Tomi Tikanmäki Saabilla kovassa iskussa ikäkategoriassa Historic 1975

Published by HRCF Tiedottaja on

Ja näin sitä etuvetoisella Saabilla heitetään auto mutkaan! Tomi Tikanmäki ja Lauri Hartikainen vauhdissa. Kuva: Marko Kyöstilä

Ikäkategorian Historic -> 1975 luokassa 10 oli Historic Rally Mikkelissä eniten kilpailijoita, kun kolme autokuntaa lähti reitille. Luokassa 11 oli kaksi paria ja luokassa 9 ”vain Allisen veljekset”. Kiinnostavaa oli saada Hirvensalmen AU:n Esa Vahvaselkä taas mukaan luokkaan 10 ja toisaalta Tomi Tikanmäki tällä kertaa luokkaan 11. Tikanmäki on samalla korilla kilpaillut, mutta kun passit kahdelle moottorille, voi luokkaa vaihtaa tarpeen mukaan. Tämä ei siis ole ollutkaan ”kirjoitusvirheeni” (Kikan huom.)

Luokassa 9 Allisilla ei ollut kanssakilpailijoita, joten verrataanpa heidän aikojaan Escort 1300 GT:llä muihin HRT-kuljettajiin. Sijoitukset pätkillä 5 – 16 – 5 – 6 – 5. On siis soitettava ja kysyttävä syytä pieneen notkahdukseen, ja tulihan asiaan selvyys.
”Kakkosen pitkällä (noin 18 km) pätkällä kuuden kilsan kohdalla saatiin edellä mennyt kiinni. Ei siinä lumipöllyssä hekään varmaan meitä nähneet, joten ajelimme heidän perässään maaliin. Emmekä mekään sitten oikein mitään nähty”, paljasti Niko Allinen.

Kaikenlaisia muitakin pikku juttuja Allisille ilmaantui.
”Kylmä oli, totisesti. Lämppärin kenno oli tukossa, eikä meinannut millään alkaa lämpöä tulla. Onneksi sentään tokeni siitä. Öljynpaineen kanssakin oli ongelmaa, onneksi sekin siitä korjaantui. Ja vielä; kypärän huppuja on yleensä parikin mukana, nyt ei yhtään. Onneksi Laineen Esa jeesasi tässä asiassa.”

Allinen tykkäsi Mikkelin pätkistä, tiet olivat hienoja mutta haastavia, mies kertoi.
”Ei me mitään ylimääräistä yritettykään, tultiin vain varman päälle, kun muuhun ei ollut tarvetta.”

Luokassa 10 Esa Vahvaselkä Escort 1600:lla voitti odotetusti luokan. Toinen autokunta muodostui Escort Twincamilla ajavasta parista Esa Laine–Antti Härkönen, jotka kisasta toiseen herrasmiesmäisesti toivovat, etteivät vauhdillaan pilaa muiden kisaa. Kolmas pari; Pertti Savolainen–Jukka Puurula keskeyttivät Datsun 1600 SSS:llään ykköselle tekniseen vikaan.

Vahvaselälle luokkavoitto HRT-luokkalaisten ek-aikojen joukossa kympin sakissa eteni seuraavasti: 10 – 5 – 9 – 8 – 7. Pari Laine–Härkönen tulivat myös maaliin.

Luokassa 11 odotettiin etukäteen tiukkaa sekuntitaistelua Tomi Tikanmäen Saabin ja Sami Vuorisen Escortin kesken, kuten niin monesti aiemminkin. Tikanmäki voitti luokan eli Vuorisen, kun muita ei ollut. Eroa jäi 1:00,2. Aivan noin ylivoimainen voitto ei ehkä olisi ollut, sillä Vuorinen oli kakkospätkällä ulkona hangessa ja hävisi 1:01,2. Jos jossitellaan, tiukka kisa olisi todellakin voinut olla.

Vuorinen paljasti, että hän on monet kerrat Tikanmäen kanssa taistellut keskinäisestä paremmuudesta.
”Parhaimmillaan Tikanmäki menee Saabilla ihan tautisen kovaa. Niin nytkin.”

Vuorinen myönsi, että kakkosella sattui oma moka. Oikeastaan hanki vain imaisi auton pois tieltä.
”Ei menty kovinkaan syvälle, aikaa kului ehkä se minuutin verran. Paikalle pörähti muutama katsoja, ja auto lähti siitä aika liukkaasti irti ja päästiin jatkamaan.”

Ykkösellä Vuorinen oli 12,7 sekuntia Tikanmäkeä nopeampi. Kakkosella sattui Vuorisen virhe, joten kahden pätkän jälkeen tauolla kaksikon ero oli 48,5 sekuntia Tikanmäen hyväksi. Kolmosella Tikanmäki kasvatti eroa 2,6 sekunnilla, nelosella 1,6 sekunnilla ja viitosella 7,5 sekuntia. Voittomarginaali oli lopulta 1:00,2.

Vuorinen oli Kanervan jälkeen yleiskisan kakkonen EK:lla 1 ja Tikanmäki 3:s. Kakkosella Vuorinen putosi kärkitaistoista, mutta kolmosella kolmanneksi nopein aika nosti kolmannen jälkeen olevissa tuloksissa Vuorisen neljänneksi, kun Heikki Valkonen Volvolla kiilasi väliin.

Nelosella kolmikko; Tikanmäki, Valkonen, Vuorinen, oli 1,6 sekunnin erolla Kanervan takana sijoilla 2–4. Järjestys pysyi samana myös viimeisen, viidennen pätkän jälkeen. Vuorinen hävisi Valkoselle 1,1 sekuntia. Hieno kisa siis oli! Kanerva oli karannut muilta jo kolmen minuutin päähän edelle.

Seuraava osakisa, Vilppulan Talviralli, ajetaan Mänttä – Vilppulan seudulla 24.2.2024.

-kk

Ikäkategorian 1975 pistetilanteet osakisan 1/7 jälkeen:

Kuljettajat
1. Esa Vahvaselkä HAU lk 10 Ford Escort 1600 pisteitä 12
1. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 pisteitä 12
3. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
3. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 10
3. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 10
6. Pertti Savolainen JuvanUA lk 10 Datsun 1600 SSS pisteitä 1

Kartturit
1. Ville Härkönen MhMK lk 10 pisteitä 12
1. Lauri Hartikainen LprRT lk 11 pisteitä 12
3. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 10
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 10
3. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 10
6. Jukka Puurula ValUA lk 10 pisteitä 1