Toni Kemppainen vankasti Historic Rallisprint -sarjan 2024 pistejohdossa
Käytännössä Siikajoen MU:n Toni Kemppainen lienee nyt Historic Rallisprint -sarjan 2024 mestari, sillä mies on täydellä pistepotilla viiden osakisan jälkeenkin pistetaulukon kärjessä 52 pisteellään. Kakkosena on Varkauden UA:n Pekka Vitikainen, jolla on teoriassa mahdollisuus nousta tasapisteisiin Kemppaisen kanssa. Sääntöjen mukaan tasapisteiden sattuessa ratkaisee korkein yksittäinen sijoituspistemäärä. Näin voisi myös olla viimeisen osakisan jälkeen tilanne, mikäli Vitikainen voittaa luokan ja mikäli siinä on enemmän kuin yksi kilpailija mukana. Näin tämä kaksikko jälleen olisi täsmälleen samoilla pisteillä tasoissa.
Tämän jälkeen sääntöjen mukaan ratkaisee se, kummalla on ollut kauden aikana enemmän kilpailijoita luokassaan. Tässä vaiheessa Kemppainen on roimasti jo edellä, sillä hänellä on kauden aikana luokassaan ollut yhteensä 15 kilpailijaa ja Vitikaisella kahdeksan.
Teoriassa tietenkin voisi eteen tulla tilanne, että Vitikainen saisi houkuteltua Laitilan kisaan lokakuussa puuttuvan määrän kuljettajia luokkaansa. Näin miehet olisivat jälleen tasoissa. Tämän jälkeen ratkaisevat pois jätetyt pisteet – tällä hetkellä Ylistaron jälkeen Kemppaisella yhdeksän ja Vitikaisella nolla. Jos Kemppainen ei aja Laitilassa ja Vitikainen voittaa luokan saaden 11 pistettä, menee mestaruus Varkauteen kahden pisteen erolla – siis tilanteessa, että kilpailijoita on luokissa sama määrä.
Käytännössä saattaa olla kuitenkin vaikea löytää Laitilan kisaan Vitikaisen yli 2-litraisten luokkaan riittävästi kilpailijoita. Mutta teoriassa kuitenkin mahdollista? Spekuloiminen on kivaa, eikö?
Kemppainen oli tyytyväisellä mielellä Ylistaron kisan jälkeen ja kertoi nauttineensa kovasti hyvästä, lähes viiden kilometrin mittaisesta radasta.
”Sellaista pohjanmaalaistyyppistä tietä se oli. Pinta pysyi hyvänä ja ajo sujui. Kaikin puolin hyvin järjestetty kisa. Toisella kierroksella joissain paikoissa parantelin suoritustani ekaan kiekkaan verrattuna. Kolmisen sekuntia sain pois”, kertasi Opel Kadett D 1.3:lla ajava Kemppainen.
Kemppainen oli myös jo hyvin tietoinen pistetilanteesta, muttei vielä paljoa mestaruuttaan hehkuttanut.
”Onhan siinä Vitikaisella vielä teoreettiset mahdollisuudet”, totesi Temmeksen mies.
Laitilan kisaan osallistumisesta Kemppainen ei vielä osannut sanoa mitään varmaan.
”Seurataan tilannetta.”
Kari Kajula nousemassa sarjassa kolmanneksi
Ylistaron MRF Tyres SM-rallisprintin kisan yhteydessä siis ajettiin myös HRCF:n kaikille avoimen Historic Rallisprint -sarjan 2024 osakilpailu 5/6. Oulun UA:n Kari Kajula Opel Kadett GTE:llä paranteli sijoitustaan pistetaulukossa Ylistaron kisassa. Kajula joutui perumaan osanottonsa viime viikonloppuna Leppävirralla, mutta pääsi nyt mukaan Ylistaron kisaan.
Kemppaisen ja Vitikaisen taistellessa kärkikaksikon paikoista taistelevat sarjan kolmannesta sijasta Kiuruveden UA:n Niko Allinen ja Kajula. Leppävirran jälkeen piste-eroa oli Allisen hyväksi 13 pistettä. Ylistaron kisan jälkeen Kajula meni kahdella pisteellä edelle kasvatettuaan luokkavoiton tuomalla 11:llä sekä osallistumispisteiden neljän pisteen lisäyksen myötä pistesaldonsa 46:een Allisen 44:ää vastaan.
”Kiva, että oli toinenkin kilpailija luokassa”, myönsi Kajula.
Kajula harmitteli autonsa jarruongelmaa, jota ei saatu missään vaiheessa korjattua.
”Jarru meni aina ensimmäisellä polkaisulla pohjaan ja vasta toisella alkoi tapahtua. Tällainen vaikuttaa kyllä ajamiseen. Kun noin 160:n vauhdista oli jarrutettava pumppaamalla risteykseen, jännitti, että pysähtyyköhän. Kun ei ollut niin tiukkaa kisaa, otin varovaisemmin.”
Allinen kertoi jo heti Leppävirran jälkeen, ettei pysty kauden kahteen viimeiseen osakisaan osallistumaan työkiireidensä vuoksi. Nyt Allisen jälkeen viidentenä oleva Lahden Sami Leinonen voisi kasvattaa viimeisessä osakisassa pistepottiaan 44:ään Allisen kanssa tasaan, mikä ei kuitenkaan siis riittäne mitaleille asti.
Kannattaa siis seurata tarkasti sunnuntaina 6.10. päättyviä Laitilan SM Oili Jalonen Rallisprint -kisan ilmoittautumisia, jos vaikka Allisen tilanne työrintamalla muuttuisi ja hän pääsisikin Laitilaan mukaan. Mielenkiintoinen tilanne siis!
Jari Perttu ensimmäistä kertaa mukana
Historic Rally Trophy -sarjassa Classic F -luokassa 29 ajava pari Jari Perttu lähti myös kokeilemaan Historic Rallisprint -kisaan osallistumista.
”Olihan se lähdettävä, kun perinteinen rallisprintin pätkä on ihan tossa viiden kilometrin päässä”, paljasti Perttu.
”Tykkäsin kovasti, ajaminen sujui ihan mukavasti.”
Seuraava osakisa ajetaan 12.10.2024 Laitilassa Turun Moottoriseuran isännöidessä SM Oili Jalonen Sprint -kisaa. Rata on pituudeltaan 4100 metriä, josta 350 on asfalttia.
-kk
MRF TYRES SM RALLISPRINT 7.9.2024 Ylistaro
Tulokset / Historic-luokat
Luokka 23 (HRT 2)
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 Opel Kadett D 1.3 2:59,25
Luokka 24 (HRT 3)
1. Kari Kajula OUA Opel Kadett GTE 3:17,46
2. Jari Perttu EPUA Ford Escort RS 2000 3:34,26
Pistetilanne osakisan 5/6 jälkeen – Top 5
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 2 pisteitä 54
2. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 pisteitä 52
3. Kari Kajula OUA lk 3 pisteitä 46
4. Niko Allinen KiuUA lk 2 pisteitä 44
5. Sami Leinonen LahUA lk 2 pisteitä 30