukossa kakkosena on Mäntyharjun MK Samuli Mynttinen. Viher-Vehmaksen kanssa V1600-luokassa ajava Mynttinen pystyy pistepottiaan kasvattamaan kahdella pisteellä, mikäli voittaa Hartolassa 11 pisteen arvoisesti. Näin Mynttisen pistesaldo nousisi 61:een ja sijoitus pysyisi kakkosena.
Mutta, mutta…. luokassa 31 ajava Vilma Kivenne voisi teoriassa nousta Mynttisen ohi voittaessaan luokkansa 11 pisteen arvoisesti. Vilma on nimittäin ajanut vasta neljä osakisaa. Kun heikoin pistemäärä on tällä hetkellä seitsemän, Kivenne voisi teoriassa kasvattaa pottiaan neljällä pisteellä. Osallistumispisteiden kera Vilma päätyisi pistemäärään 62 eli menisi yhdellä Mynttisen ohi.
Mutta, mutta…. tässä vaiheessa, kun ilmoittautuminen Jari-Pekka-ralliin ei ole vielä päättynyt, ei ole tietoa siitäkään, tuleeko ainoan kisan tänä vuonna Petäjävedellä ajanut Markus Mäkitalo kauden päätöskisaan. Hänen vauhtinsa on sen verran kovaa, että maaliin ajaessaan Äetsän UA:n mies useimmin myös luokkavoiton nappaa, kuten teki Kyläseppärallissakin.
Ratkaisevaa siis on, osallistuvatko Viher-Vehmas ja Mäkitalo viimeiseen osakisaan. Mitalikolmikko on siis selvillä, mutta mikä lienee lopullinen järjestys.
Neljäntenä pisteissä oleva Roope Suomalainen tuskin pystyy mitalikolmikoon nousemaan, sillä hänellä on kaksi luokkavoittoa, mutta myös kaksi keskeytystä tilillään ja pisteitä vain 32.
Luokka 32 tuli tänä vuonna Rally Trophy -sarjaan mukaan. Seniorit-luokka on tarkoitettu V1600-luokan autolla ajavalle kuljettajille, jotka ovat jo täyttäneet tai täyttävät tänä vuonna 55 vuotta.
Kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa Senioreita oli neljä autokuntaa, mutta sen jälkeen taistelu mestaruudesta ”jämähti” kahdenväliseksi. Mäntsälän MK:n Jarmo Mustonen on tällä hetkellä ”niskan päällä” kahden pisteen erolla Lammin UA:n Petri Liikaseen. Vielä Lahden jälkeen miehet olivat tasapisteissä eli vuorotellen olivat sijoituksissa edenneet. Mikkelissä kumpikin keskeytti, Vilppulassa ja Lahdessa voiton vei Liikanen, Kouvolassa ja Petäjävedellä Mustonen.
Jos Mustonen voittaa Hartolassa, hän voittaa mestaruuden. Jos voittaja on Liikanen, miehet päätyvät tasapisteisiin. Kun tarkastellaan poisjätettyjä pisteitä, miehet ovat tasoissa. Jos tarkastellaan osanottajamääriä, miehet ovat edelleen tasoissa. Taktiikkaa Jari-Pekka-ralliin taitaa olla mielenkiintoista suunnitella?
Luokittain Kyläseppärallissa
Hallitseva mestari, Jani Viher-Vehmas, ajoi Auriksellaan luokassa 30 pohjat neljälle pätkälle viidestä. Kolmosella Jyväskylän UA:n Arttu Lindlöf sai 4,5 sekuntia paremman ajan.
”Siellä oli ojassa auto katollaan ja katsojat varoittivat. Ehkäpä siinä paikassa nuo sekunnit ovat saattaneet kulua”, arveli Viher-Vehmas.
”Ajoin Riihimäen SM:n tammikuussa V1600-luokassa, mutta totesin, että jätetään toistaiseksi suunnitelmat SM-sarjaan siirtymisestä tuonnemmaksi. Kauheassa lumimyrskyssä ensimmäistä kertaa silloin nuotitin, joten aika vaikea kisa oli.”
”Älyttömän kovaa ne siellä kärjessä menevät, mutta ehkä hieman kokemusta keränneenä jossain puolivälissä tuloksissa keikkuisin”, arvioi 27-vuotias Viher-Vehmas.
Hartolaan lähteminen on vielä epävarmaa.
”Kartturini Eemil Pitkänen saattaa isänsä Volvolla ajaa Jari-Pekka-rallissa, joten siinä tapauksessa ei olla mukana Rally Trophyn puolella. Kartturiksikaan en aio, joten voi se kisa jäädä kokonaan väliin.”
Ensimmäistä kertaa HRT-sarjan luokassa 30 esiintynyt pari Arttu Lindlöf–Toni Haatainen Nissan Micralla sijoittuivat toiseksi, ainoastaan noin 43 sekuntia viidellä, yhteispituudeltaan 55,5 km:n pätkällä konkarille jääneenä. Lindlöf on kolmisenkymmentä rallia ajanut, mutta pääasiassa erilaisilla F-ryhmän autoilla.
