Tutut ennakkosuosikkikuljettajat juhlivat voittoa Kouvolan O.K. Auto Rallissa
Jos ennen Kouvolan O.K. Auto Rallia pisti ”pennoset likoon” nuottiluokkalaisten joukossa Marko Uutelalle ja ilman nuotteja ajaneiden luokissa Janne Kanervalle, voi jälleen olla tyytyväinen omaan ”asiantuntemukseensa”. Kumpikin voitti oman sarjansa ylivoimaiseen näytöstyyliin. Ehkei voittokerroin olisi tälläkään kertaa ollut erityisen suuri, sen verran vahva ennakkosuosikin leima oli molemmilla kuljettajilla ”otsassaan”.
Vaikka kumpikin kuljettaja ennen kilpailun starttia Kauppakeskus Veturin pihalla vaikutti itsevarmalta ja luottavaiselta, ei kumpikaan maalissa kuitenkaan uhonnut omaa erinomaisuuttaan, vaan antoivat rehdisti tunnustusta kanssakilpailijoilleen. Sivusta seuraavien on helppo kerta toisensa jälkeen todeta, että ”kovaa nämä herrat päästelevät metsäisillä sorateillä”.
Haminalainen Marko Uutela ei ole viime elokuisen Lahden EM-rallin jälkeen autoonsa juurikaan koskenut.
”Tuolla se on äitienpäivään saakka tallissa seissyt”, tokaisi Uutela, jonka kilpailutulos Lahdessa hylättiin teknisissä tiedoissa ilmenneiden passivirheen vuoksi.
Nyt menneet ovat menneitä, ja mies oli voimissaan Kouvolassa.
”Pienenä tavoitteena minulla oli, että tänään olisin nopein historic-kuljettaja. Ja siltä se nyt näyttää”, paljasti maalissa Uutela, joka oli siis koko HRT-kisan nopein kuljettaja ja samalla luokan 23 (yli 2-litraiset) voittaja.
Uutela ei antanut muille mitään mahdollisuuksia. Pohja-aika jokaiselle viidelle erikoiskokeelle ja viiden pätkän aikana kakkoseksi nuottisarjalaisista sijoittunut kouvolalainen Antti Leponiemi jäi reilut kaksi minuuttia.
”Todella hienot tiet oli, erityisesti mieluinen oli vika pätkä, jota ei oltu lanattu etukäteen ja siellä pito oli todella hyvä. Nautinnollista oli ajaa, mutta kakkospätkä oli silti kaikkein paras, upea kylätie kerta kaikkiaan”, paljasti Uutela.
Kunkku-Kanerva se vain jyrää edelleen
Jos oli Uutela ”kunkkuna” nuottiluokissa, saman tempun teki – jälleen – Janne Kanerva luokkien 1-19 kisassa, joissa ei ennakkoon saa reittiin tutustua. Ylivoimainen voitto taas kategorian 1981 Volvolla, kakkoseksi sijoittuneen Sami Vuorisen (kategoria 1975 autolla) ero Kanervaan oli lähes kaksi minuuttia.
Kisasta toiseen maalihaastatteluissa toimittajat yrittävät kysellä, mikä on ylivoimaisuuden salaisuus. Selkeää vastausta siihen ei saatu tälläkään kertaa, eikä tietty kuljettaja itse ole siihen ehkä oikea mies vastaamaankaan.
”Ihan hyvin tultiin. Pito oli ihan optimaalinen, paitsi että nelosella oli irtosoraa melko paljon. Välillä oli vähän pölyäkin haittana edellä menevistä, joten joutui vähän himmailemaankin”, paljasti Kanerva omaan leppoisaan tyyliinsä.
”Kyl mie tykkään ajaa. Luokan 14 autoja on tietääkseni paljon autotalleissa, olisi kiva, jos niitä saataisiin mukaan kisoihin. Tänään toinen meidän luokan autoista hävisi kesken, kun Valkonen ajoi kakkosella ulos”, harmitteli Kanerva.
