Risto Tiinus kahden sekunnin erolla luokkavoittoon, ja maksimipistein johtoon

Published by HRCF Tiedottaja on

Jämsän Äijien Risto Tiinus iloitsee kartturinsa Jari Huhtisen kanssa siitä, että nyt auto on kunnossa ja meno luistaa. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokkien 15–18 osanottajamäärässä on siinä mielessä tullut ”parannusta”, että vain luokassa 18 on yksi osanottaja eli pisteitä voittajalle annetaan vain yhdeksän. Erityisesti luokkaan 16 on kaivattu kanssakilpailijoita. Nyt niitä on saatu, ja ainakin Kuhmoisissa voittajan ero kakkoseen oli vain kaksi sekuntia.

Luokassa 15 Orimattilan Antti Siikala ehti pari kisaa ajella yksikseen, mutta Kuhmoisiin mukaan saatiin Seppo Laamanen Savonlinnasta sekä Juha Selännekin Vantaalta. Skoda Favoritilla ajava Selänne ottikin heti muilta ”luulot pois” ykkösellä, noin 23-kilometrisellä avauspätkällä. Peräti 31,1 pohja-aika oli kova suoritus. Siikala Favoritilla oli kakkonen ja Laamanen Samaralla jäi kärjestä 43,8 sekuntia.

Kakkospätkä oli avausta puolet lyhyempi, joten aikaerokin supistui huomattavasti Selänteen ja Siikalan välillä. Kolmosella pohjat veti Laamanen 4,7 sekunnin erolla Siikalaan. Kun Selänne onnistui viimeisellä noin 18 kilometrin mittaisella pätkällä 0,5 sekunnin pohja-aikaan ennen Siikala, otti vantaalainen jälleen luokkavoiton. Eroa jäi lopulta 34 sekuntia.
”Palasin juuri kolmen kuukauden lomareissulta, ja halusin vielä edes yhden talvikisan ajaa.”
”Hienot, haasteiset tiet. Raskasta oli, ei autolle, mutta kuljettajalle”, huokaisi Selänne.
”Monta kiloa tuli painoa lisää, ei olla ihan urheilijan kuosissa.”

Antti Siikala ja kartturi Jouko Huilla saapuivat Kuhmolan maalialueelle auto kovaäänisesti röpöttäen.
”Täytyy pitää kypärät päässä kuulosuojaukseksi. Huollossa saatiin pakoputki korjattua sellaisella reikänauhavirityksellä. Lopullisesti se hajosi viimeisellä pätkällä. Ei se ajamista haitannut”, selvitti Siikala.
”Selänne teki eron jo heti ykkösellä. Jollain pätkällä pärjättiin, siihen olen ihan tyytyväinen.”

Seppo Laamanen ja Juha Karjalainen tuskailivat auton käyntihäiriön vuoksi maaliin saapuessaan.
”Huonosti meni päivä. Teknisiä ongelmia on, auto meinaa sammua tähän paikkaan. Eka pätkällä oltiin jo parkissa, kun virrat lähti ja siitä kaikki lähti menemään päin p…tä. Kun vielä päästäisiin tuo kymmenen metriä maaliin, kaikki valot iloisesti täällä vilkkuu”, osoitteli Laamanen kojelautaansa.

Luokassa 16 Jämsän Äijien Risto Tiinus ja Jari Huhtinen ovat tehneet täydellistä työtä. Kolme osakisaa, kolme luokkavoittoa ja maksimipistein johtoasemassa talvikisojen jälkeen.

Lindroosit Esa ja Anja ovat monesti toivoneet vastustajia luokkaansa, ja nyt he pääsevät tilanteesta nauttimaan. Lindroosit olivat ykkösellä luokan nopein autokunta. Noin 23-kilometrisellä Tiinus jäi 6,5 sekuntia. Kakkosella ero kasvoi 17 sekuntiin, vaikka matkaa oli noin 11 km. Kolmosella sentään Tiinus onnistui ajamaan 3,6 sekunnin pohja-ajan ennen Lindrooseja.