”Ihan ilokseni vain rallia ajan, ei me voitosta nytkään lähdetty ajamaan”, paljasti kohta 24 vuotta täyttävä vesankalainen.
”Kisa oli tässä lähellä, joten innostuimme mukaan.”
”Ensi viikolla mennään harrasteralliin. Jos auto jää kuntoon, saatamme vielä Hartolaankin lähteä.”
Pekka Penttilä–Jarno Saarinen Alavudelta sijoittuivat toiseksi Civicillä ja Karvialta Petri Gullans–Sami Ranta Focuksella olivat neljänsiä.
Luokassa 31 tahtipuikkoa Kyläseppärallissa heilutti viime vuonna sarjassa kakkoseksi sijoittunut Äetsän Markus Mäkitalo ja Henri Heinämaa VW Pololla. Tänä vuonna vain tämän kisan ajanut jämsäläinen Tomi Jutila oli kakkonen pari minuuttia perässä ja Ari Häiväläinen hävisi Jutilalle noin parikymmentä sekuntia.
Juuri 30 vuotta täyttänyt Vilma ”Karin tytär” Kivenne aloittelee ralliuraansa Suzuki Swiftillä kartturinaan Leevi Jaakonsaari. RT-kisoja heillä on neljä ajettuna ja – totta maar – vastus on kovempaa kuin suhteellisesti missään muussa luokassa. Roope Suomalainen, myös Suzuki Swiftillä, menee niin lujaa, ettei kukaan muukaan tahdo hänelle keretä. Jos koko kisan kuljettajien aikoja vertaa, Suomalainen on usein hämmästyttänyt sijoituttuaan jopa kolmen nopeimman joukkoon.
Suomalaisella on teknisten vikojen vuoksi luokkavoitot vain kahdesta kisasta. Kun esimerkiksi Lahdessa mies keskeytti, sai Kivenne luokkavoiton ja korkeimmat pisteet. Kauden aikana tässä luokassa on ollut kuusi autokuntaa yhteensä mukana. Kivenne on nyt kuitenkin ottamassa Rally Trophy -sarjassa mitalia, joten ”ei huono”, kuten Jorma Uotinen sanoisi.
Seniorit-luokassa 32 Jarmo Mustonen Minillä ajoi pohjat kahdelle ekalle pätkälle, mutta kolmosella tuli ongelmia.
”Heti alussa sai takatukivarsi pahan osuman. Auto muuttui vaikeaki ajaa ja vauhtia oli pakko ottaa hieman pois”, kertasi Mustonen kisan jälkeen.
Mustoselle 3,5 sekunnin pohjat vielä kolmoselta, mutta sen jälkeen Petri Liikanen kirjautti nimensä listalla ylimmäksi. Nelosella eroa oli 0,8 sekuntia ja viimeisellä 5,5 sekuntia, mutta se ei riittänyt Mustosen nitistämiseen. Eroa miesten välille jäi vielä puolisen minuuttia.
”Ongelmista huolimatta oli hieno ralli. Reitti oli hieno ja rallisää mitä parhain, eikä häiritsevästi pölyä”, kehui Mustonen, joka juuri Jari-Pekka-rallin alla täyttää kunnioitettavat 76 vuotta!
HRT-sarjan viimeinen osakisa ajetaan Hartolassa Heinolan UA:n isännöimän Jari-Pekka-rallin merkeissä 19.10.2024.
-kk
PS. HRT-sarjassa on ollut mukana myös BMW Ralli -sarja. Kyläseppärallissa Bemareiden nopein kuljettaja oli AUK Jämsän Äijien pari Ville Mäntynen-Kasperi Turma (kuvassa). Kuudesta autokunnasta kolme tuli maaliin, yhdellä keskeyttäjällä oli tekninen vika ja kaksi kaatoi.
Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen Rally Trophy -sarjassa
Kuljettajat
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 70
2. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën C2 VTS pisteitä 57
3. Vilma Kivenne RiiUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 46
4. Roope Suomalainen ValUA lk 31 Suzuki Swift pisteitä 32
5. Ari Häiväläinen TerUA lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 22
6. Rasmus Pentti LMM lk 30 Toyota Auris pisteitä 20
6. Pekka Penttilä AlavUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 20
8. Markus Mäkitalo ÄetSUA lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 12
9. Arttu Lindlöf JyvUA lk 30 Nissan Micra pisteitä 10
9. Tomi Jutila AUK Jämsän Äijät lk 31 Volkswagen Polo 1.4 pisteitä 10
Kartturit
1. Eemil Pitkänen FoSSUA lk 30 pisteitä 70
2. Hugo Väisänen – lk 30 pisteitä 57
3. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 31 pisteitä 46
4. Petri Kivioja ValUA lk 31 pisteitä 32
5. Leevi Salonen TerUA lk 31 pisteitä 22
6. Mika Haatanen JyvUA lk 30 pisteitä 20
6. Jarno Saarinen AlavUA lk 30 pisteitä 20
8. Henri Heinämaa ÄetUA lk 31 pisteitä 12
9. Toni Haatainen KorUA lk 30 pisteitä 10
9. Kimmo Jutila AUK Jämsän Äijät lk 31 pisteitä 10