Tuttu voittaja myös tasanopeusluokassa
Ja jälleen tasanopeusluokka oli kisan suurin luokka, kun 20 autokuntaa starttasi aamulla reitille. Loppilainen Pekka Stellberg oli pistejohdossa ja hänen kisansa myös alkoi loistavasti Kouvolan erikoiskokeilla. Kolmen pätkän jälkeen Stellberg piti kärkipaikkaa 2,70 virhepisteen erolla ennen Mika Alakoskelaan. Nelosella Alakoskela nousi kärkeen ja kuin vaivihkaa hallitseva mestari Reijo Rintala oli noussut jo kolmanneksi. Maalissa juhlittiin sitten Rintalan ja kartturi Jari Kulmalan voittoa, mikä ei tälläkään kertaa enää yllättänyt. Tämä tuntuu olevan Rintalan ”tavaramerkki”, alussa tarkkaillaan ja lopussa ajetaan rinnalle ja ohi.
”Tämä oli mielestäni minun kaikkien aikojen paras kisani, se on pakko myöntää. Kun kakkosen jälkeen oltiin jopa vasta 10:nentänä, oli pakko ’skarpata’ ja lähteä tosissaan tavoittelemaan kärkipaikkaa. Ja onnistuihan se. Täytyy olla tyytyväinen”, jutteli Rintala maalissa.
Alakoskela jäi 0,80 virhepisteen päähän kakkoseksi. Kolmanneksi sijoittuneella Stellbergille virhepisteitä kertyi viidellä erikoiskokeella 6,90 enemmän kuin Rintalalle.
Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Lahdessa 23.–24.8. kaksipäiväisenä kisana, mutta kummaltakin päivätä jaetaan omat HRT-pisteet.
-kk
HRT-osakisoissa kilpaillaan kategorioittain ja luokittain kerätään pisteitä. Kouvolassa luokkavoittoihin ylsivät: lk 1: Kai Iivanainen – Päivi Iivanainen MhMK Fiat 127; lk 2: Markku Hakala – Jari Männistö FoSUA Corolla; lk 3: Raimo Lindén Jämsän Äijät Celica; lk 4: Markku Kulmala – Timo Jaakkola LemUA/NHD Volvo 144; lk 5: Jari Ohrankämmen – Petri Helmikkala HRCF Wartburg; lk 6: Sami Leinonen – Timo Lehtinen LahUA Escort 1300 GT; lk 7: Markku Taipale – Martti Lava HRCF/T:saaren MK/UA Escort Twincam; lk 8: Juha Berner – Soini Liimatainen HyUA/RDT Valiant; lk 9: Niko Allinen – Marko Allinen KiuUA Escort 1300 GT; lk 10: Esa Vahvaselkä – Tom Tähtinen HAU/Mhj-RT Escort 1600; lk 11: Sami Vuorinen – Timo Peltonen MäntsMK Escort RS; lk 12 ja 13: ei osanottajia; lk 14: Janne Kanerva – Harri Kanerva AnkUA Volvo 242; lk 15: Juha Selänne – Markku Hakala HRCF Favorit; lk 16: Risto Tiinus – Jari Huhtinen Jämsän Äijät Civic; lk 17: Juha Mäkitalo – Otso Tavaila EurUA/AUA Ritmo 130. Nuottiluokat: lk 20: Petri Fonsell – Jani Kovanen THU-team Starlet; lk 21: ei osanottajia; lk 22: Antti Leponiemi – Jenna Palohalme KSAU/ValUA Escort RS; lk 23: Marko Uutela – Ville Mäkelä HamUA/NuUA Ascona 400
Pistetaulukkoa päivitetään tässä viikonlopun aikana. Viimeistään maanantaina julkaistaan täällä meidän nettisivuillamme.
PS. Muistakaapa käydä vastaamassa Kilpailijapalautelomakkeellamme, jonka löydät mm. Sportitysta tai näiltä sivuilta alalehden HRCF alta.