Tasanopeusluokan yllätys: Iida ja Vesa Kauppinen Porsche 944:lla kisan kakkosia
Päivän yllättäjäpari oli ehdottomasti Porsche 944:lla Iida Kauppinen ja Vesa Kauppinen, jotka paransivat rutkasti Revontulirallin jälkeen. Hankasalmella pari hieman ”ulkoilikin” ja olivat kisassa 10:s. Hämeenlinnassa oli osattu ottaa edellisen kisan virheistä opiksi, ja nyt tulikin huipputulos. Peräti toinen sija, Rintalaa 12,80 virhepistettä enemmän keränneenä.
Pohjanmaalaispari Mika Alakoskela–Risto Salonpää lähti Hämeenlinna Historic Rallyn tasanopeuskisaan pistetaulukon kärjessä kauden avauskisan, Revontulirallin voiton jälkeen. Alakoskelalla oli kaikin puolin vaikea viime vuosi. Oli keskeytyksiä ja muita sitoumuksia, minkä vuoksi osakisoja jäi väliin. Tähän kauteen menopelikin vaihtui isompaan, kun Opel Corsan tilalle tuli Kadett 1.8 E, joten parempaa vuotta voidaan odottaa entisiltä mestareilta.
Odotukset olivat kieltämättä muillakin kohtalaisen suuret. Kuinka Alakoskelan suoritus Hämeenlinnassa kestää vertailussa hallitsevan mestariparin Reijo Rintala–Antero Mannilan tulokseen? Talbot-miehiltä nimittäin jäi Revontuliralli väliin. Entä minkälaisen parannuksen tekevät mm. Jarmo Vesala ja Jari Itäkodes Revontulirallin poikkeuksellisen vaatimattoman suorituksen jälkeen? Samoin ”suurennuslasin alla” olivat Ari-Pekka Jääskeläinen ja Risto Valkonenkin.
Vaihtelua erikoiskokeiden tuloslistoilla
Ensimmäisen ek:n jälkeen tunnelmat olivat kaksijakoiset. Ei yllättänyt, että pari Jääskeläinen–Valkonen oli tarkin, eikä sekään, että Rintala-Mannila eivät vielä johtaneet. Se kuitenkin yllätti, että Pekka Stellberg–Pertti Toivonen olivat kärkikolmikossa. Hienoa! Hämmennystä aiheutti se, että Alakoskela oli 7:s, Vesala 8:s sekä Eero ja Eetu Juutilainen vasta 10:ntenä. Vajaan viiden kilometrin pätkällä virhepiste-erot olivat pieniä.
Kakkospätkän (7,8 km) jälkeen kärkikolmikko meni uusiksi: Alakoskela, Eugen ja Ritva Damstedt sekä Jani Koivisto Juhani Mäkelän kanssa. Kokonaistilanne kahden pätkän jälkeen näytti kuitenkin jo tutummalta: Alakoskela 10,7 virhepistettä, Rintala 10,8 ja Damstedtit 10,8. Tasaista siis edelleen.
Kolmosella (9,9 km) yllätykset jatkuivat. ”Vanhat konkarit ja menestyjät” jäivät jälleen kärkikolmikon; Koivisto, Iida Kauppinen ja Stellberg) ulkopuolelle. Kokonaistilanteessa Koivisto–Mäkelä oli kärjessä 18,20 virhepisteellä, Jääskeläinen–Valkonen (25,80) ja Rintala-Mannila (27,80) seuraavina.
Vasta nelosella, joka oli noin 20 km pitkä, alkoi pätkän kärkitrio näyttää tutummalta; Rintala, Vesala ja Jääskeläinen. Samoin kokonaistilanne: Rintala–Mannila (54,00), Jääskeläinen–Valkonen (62,40) ja Vesala–Itäkodes (63,30). Iida Kauppinen isoisänsä Vesan kanssa paransi pitkin matkaa ja he olivat tässä vaiheessa kisaa neljäntenä (66,00).
Viimeisellä noin 15 km:n pätkällä kärkitaistelusta putosivat niin Vesala kuin Jääskeläinenkin. Rintala onnistui parhaiten, Kauppiset toisena ja Damstedtit kolmen kärjessä. Näin kisan lopputuloksissa viiden kärki oli: Rintala–Mannila (64,40), Kauppinen–Kauppinen (77,20), Alakoskela–Salonpää (84,10), Damstedtit (90,90) sekä Jääskeläinen–Valkonen (98,50).
