Verottiko kova pakkanen osanottajamäärää ikäkategoriassa Historic 1969?

Published by HRCF Tiedottaja on

Kesällä Lahdessa ulosajon seurauksena palanut BMW 2002 Ti on jälleen ”iskussa”. Kaj ja Joni Forsberg kokivat kuitenkin kovasti paljon teknisiä murheita, mutta selvisivät kruisailemalla maaliin asti. Vaikeuksia pakkasessa oli kilpailunumeroiden ja yhteistyökumppaneiden tarrojen pysymisessä. Vauhti vei mennessään niin numerot kuin tuulilasitarrankin. Kuva: Marko Kyöstilä

HRT-sarjan vanhimpien autojen (viimeistään 1969 luokiteltuja) kategorian luokkiin 5, 6, 7 ja 8 saatiin lopulta viisi autokuntaa. Luokassa 7 viime vuonna ajanut pari Martti Sarasto–Jussi Tukkimies siirtyi ykkösryhmään. Liekö jo hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisajan päättymistä tiedossa ollut kova pakkanen vaikuttanut asiaan, sillä kovillahan tämän ikäluokan autokaunottaret ovat näissä olosuhteissa.

Luokassa 5 hallitseva mestaripari Timo Heinonen–Mikko Vuorinen ei ollut Mikkelissä. Ilman vastustajaa ajaneet Antti Heinänen–Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla maaliin tultuaan kirjauttivat luokkavoiton tililleen.

Samoin teki luokassa 6 Sami Leinonen–Timo Lehtinen Escort 1300 GT:llä. Kiinnostavaa on kuitenkin, että Leinonen ylsi luokkien 1–18 pätkäajoissa peräti sijoille 6–3–6–24–12. Kuten näkyy, EK:lla 4 aikaa tuhraantui lähes 12 minuuttia ylimääräistä. Kakkosella Leinonen oli kolmantena Tikanmäen ja Valkosen välissä tuloslistalla. Aika huimaa!
”Nelosella mutkassa vaihde hyppäsi pois päältä. Kun veto hävisi, ei ollut mitään tehtävissä, penkkaan mentiin. Kovassa pakkasessa ei ollut katsojiakaan, kaksistaan siinä pari, kolme minuuttia punnerrettiin auto takaisin tielle”, kertasi Leinonen, joka kertoi itsekin yllättyneensä, kun maalissa katseli luokkien 1–18 yhteisiä ek-tuloksia.
”Kaakkoisrallissakin viime keväänä oltiin hyvässä vauhdissa. Nyt oli kiva nähdä, että kyllä pienemmälläkin autolla kerkiää.”

Luokassa 7 lähti kaksi kilpailijaparia. Bertil Lindholm–Pertti Ritari palasivat kisakuvioihin sitten viime kesän, mutta kauaa ei ilo kestänyt. Cortina Lotuksen moottorivika pakotti miehet keskeyttämään jo ennen lähtökaaren alle ajamista. Kun luokan toinen pari; Markku Hietamäki–Ari Eichhorn Triumph Vitessellä keskeyttivät kolmosella ulosajoon, ei ollut maaliintulijoita luokassa 7.

Forbergeilla riitti tapahtumia

Upeisiin suorituksiin aiemmin Starletilla Classic F -sarjan luokassa 28 yltänyt Kaj Forsberg ilmaantui luokkaan 8 nyt poikansa Jonin kanssa BMW 2002 Ti:llä. Sillä samalla, joka päätyi aika rajusti pusikon puolelle Lahden Future-rallissa elokuussa ja tyystin vielä paloi.

Auto on nyt rakennettu uusiksi.
”Kerran ajettiin tällä jäätelökioskille ja toisen kerran katsastukseen”, kertasi Forsberg auton tarinaa.
”Mikkelissä se nyt nähtiin, että auto oli tosi huono ajaa. Etutolpat olivat mallia ”asfaltille”, joten lumisella rallireitillä ajo tuntui jopa ’hengenvaaralliselta’. Toinen bensapumppu ei toiminut, joten sekin vaikeutti menemistä.”
Eikä tässä vielä kaikki.
”Vain kilometri ykkösen lähdöstä jalalla potkaisin kaasupolkimen vinoon. Kaasu jäi siten jumiin, eikä sitä ajon aikana pystynyt tietenkään mitenkään oikaisemaan. Kaikenlaista sattui. Ei me oikeasti näin hitaita olla”, harmitteli Kaj Forsberg.

Kaksikko tuli kuitenkin maaliin ja luokkavoitto toi yhdeksän HRT-pistettä sekä tietty yhden osallistumispisteen.

Seuraava osakisa, Vilppulan Talviralli, ajetaan Mänttä–Vilppulan seudulla 24.2.2024.

-kk

Ikäkategorian 1969 pistetilanne osakisan 1/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 12
1. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 12
1. Kaj Forsberg HRCF lk 8 BMW 2002 Ti pisteitä 12
4. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 1
4.  Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 1

Kartturit
1. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 12
1. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 12
1. Joni Forsberg AnkUA lk 8 pisteitä 12
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 1
4. Ari Eichhorn LopUA lk 7 pisteitä 1