Silvasti Rally Tour Regularity onnistui yli odotusten, hauskaa oli kaikilla
Ensimmäistä kertaa Asko Sairasen ja jo edesmenneen Antti Pellisen yhteisen idean perusteella toteutettu seikkailu tasanopeuslajin merkeissä Jyväskylästä Vanttauskosken kautta takaisin Jyväskylään onnistui osallistujien mielestä yli odotusten. Tapahtuma oli kyllä kilpailu, kun suorituksia arvioitiin sekuntikellonkin avulla, mutta pääasia ei suinkaan ollut kisaaminen ”verissä päin”, vaan hauska, talvinen viikonloppu autoilun parissa.
Tapahtuma alkoi Kuljetusliike Ville Silvasti Oy:n terminaalilta, jossa oli mahdollisuus saada henkilökohtaista opastusta ja koulutusta käytössä tarvittaviin laitteisiin. Lähes kaikki 21 autokunnan kuljettajat myös käyttivät tämä tilaisuuden hyväkseen. Osallistujaporukassa oli tasanopeuskilpailujen konkareita, vähemmän niitä ajaneita sekä täysin ”ummikkoja” rallihemmoja. Miehiä, joilla ei ollut mitään käsitystä, mihin lähtivät.
Kaikille tuttu Asko Sairanen toimi kilpailun johtajana. Hän myös jokaisen päivän päätteeksi piti tilaisuuden, jossa käytiin päivän tapahtumat läpi ja juteltiin porukkaa mietittäneistä kysymyksistä.
”Nämä olivat oikein mukavia ja yhteisöllisiä illanviettoja, jossa nautittiin iltapala ennen kuin mentiin nukkumaan ja valmistautumaan seuraavan aamun kisaan”, paljasti Jukka Aromaa tapahtuman jälkeen.
Moni taisikin ensin hieman hieraista silmiään, kun kilpailuun lähtijöiden listassa numerolla 1 starttasi pari Jarmo Vesala–Jukka Aromaa Saab 99:llä. Vesala nappasi viime vuonna tasanopeudesta hopeaa ja Aromaa hoitaa HRT-kisoissa tasanopeusluokan reitin kilpailijoita varten paperille sekä valitsee nopeudet ja tarkastuspisteet.
”Ei me oltu kisassa virallisesti kilpailemassa”, paljasti Aromaa.
”Olimme eräänlaisena 0-autona ennen muita. Hoitelin siinä matkan aikana tulospalvelua ja varmistin, että kaikille saadaan tarkastuspisteiltä oikeat ajat yms.”
”Kun jouduimme selvittelemään ongelmatilanteita, meille tietty kertyi aikasakkoa runsaasti. Jouduin ajon aikana mm. tekemään yhdelle kilpailijaparille uudet tunnukset ajanottosysteemiin, kun heiltä oli alkuperäinen salasana unohtunut”, myönsi Aromaa, jonka autokunta oli tuloksissa siellä ”kympin paikkeilla”.
Reitti kulki yleisillä teillä ja yleisen liikenteen seassa ja nopeusrajoituksia noudattaen, mutta matkaa tehtiin samalla lailla kuin HRT-kisoissakin, salaiselta pisteeltä toiselle. Historic Rally Trophy -osakisoissa ajetaan suljetuilla erikoiskokeilla, joilla nopeuspyynnöt luonnollisesti voivat olla korkeampia.
”Matalammat olivat nyt pyynnöt. Ja hyvä kun olivat, sillä Oulun korkeudella tuli niin sakeasti lunta, että oli vaikea edetä. Aura-autoja ei näkynyt missään ja mentiin vielä melko pieniä teitäkin. Kaikki kuitenkin suoriutuivat määränpäähän niin perjantai- kuin lauantai-iltanakin sekä maaliin sunnuntaina alkuillasta.”
Pientä huviakin oli järjestetty maantieajon sekaan, kun Vanttauskosken Snow Rally Ringillä päästeltiin sielunsa kyllyydestä upeaa jäärataa. Eikä tietenkään ketään yllättänyt, että Jari-Matti Latvala kartturinsa Joona Myllymäen kanssa olivat nopeimmat.
Kaksi keskeytystä nähtiin, kun Eugen ja Ritva Damstedtin Porsche lakkasi käymästä ja Kari Kiventeen ja kartturina toiminaan Mikko Kalliomaan Escortin vaihdekeppi jäi tykkänään kuljettajan käteen.
Kärkikolmikkona maalissa olivat Ville Silvasti-Paolo Zella, Ari-Pekka Jääskeläinen-Risto Valkonen sekä kisan nuorin osanottaja Iida Kauppinen isoisänsä Vesa Kauppisen kanssa. Tarkempia tuloksia löytää vaikkapa Historic Rally Trophy -sarjan facebook-sivuilta, kun skrollailee 24.-25.3. päivämäärien kohdalle.
Osanottajaporukka oli todella tyytyväinen kokemaansa. Yleisesti kaikki totesivat, että ”ensi vuonna uudelleen”.
-kk