Sami Vuorinen urakoi kaikissa HRT-sarjan osakisoissa mestaruuden veroisesti

Published by HRCF Tiedottaja on

Sami Vuorinen voitti kategorian 1975 mestaruuden. Hakevuori-rallissa Vuorinen oli Henri Lindroosin kanssa luokkien 1-18 toiseksi nopein Arto Rekolan jälkeen. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokkien 9–11 kilpailijat löysivät pätkille ja kymmenestä autokunnasta kolme sai neljän minuutin aikarangaistuksen liian aikaisesta saapumisesta viimeiselle erikoiskokeelle. Virhe tuli lisämääräyksellä tiedotetun ajoajan noteeraamatta jättämisestä. Lisämääräyksellä ilmoitettu reittimuutos tuli kuitenkin huomioitua.

Luokka 9 on pääasiassa ollut Allisten veljesten hallintaa, aina kun ovat teknisiltä ongelmilta välttyneet. Nyt tuli mielenkiintoinen lisä kisaan, kun aiemmilta vuosilta kova F-cupin kuljettaja, loppilainen Tero Salminen ilmaantui mukaan Pasi Törmän kanssa Toyota Corollalla.

Sami Vuorinen (lk 11) oli pistejohdossa, mutta luokan 9 Ilkka Haljalalla oli mahdollisuus nousta tasapisteisiin, mutta Vuorisen olisi jäätävä kokonaan ilman pisteitä. Allisilla ja Toni Sinkkosella oli ennen päätöskisaa vielä myös mahdollisuus mitaliin.

Luokassa 9 kisa alkoi tiukasti, sillä Allinen oli vain 0,7 sekuntia Salmista nopeampi. Haljala jäi 6,1 sekuntia. Kakkosella Salmiselle latu maistui tuttuun tyyliin, Allinen jäi toiseksi neljän sekunnin erolla ja kolmosella kävi samoin, nyt 7,9 sekunnin erolla. Eikä tilanne muuttunut nelosellakaan, kun kisan pisimmällä pätkällä (18,2 km) Salminen oli 20,1 sekuntia nopeampi. Eikä Salminen ”pettänyt” viimeiselläkään, pohjat tuli kisan päätteeksi seitsemällä sekunnilla. Maalissa kärkikaksikon ero oli 38,3 sekuntia.

Tomi Tikanmäki Saab 96:lla voitti Lauri Hartikaisen kanssa luokan 10.

Luokkaan 11 ilmaantui ”pitkästä aikaa” turkoosinsininen Volvo Janne ja Harri Kanervan käskyttämänä. Kyllä, sama entinen kisaratsu, jota nyt ulkoilutettiin kategorian 1981 mestaruuden jo anjalalaisille varmistuttua.

Kanerva ajoi luokan pohjat ykköselle, mutta ei niin selvällä erolla muihin kuin aiemmissa osakisoissa. Arto Rekola Escortilla hävisi 2,3 sekuntia. Miehet ottivat kuitenkin heti kärkipaikan luokkien 1–18 yleiskisassa. Sami Vuorinen oli luokan kolmas noin seitsemän sekunnin päässä.

Kakkosella Rekola ja Vuorinen olivat nopeampia kuin Kanerva, joten Rekola nousi yleiskisankin kärkeen 0,2 sekunnin erolla. Ja sitten tuli yllätys: Kanerva oli vaikeuksissa, ero kärkeen venähti noin seitsemään minuuttiin. Kaasuvaijeri tiettävästi oli pettänyt. Kanerva oli puheiden mukaan jutellut maastossa, että oli jo alusta asti ihmetellyt, kun kaasu ei mene ihan ”pohjaan”. Tämän jälkeen Kanervalla ei ollut enää asiaa yleiskilpailun kärkitaistoihin. Kun vielä viimeiseltä tuli neljän minuutin aikarangaistus liian aikaisesta saapumisesta, Kanervat jäivät luokan viimeiseksi yli 11 minuutin tappiolla.

Pistetilanne osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 73,5
2. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 70,5
3. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 66
4. Tomi Tikanmäki lk 11 Saab 96 V4 pisteitä 62,5
5. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 61

Kartturit
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 73,5
2. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 70,5
3. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 66
4. Lauri Hartikainen LprRT lk 10 pisteitä 62,5
5. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 61

Täydelliset pistetilanteet löytyvät näiltä nettisivuilta kohdasta Sarjapisteet 2023