Volkkari-luokassa Erkki Eerola ongelmissa, Risto Laine ajoi voittoon
HRT-sarjaan osallistujia ovat myös VW Aircooled Rally Series -kilpailijat, kuten nimestä voi päätellä Volkkarit, jotka pääasiassa ovat ilmajäähdytteisiä Kuplia. Nekin ovat eräänlaisia historic-autoja. Tällä kertaa autokuntia oli 10, joista ensimmäistä kertaa tällä kaudella mukana Mr. Classic Motorshow Risto Laine sekä Typ-3-versiolla Tomi Marttelin.
Miksikään luokkien ”täytemieheksi” ei Lainetta voi millään kutsua, vaikka käy vierailemassa kisoissa vaihtelevasti eri kalustoilla. On vauhti nimittäin sen verran hyvää.
”Olen tällä kaudella ajanut etu-, taka- ja kardaanivetoisella sekä nyt takatuupparillakin. Volkkarilla lähdin nyt, kun auto saatiin kahden teknisen vian vuoksi keskeytykseen päättyneen kisan jälkeen taas kuntoon sopivasti Kyläseppärallin alla”, kertoi Laine.
Jos on Erkki Eerola hallinnut VW-sarjaa jo kauan, joten ei ollut yllätys sittenkään, että 16 kilometrin mittaiselle ykköselle Eerola nykäisi 19 sekunnin pohjat ennen Lainetta. Joona Ikävalko oli myös hyvässä vauhdissa, kun hävisi Laineella vain 0,6 sekuntia.
Kakkosella Laine ajoi pohjat, kun Eerola yllättäin ”romahti” yli 50 sekunnin päähän ja Ikävalkokin yli 20 sekuntia. Stefan Wiik oli pätkällä toinen 14,6 sekuntia jääneenä. Pätkällä oli pituutta 14,3 km.
Eerolalla oli omien sanojensa mukaan ongelmia ihan riittävästi.
”Kummastuttaa, kun Lahdessa auto toimi moitteettomasti, mutta nyt Kyläsepässä heti ensimmäisen pätkän ensimmäisistä metreistä lähtien auton käyttäytyminen oli ihan hirveää. Eikä autolle olla mitään tehty”, paljasti Eerola.
”Kakkosella vähän hypättiin huonosti ja tuli haritusta pyöriin, mutta se ei niinkään haitannut. Siitä, kun mutkassa hienosti tuli perä melkein ojaa hipoen ja yht’äkkiä keulakin vei meitä ojaan. Sieltä päästiin ylös juuri ennen kuin vastaan oli ojarumpu tulossa.”
”Eikä tässä vielä kaikki. Viitisen kilsaa ennen maalia laturin valo syttyi, ja kuten tunnettua, silloin ei kone jäähdytä. Hissuksiin tultiin maaliin, alamäen vapaalla ja onneksi päästiin huoltoon asti. Vaihdettiin hihna ja säädettiin pyörät uudelleen.”
Tässä vaiheessa Laine siis johti ja Eerola oli noin puolen minuutin päässä neljäntenä.
Kisan kolmelle viimeiselle pätkällä Eerola kyllä ajoi kaikille pohjat, mutta ei niin selvästi, että olisi Laineen saanut kiinni. Eroa maalissa oli 15,5 sekuntia Laineen hyväksi.
”Hauskaa oli. Harmittamaan jäi ainoastaan se, että ykkösellä sain edellä ajaneen kiinni ja siinä takana ajaessa hajosi tuulilasi, umpiot yms. Vikalla kävi samalla tavalla. Hienosti kyllä päästivät ohi, ei siinä mitään”, paljasti Laine.
Joona Ikävalko-Jere Salo olivat maalissa kolmantena.
HRT-sarjan päätöskisa ajetaan Hartolassa 19.10. Jari-Pekka-rallin merkeissä, mutta se ei ole VW Aircooled Rally Seriesin osakilpailu.
Pistetilanne löytyy VW Aircooled Rally Seriesin nettisivuilta.
-kk