Samuli Mynttinen Rally Trophyn pistejohdossa, Petri Liikanen Senioreissa

Published by HRCF Tiedottaja on

Historicien HRT-sarjassa voi nähdä uudempiakin autoja, kun Rally Trophy -sarjalaiset kilpailevat omista mestaruuksistaan. Rally Trophy Seniorit -luokka on ensimmäistä kertaa mukana. Pistejohtoon Vilppulan jälkeen nousi Petri Liikanen-Jari Kettunen Fiestalla. Kuva: Toni Ollikainen

Kauden avauksessa Mikkelissä ei onni suosinut Rally Trophy -luokkien kuljettajia. Ensinnäkin harvinaisen vähän oli porukkaa mukana, liekö lähes 25 asteen pakkanen pelästyttänyt? Rally Trophy -luokissa 30 ja 31 oli vain yksi autokunta kummassakin. Tälle vuodelle tuli uusi Rally Trophy -luokka numeroltaan 32, joka on tarkoitettu kuljettajille, jotka tänä vuonna täyttävät vähintään 55 vuotta ja ajavat Vakio 1600 -autolla. Mikkeliin heitä saatiin viivalle jo neljä, mutta jokainen heistä keskeytti. Niin keskeytti Roope Suomalainenkin luokassa 31, joten Samuli Mynttinen oli ainoa Rally Trophy -sarjalaisista, joka näki maalin.

Vilppulan Talviralliin sentään saatiin jo muutama autokunta lisää. Luokassa 30 starttasi viisi paria, ja Rally Trophyn hallitseva mestaripari Jani Viher-Vehmas–Eemil Pitkäsen kanssa Toyota Auriksella oli mukava saada ”vauhtimittariksi” muille. Viimevuotisista tuttavuuksista myös Riku Salmela oli mukana, mutta hän oli vaikeuksissa jo ykkösellä ja keskeytti ulosajon jälkeen EK:lla 2.

Viher-Vehmas meni menojaan jo heti ensimmäisestä pätkästä lähtien. Alavuden UA:n Pekka Penttilä – Jarno Saarinen Honda Civicillä jäivät parisen minuuttia, mutta olivat 3,4 sekuntia nopeampi kuin kolmanneksi sijoittunut Kuortaneen UA:n pari Otto ja Onni Pitkänen Toyota Corollalla. Mäntyharjun pari Samuli Mynttinen – Hugo Väisänen Citroën C2:lla tulivat Mikkelin tapaan maaliin ja jatkavat pistejohdossa Vilppulan jälkeenkin.

Luokassa 31 Valkealan UA:n Roope Suomalainen – Pertti Kivioja menetti aikaa muita enemmän jo heti ykkösellä.
”Spoorista lähti takapää irti ja sen jälkeen haukkasi hankeen”, kertasi Suomalainen. Aikaa tuhraantui lähes kolme minuuttia.

Luokkavoittoon tällä ei sinänsä ollut mitään merkitystä, kun kanssakilpailijana oli Kari Kiventeen tytär Vilma, joka Suzuki Swiftillä aloittelee omaa ralliuraansa. Kolmessa rallissa Vilma on jo ollut mukana, mutta teknisten vikojen vuoksi aina jäänyt kisa kesken. Vilppulassa sentään tuli kilometrejä, joten tästä on hyvä jatkaa. Tulipahan luokan kakkossijasta mukavasti Rally Trophy -pisteitäkin.

Rally Trophy Seniorit -luokkaan ilmoittautui viisi autokuntaa, mutta harmillisesti Risto Laine perui osanottonsa. Vilppulassa kauden pistesaalistus alkoi ikään kuin alusta, kun Mikkelissä kaikki keskeyttivät. Sieltä sentään jokaiselle mukana olleelle kirjattiin yksi osallistumispiste.

Ilman nuotteja ajavat, tänä vuonna vähintään 55 vuotta täyttävät kuljettajat ajavat siis Vakio 1600 -autoilla luokassa 32. Syksyllä 2023 tuli kilpailijoilta pyyntö, että em. seniorit voisivat myös nuotista ajaa. Semmoinen luokka siis pistettiin pystyyn, mutta ei Mikkelissä eikä Vilppulassakaan siihen saatu yhtään osallistujaa.

Senioreissa kisa alkoi lammilaisen parin Petri Liikanen–Jari Kettunen Fiestan tahdittamana. Ykkösen 11,3 kilometrin pätkälle Liikanen ajoi 14,0 sekunnin pohjat ennen Minillä ajavaa paria Jarmo Mustonen–Onni Ala-Turkia. Timo Rajala–Jukka Kinnari Honda Civicilla jäivät 51 sekuntia. Kimmo Seppälä ja kartturi Teemu Nurminen olivat vaikeuksissa ja hävisivät kuutisen minuuttia Liikaselle.

Kakkosella Rajala näytti, ettei helpolla luovuta ja ajoi kakkoselle 41,5 sekunnin pohjat ennen Liikasta. Mustonen jäi Liikaselle viitisen sekuntia. Rajalan kova meno jatkui vielä kolmosella ja nelosellakin, joten mies johti ennen viimeistä erikoiskoetta reilun minuutin erolla Liikaseen.

Ja sitten se tapahtui! Rajala ajoi ulos viidennellä pätkällä, joten Liikanen kuittasi luokkavoiton yli puolentoista minuutin erolla Mustoseen. Seppälän autokuntakin taisteli maaliin asti, mutta tappiota tuli yli 10 minuuttia.

HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Kouvolassa 18.5.
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Rally Trophy
Kuljettajat
1. Samuli Mynttinen MhMK lk 30 Citroën C2 VTS pisteitä 19
2. Roope Suomalainen ValUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 14
3. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 30 Toyota Auris pisteitä 12
4. Pekka Penttilä AlavUA lk 30 Honda Civic pisteitä 10
4. Vilma Kivenne RiiUA lk 31 Suzuki Swift GTI pisteitä 10
6. Otti Pitkänen KuortUA lk 30 Toyota Corolla G6 pisteitä 9
7. Riku Salmela OrSUA lk 30 Ford Focus pisteitä 1

Kartturit
1. Hugo Väisänen MhMK lk 30 pisteitä 19
2. Petri Kivioja ValUA lk 31 pisteitä 14
3. Eemil Pitkänen FoSUA lk 30 pisteitä 12
4. Jarno Saarinen AlavUA lk 30 pisteitä 10
4. Leevi Jaakonsaari RiiUA lk 31 pisteitä 10
6. Onni Pitkänen KuorUA lk 30 pisteitä 9
7. Nestori Tiainen RiiUA lk 30 pisteitä 1

Rally Trophy Seniorit
Kuljettajat
1. Petri Liikanen LamUA lk 32 Ford Fiesta pisteitä 14
2. Jarmo Mustonen MäntsMK lk 32 Mini One pisteitä 12
3. Kimmo Seppälä PaiUA lk 32 Hyuindai i20 pisteitä 9
4. Risto Laine SiAK lk 32 Ford Fiesta pisteitä 1
4. Kari Kemppinen MHJ-RT lk 32 Toyota Yaris pisteitä 1
4. Timo Rajala JurvanUA lk 32 Honda Civic pisteitä 1

Kartturit
1. Jari Kettunen LamUA lk 32 pisteitä 14
2. Onni Ala-Turkia HRCF lk 32 pisteitä 12
3. Teemu Nurminen MoMoRT lk 32 pisteitä 9
4. Ben Wickström SiAK lk 32 pisteitä 1
4. Toni Hiltunen – lk 32 pisteitä 1
4. Jukka Kinnari JurvanUA lk 32 pisteitä 1