”Kolme ekaa pätkää meni meiltä jotenkin epävarmasti, vasta kahdella viimeisellä sytyttiin kisaamaan”, tunnusti Rintala kisan jälkeen.
”Pitempi ajotauko ja sairastumisen vuoksi hieman kehno valmistautuminen varmaan vaikutti aluksi. Kaksi vikaa meni ihan hyvin. Liukasta tosin oli. Viimeisellä sattui vielä harmillinen vaihtovirhe ysikymppi-mutkassa, ja siinä vähän tuhrattiin aikaa.”
Hyvä Iida!
HuuhaUA:n 21-vuotias Iida Kauppisen suoritus noteerattiin ”kautta linjan” erinomaiseksi. Tietenkin myös kokeneella isoisällä Vesalla on osuutensa menestykseen, mutta ei Iidan ajosuoritusta Porsche 944:lla saa mitenkään vähätellä. Hienoa! Kerrataanpa vielä; Iida on Tuukka Kauppisen sisko, molemmat ovat F-ryhmässäkin menestyneen Mikko Kauppisen lapsia ja Vesa Kauppinen on siis Mikon isä sekä Iidan ja Tuukan isoisä. Saattaapi olla, että sukujuhlien kahvipöydässä ”sora lentää”.
Luokan 24 voitti ja samalla 10:s kokonaistuloksissa oli Arvo Etelä–Mikko Hugg ja toinen oli pari Lassi Paarala–Juha Järvinen.
Luokat Hidas ja Standard
Tälle vuodelle tasanopeusluokkaan lisättiin toinen luokka, numerokseen se sai 24:n ja ”vanha” luokka 24 muutettiin numeroksi 25. Luokkaan 24 (Hidas) kuuluvat autot, jotka ovat ikäkauden G1 (luokiteltu ennen 31.12.1969) tai sitä vanhemman ikäkauden sääntöjen mukaisia, tai H1-ikäkauden autot (luokiteltu ennen 31.12.1975), joiden moottorin kuutiotilavuus on alle 1100 cm³. Hidas-luokassa käytettävät EK-nopeudet ovat keskimäärin 3–5 km/h hitaammat kuin luokassa 25. Sähköiset apuvälineet vapaat.
Luokan 25 (Standard) autot ovat ikäkaudelta E, F, H, I ja J (1976–1990). Sähköiset apuvälineet vapaat.
Kummankin luokan tulokset yhdistetään samaan lopputulosluetteloon ja sarjapisteet jaetaan sen sijoitusten perusteella. Tasanopeusluokan osakisoja on kalenterissa kahdeksan, joista kuuden parhaan tulos lasketaan kilpailijan lopputulokseen.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 10
1. Mika Alakoskela LapUA lk 25 Opel Kadett 1.8E pisteitä 22
2. Eugen Damstedt SiAK lk 25 Porsche 911 pisteitä 19
3. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM lk 25 VW Golf pisteitä 16
4. Eero Juutilainen RUA lk 25 Audi Coupé quattro pisteitä 15
5. Iida Kauppinen HuuhaUA lk 25 Porsche 944 pisteitä 13
6. Reijo Rintala HRCF lk 25 Talbot Sunbeam pisteitä 12
6. Markku Nieminen UFAK lk 25 Saab 96 V4 pisteitä 12
6. Jarmo Vesala HRCF lk 25 Saab 99 pisteitä 12
9. Esa Suikkanen PRCF lk 25 Porsche 911 SC pisteitä 8
9. Jani Koivisto HeiUA lk 25 VW Golf pisteitä 8
Kartturit
1. Risto Salonpää EPUA lk 25 pisteitä 22
2. Ritva Damstedt SiAK lk 25 pisteitä 19
3. Risto Valkonen LMM lk 25 pisteitä 16
4. Eetu Juutilainen AL-Hki lk 25 pisteitä 15
5. Vesa Kauppinen HuuhaUA lk 25 pisteitä 13
6. Antero Mannila HRF lk 25 pisteitä 12
6. Tapani Laitinen UFAK lk 25 pisteitä 12
6. Jari Itäkodes HRCF lk 25 pisteitä 12
9. Päivi Kauppala HRCF lk 25 pisteitä 8
9. Juhani Mäkelä HeiUA lk 25 pisteitä 8