Viimeiselle, noin 18-kilometriselle pätkälle lähdettäessä Lindroos johti luokkaa noin 20 sekunnilla.
”Ei tullut luokkavoittoa. Risto tuli vikan pätkän kovempaa. Yksi syy meillä oli latausvalon palaminen kahdella viimeisellä pätkällä. Varmaan se vähän häiritsi ajamista, mutta ei se mitään. Risto tuli kovaa, se täytyy myöntää taas”, jutteli Lindroos.

Tiinus tuli viimeisen pätkän sen verran kovempaa, että maalissa miesten ero oli Tiinuksen hyväksi kaksi sekuntia.
”Kyllä tämä maistuu hyvältä. Kakkosen jälkeen oltiin 24 sekuntia perässä, ja nyt kaksi edellä. Ja vielä Esan kotitiet, jotka mies osaa vaikka takaperin unissaan. Kyllä mies antoi hienon vastuksen, aivan huippupäivä oli”, iloitsi Tiinus.
”Auto on sama, mutta moottori on ensimmäisen kerran ehjä. Siinä se on vauhdin salaisuus.”
”Kolmas voitto putkeen, ei voi muuta sanoa kuin että hyvin menee.”

Luokassa 17 vihdoin kaksintaistelu Ilkka Koskelan ja Juha Mäkitalon kesken kesti maaliin asti eli reitin noin 70 kilometriä. Koskela ja kartanlukija Katja Salmijärvi olivat Kadettillaan ykkösellä lähes 50 sekuntia euralaista Fiat Ritmo -miestä nopeampi. Sama tahti jatkui kakkosella, mutta nyt ero oli vain 4,7 sekuntia. Kolmosella tilanne kääntyi toisin päin. Mäkitalolle 8,7 sekunnin pohjat kolmoselta ja vielä viimeiseltäkin 16,8 sekunnin turvin. Kiri ei kuitenkaan riittänyt, vaan Koskela nappasi luokkavoiton 26,5 sekunnin marginaalilla.
”Ajeltiin lopussa jo vähän varman päälle, kun Mäkitalolla näytti olleen jotain murheita auton kanssa”, totesi Koskela maalissa.
”Ihan tietä pitkin tultiin. Pitäisi vaan ajaa kovempaa. Auto kyllä kulkisi, mutta kun ei…. Talvikeli ei ole mulle mieluinen, kesällä on mukavampi laskea.”

Mäkitalo harmitteli maalissa, kun auto oli ihan mahdoton ajaa.
”Meillä jäi vanne vinoon kahden ekan pätkän ajaksi. Vanne pitäisi lukitusruuveilla olla tietyssä asennossa, että menee paikalleen. Tultiin ihan hiljaa, ja silti ajettiin pihalle”, paljasti Mäkitalo.

Luokassa 18 nähtiin tänä vuonna toistamiseen Matti J. Tarvainen Mitsulla, mutta mies keskeytti kakkosen jälkeen tekniseen vikaan.

Seuraava osakisa ajetaan lähellä Virolahtea toukokuussa KaakkoisRallin merkeissä.
-kk

Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen:
Historic 1990
Kuljettajat
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 39
2. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 37
3. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 35
4. Esa Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 33
5. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett Gsi 16V pisteitä 26
6. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 22
7. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 12
7. Juha Selänne UAU lk 15 Skoda Favorit pisteitä 12
9. Seppo Laamanen SLUA lk 15 Lada Samara pisteitä 9
10. Antti Aaltonen MäntsMK lk 17 Opel Manta 200 pisteitä 1
10. Timo Ruotimo HausUA lk 15 Peugeot 205 Rallye pisteitä 1
10. Jarmo Jokela AAU lk 16 Lada VFTS pisteitä 1

Kartanlukijat
1. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteit 39
2. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 37
3. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 33
4. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 23
4. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 23
6. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 22
7. Markku Haarala HRCF lk 15 pisteitä 12
8. Mikko Anttonen OriUA lk 15 pisteitä 10
8. Marko Mäkelä JämSUA lk 18 pisteitä 10
10. Juha Karjalainen SLUA lk 15 pisteitä 9

Categories: Kisaraportit